Hrajte a vydělávejte. Velká herní studia se zajímají o NFT, jenže uživatelé jsou proti

Kanceláře francouzského vývojářského studia Ubisoft

Kanceláře francouzského vývojářského studia Ubisoft Zdroj: profimedia.cz

NFT neboli nezaměnitelné tokeny
Největší NFT tržiště OpenSea
NFT Bored Ape
NFT Bored Ape Yacht Club
NFT Bored Ape Yacht Club
7
Fotogalerie

Nezaměnitelné tokeny rozdělují herní komunitu. Na nastupující trend v podobě NFT (transparentní doklad o vlastnictví digitální položky, který umožňuje jednoznačné určení majitele – pozn. red.) reagují i vývojáři videoher a do svých titulů přidávají nové předměty právě v podobě non-fungible tokenů. Vývojářská studia je označují za budoucnost herního průmyslu. Jak ale ukazují nejnovější zkušenosti, sami hráči se s tím nedokážou ztotožnit. 

Francouzská společnost Ubisoft v prosinci oznámila, že do své videohry Ghost Recon: Breakpoint přinese NFT. Francouzský gigant dal tokenům název Digits, celý systém postavil na kryptoměně Tezos a pojmenoval ho Quartz.

Ubisoft se tak stal prvním velkým herním vydavatelem a vývojářem, který chce technologii a nastupující trend dostat do svých her. Firma, která vyvinula slavné série Assassin’s Creed, Far Cry nebo Rainbow Six, však nečekala, že narazí na absolutní nezájem hráčů.

NFT v Ghost Recon: Breakpoint patrně nikoho nezajímají. Velkou měrou si za to může vývojářská společnost. Pro rozjezd si vybrala hru, která si nikdy nezískala srdce milionů hráčů po celém světě a recenze po uvedení taktické střílečky na trh nepřekypovaly nadšením. Washington Post dokonce Ghost Recon: Breakpoint označil za nejhorší hru roku 2019

NFT: Nezaměnitelný token

Video placeholde
• Videohub

Další problém spočívá v herních předmětech, které postrádají zvláštní smysl. Skiny na zbraně, oblečky, kostýmy nebo helmy pro herní postavy zpravidla plní kosmetickou roli a hráčům nepřidávají výraznější výhodu. Jenže jejich cena roste například omezeným množstvím a způsobem získávání skinu. 

Takové skiny například v populární střílečce Counter Strike: Global Offensive získávají na hodnotě a ty nejcennější se na komunitním trhu v rámci platformy Steam prodávají za stovky až tisíce dolarů.

V případě Digits to ale neplatí. Ubisoft obdaroval každého hráče, který v Ghost Recon: Breakpoint strávil nějaký čas. Například po dosažení pátého levelu postavy obdržel speciální skin na zbraň, po odehraných sto hodinách to byly kalhoty a v případě, že dosáhl hranice šesti set hodin, dostal za odměnu masku.

Francouzská firma správně počítala s dalším prodejem herních předmětů, a proto uzavřela dohodu s portály Rarible.com nebo Objkt.com. Prodej se tak stal oficiálním, čímž Ubisoft předešel možným podvodům.

Ty ale jen potvrzují obrovský nezájem o tokeny Ubisoftu. Například platforma Objkt nabízí tři tisíce předmětů, jejichž hodnota dosahuje 146,49 ꜩ (decentralizovaná platforma založená v roce 2017, jejíž digitální měnou je tezos – pozn. red.), což odpovídá zhruba šestnácti tisícům korun. S digitálními předměty se však vůbec neobchoduje. Poslední obchod se odehrál před devíti dny. To je v případě monstrózního trhu s NFT obrovské fiasko. 

Podle technického ředitele Quartzu je však jen otázkou času, než hráči novinku přijmou. Ubisoft okamžitě po oznámení začal dostávat pozitivní i negativní zpětnou vazbu od fanoušků. „Slyšeli jsme jak povzbuzení, tak obavy,“ řekl technický ředitel Ubisoftu pro blockchain Didier Genevois webu Decrypt.co a uvedl, že chápe, jaké jsou názory na tuto technologii a že je firma musí brát v úvahu na každém kroku. 

„Cílem experimentu je pochopit, jak mohou naši hráči přijmout a osvojit si hodnotovou nabídku decentralizace. Víme, že je to velká změna, která si vyžádá čas, ale zůstaneme věrni našim třem zásadám,“ zdůraznil Genevois.

Zásadami mínil zodpovědné používání technologie a využívání energeticky úsporných blockchainů, budování bezpečného prostředí a snaha nabídnout takový herní zážitek, ze kterého uživatelům vyplynou benefity. Ubisoft tak přes odpor hráčů nesejde z cesty nezaměnitelných tokenů. 

Stejným směrem se letos vydá další velké studio. Josuke Macuda, prezident Square Enix, v novoročním dopise představil plány japonské společnosti, která vyvíjí herní série Final Fantasy či Dragon Quest. 

Loňským rokem podle něho silně rezonovala dvě témata: metaverse a NFT. U prvně jmenovaného ještě Macuda nedokázal popsat, jak nový virtuální svět zapůsobí na byznys jeho společnosti, ale u trendu NFT už odhalil své záměry.  

„Tím, že do her dostaneme tokeny, umožníme soběstačný růst her,“ napsal Macuda a zmínil, že celým motorem videoher bude rozmanitost obsahu, na jehož tvorbě se budou podílet sami hráči, a také koncept hrát si a vydělávat, který může přitáhnout nové uživatele.

„Uvědomuji si, že lidé, kteří hrají pro zábavu, a ti v současnosti tvoří většinu hráčů, vyjadřují své výhrady vůči novým trendům. To je pochopitelné. Věřím však, že se najde určitý počet lidí, jejichž motivací je hrát a přispět k tomu, aby byla hra vzrušující,“ vysvětlil prezident Square Enix.

Japonská firma chce bedlivě sledovat vývoj decentralizovaného gamingu, naslouchat uživatelům a v případě zájmu je připravena zapojit se do vývoje vlastní kryptoměny. Ve Square Enix totiž věří, že nové technologie přinesou řadu příležitostí, jak obohatit život prostřednictvím digitální zábavy, jež je jádrem podnikání Square Enix.

Obrovský potenciál v digitálních tokenech vidí také firma Electronic Arts. Její šéf Andrew Wilson sice během čtvrtletního firemního konferenčního hovoru přiznal, že na debatu o zapojení NFT do titulů americké společnosti je ještě velmi brzy, ale také zmínil, že tokeny budou důležitou součástí herního byznysu.

 

Wilson připomněl úspěch Electronic Arts a on-line režimu Ultimate Team, který je dostupný v herních sériích FIFA, Madden či NHL. Hráči v něm sbírají digitální karty sportovců, s nimiž mohou v rámci hry obchodovat a prodávat je ostatním uživatelům. Příjmy americké firmy z Ultimate Teamu stále rostou, v roce 2020 dosáhly 1,6 miliardy dolarů. 

Nyní se však karty z FIFA 22, Madden 22 či NHL 22 dají využívat jen v rámci dané hry. Jako NFT by se však staly sběratelskými předměty dostupnými pro další uživatele a bylo by možné je prodávat a měnit v mnohem větším budoucím světě. 

Velká vývojářská studia tak zatím nenabourají nadvládu Axie Infinity. Tato videohra od vietnamského studia Sky Mavis patří mezi největší tahouny blockchain gamingu a denně ji hraje kolem dvou milionů hráčů. 

V Axie Infinity sbírá hráč příšerky a následně je trénuje a bojuje s nimi podobně jako v populárních Pokémonech. Každá z příšerek je však jedinečná jako nezaměnitelný token a hráči s nimi mohou obchodovat. Ta nejdražší stála 300 etherů, což je při současném kurzu zhruba 22 milionů korun. V rámci herního trhu se pak ve hře otočily už téměř čtyři miliardy dolarů.