Esport je jediný způsob, jak oslovit generaci Z, říká Petr Dědek mladší

Petr Dědek mladší

Petr Dědek mladší Zdroj: Michael Tomeš

Petr Dědek mladší
Petr Dědek mladší
Mistrovství České republiky.
Mistrovství České republiky.
Mistrovství České republiky.
6
Fotogalerie

Skupina firem podnikatele Petra Dědka DD Group se v loňském roce vrhla do rozvíjejícího se světa esportu. Koupila tým Eclot, jenž se účastní soutěží ve hrách Counter-Strike či League of Legends, a zařadila ho tak do svého portfolia vedle hokejového klubu Dynamo Pardubice a tuzemského turnaje evropské golfové série European Tour. Potenciál esportu je neskutečný, doufáme, že se dostane na české stadiony, říká v rozhovoru Petr Dědek mladší, který má investici celé skupiny na starosti.

Co bylo prvotním impulzem pro rozhodnutí investovat do esportu a koupit tým Eclot? 

Má to dvě roviny. První je obecná. V mém okolí se o esportu moc nemluvilo, ale člověk sledoval, že světová scéna rychle roste. Když máte takto dynamický obor, dá se očekávat, že je v něm spousta obchodních příležitostí. Zároveň to chytáme na začátku, kdy se tvoří infrastruktura a potenciál je tu mnohem větší. Druhá rovina, která hrála velkou roli, je kolega a zakladatel esportového týmu Eclot Martin Novotný a jeho byznys plán. Před šesti lety založil tým a organizačně se o něj staral bez jakýchkoli významnějších finančních prostředků. Jeho schopnosti a byznysový koncept mě natolik zaujaly, že jsme se rozhodli akvírovat Eclot, udělat z něj značku Dynamo Eclot, využít maximálně synergií, které máme ve skupině, a Martina dosadit do čela této mašinerie a dát mu nástroje, aby tým mohl růst dál.

Jaké jsou finanční náklady na provoz a rozvoj esportového klubu?

Domluvili jsme se na horizontu, který by měl být v jednotkách až desítkách milionů korun. 

Půjde o celkovou investici, nebo o roční?

Vytvořili jsme rámec, který je kolem deseti milionů korun na první etapu v rámci několika let. To je začátek. Kdybychom nemuseli doplácet dál a bylo to stabilní, tak jen dobře. 

Vaše skupina DD Group je vlastníkem hokejového klubu Dynamo Pardubice. Je tedy esportový tým Eclot, který jste přejmenovali na Dynamo Eclot, marketingovým nástrojem pro hokejový tým? 

Nějaká myšlenka ve spojení s Dynamem Pardubice tam byla. Nicméně Dynamo Pardubice v minulé sezoně mělo tým v Enyaq Hockey League ve hře NHL 21, který tu ligu vyhrál a stal se mistrem. Je to však úzký okruh v celkové šíři esportové scény. Vyloženě s hokejovým Dynamem to nemá být spojené. 

České i zahraniční sportovní kluby jako AC Sparta Praha, Schalke 04 nebo Paris Saint-Germain si vytvářejí vlastní esportové divize a dělají to právě z marketingových důvodů, aby oslovily mladší generaci, na niž by přes tradiční sport nedosáhli.

Vy jste se ptal, jestli to je vyloženě založené za účelem marketingu, a na to říkám že ne. Samozřejmě si uvědomujeme tato spojení a dosah v rámci Dynama Eclot a samozřejmě se budeme snažit je využít i pro podporu hokeje. 

Jak dlouho jste o vstupu do esportu přemýšleli? 

Myslím, že to bylo pět měsíců. Od prvního setkání s Martinem k podpisu a vzniku Dynama Eclot. 

Jaké jsou vaše cíle a ambice v tomto oboru? 

Je to obchodní společnost, jako správný podnikatel tedy musíte koukat na generování zisku. V tomto případě to v rozvojovém oboru, jako je esport, není o dosažení zisku, ale minimálně o vytvoření struktury, která bude soběstačná. Chceme vytvořit strukturu, která bude generovat obchodní příjmy nebo příjmy z výher, aby tým mohl fungovat nezávisle bez dalších finančních injekcí a v případě budoucích úspěchů i něco vydělat.  

Co si představit pod tou strukturou?

Je to jako sportovní klub jako Dynamo Pardubice. Je tu část, která se věnuje marketingu a kreativní tvorbě. Pak je tu část obchodní. Využíváme fanouškovskou základnu, abychom partnerům ukázali, že tu je potenciál oslovit je tímto způsobem. A nakonec je tu třetí fáze a ta je herní. Máme manažera herní sekce, který má na starosti týmy, jež mají za úkol dodávat co nejlepší výsledky. Kruh se uzavírá. Když se daří jednomu, tak se daří i dalšímu. Pokud ne, tak je třeba zasáhnout a vylepšit jeho část. To je standardní cyklus, který funguje kdekoliv jinde, tak proč by nemohl fungovat v esportu. 

Může být jedním z příjmů klubu i prodej hráčů? 

Koketujeme s touto myšlenkou. V rámci hry League of Legends jsme měli akademii, ale řekli jsme si, že chceme nejdříve nakopnout vrtuli u áčkového týmu. Samozřejmě s prodejem hráčů výhledově počítáme a vzhledem k potenciálu esportu se zaměříme i na výchovu hráčů. 

Cílí Dynamo Eclot hlavně na domácí scénu?

Součástí českého trhu jsme kvůli obchodním partnerům. Cíl není tady, člověk nechce být velkou rybou v malém rybníčku. Naše ambice jsou mezinárodní. 

Jak na vás svět esportu působí? Které hry jsou vám nejbližší?

Já jako mladší hrával strategii Dota, než jsem se pustil do normálního života. Ta mi je nejblíže, ale my zrovna tým v této hře nemáme. Ačkoliv jsme o tom několikrát debatovali, spíš budeme vyhlížet jiný mainstreamový titul. Dostat se do evropské ligy LEC v League of Legends nebo na šampionát Major v Counter-Striku je jako být ve fotbalové Lize mistrů. To je náš ultimátní cíl. V okamžiku, kdy se kvalifikujeme na Major, tak se může stát, že otevřeme brány a pustíme do týmu 50 až 60 milionů korun a řekneme si, že na takovém turnaji budeme každý rok a budeme to vyhrávat. Ale to zjistíme, až k tomu dojde. 

Na jaké úrovni jsou ve srovnání s Evropou a se světem turnaje pořádané v Česku? 

Já musím říct, že tím, že sami pořádáme eventy mimo esport, tak u českých organizátorů turnajů a jejich přístupu vidíme spoustu mezer. Jsou to třeba změny časů zápasů, to nám přijde zvláštní. Ale aby to organizátoři nebrali špatně, tak oni vědí, proč to dělají, a mají zkušenosti, tak kdo jsem já, abych jim radil. 

Čím je esport tak zajímavý, že dokáže zaujmout masy lidí, kteří jsou ochotní jít na veletrh nebo vyprodat stadion a dívat se na zápas v počítačové hře?

Koukáme na trend nastupující a dorůstající generace. V tom se skrývá potenciál, jakým způsobem dokážete tuto cílovou skupinu oslovit. Koukáme na lidi mladší 25 let až do věku, kdy malému dítěti rodiče dovolí koukat na YouTube a ono ve třech letech začne sledovat Minecraft. Ten potenciál je neskutečný. Paradoxně tahle skupina nemá jiný kanál, který by sledovala a kde ji můžete oslovit. Esport má v tomhle zajímavou exkluzivitu.

Čekáte, že se esport dostane i na sportovní stadiony?

My v to trošku doufáme. V prosinci jsme oznámili, že postavíme novou hokejovou arénu v Pardubicích, a náš plán je připravit ji na nejmodernější esportové akce. 

Plánujete na chystaném stadionu v Pardubicích vybudovat i zázemí pro vaše esportovce?

Kluci mají dobré zázemí v Praze, kde nám to partner pomohl zařídit a vybavit. Nemohu vyloučit, že bychom na stadionu nevytvořili nějaké zázemí. Ale přesouvat se nebudeme, Praha je pro nás centrum dění. 

A co pořádání esportových eventů na stadionu?

Primárně je to hokejová hala. My samozřejmě nevyprodáme 15tisícovou halu pro jeden esportový tým, ale chceme tam připravit zázemí pro pořádání turnajů a esportových akcí v Česku. Nepředpokládám, že Dynamo Eclot bude hrát zápasy na velkém stadionu. Budeme na to připravovat menší konferenční sál, který bychom v lepších momentech mohli zaplnit i tisícovkou lidí. 

Pokud se jiný podnikatel rozhodne vstoupit do esportu, co by od toho měl očekávat?

Že to bude chvilku žrát peníze. Záleží na byznys plánu, jestli jste dobrý obchodník a dokážete udělat vyrovnaný rozpočet za tři roky, nebo za sedm let. To už je vyloženě o strategii a jak dobrý obchodník jste.

S jedním ze zakladatelů týmu Sinners Petrem Syrovátkem mladším jsme se bavili, že hledají investora na další rozvoj a že chtějí do týmu někoho pustit. Chcete také jít touto cestou?

Ne. Nevidím jediný důvod, proč bychom veškerou snahu o budování brandu měli podstupovat někomu jinému. Pokud bychom narazili na to, což může být případ Sinners, že je na další krok a rozvoj týmu potřeba enormní množství financí, tak přichází otázka, jestli vpustit investora. Do té doby je to věc, o které neuvažujeme. 

Hráči jsou v dnešní době pro týmy a jeho partnery dalším marketingovým kanálem. Měříte hodnotu hráčů podle jejich herních schopností, nebo i podle dosahů na sociálních sítích? 

Schopnost hrát počítačové hry ještě nikdy nic neprodala. Vše začíná u toho, že je ten člověk schopný zaujmout u hry. Pokračuje to budováním komunikačního kanálu, jehož prostřednictvím je schopný zaujmout partnera a odkomunikovat, co partner potřebuje.  

Krátce po vašem vstupu získalo Dynamo Eclot nové partnery, například realitní kancelář Next Reality a oděvní značku Under Armour, které dosud v českém esportu nepůsobily. Čím jste je přesvědčili?

Žádný partner by bez nás nebyl. V tom spojení přichází potenciál zaujmout partnery, ukázat jim, že spolupráce v esportu není špatná věc, že to má svoji efektivitu. Je zapotřebí jim vysvětlit, jak má komunikace probíhat a co od toho čekat, tedy v jaké cílovce se jejich reklama objeví.