Ignorace sociálních sítí firmu zahubí, říká Jan Řežáb

Jan Řežáb

Jan Řežáb Zdroj: Michael Tomeš, E15

Jan Řežáb
Jan Řežáb
Jan Řežáb
Jan Řežáb
5 Fotogalerie

Byznys postavil na obřím rozmachu digitálního světa a nových technologií. Vybudoval firmu Redboss, zkrachoval a to všechno stihl do třiceti let. Svůj aktuální projekt − společnost Socialbakers − pořád označuje jako start-up, ačkoli je na trhu už devět let. „Pro mě je start-up i Google nebo Facebook. Prostě někdo, kdo významně mění svůj obor,“ říká Jan Řežáb.

Vaše dny jsou nyní vyplněné konferencí Engage, kterou děláte pátý rok. Je už v zisku?

Zatím ne.

A může někdy vůbec být?

Určitě. Ale nevrhli jsme se do konferencí proto, abychom na nich vydělali peníze. To může být cíl v Socialbakers. Dívali jsme se na trh, kdo podobné akce dělá, hodně jsem na konferencích dřív mluvil a spousta věcí se mi nelíbila − jak to pořadatelé dělají, jaký typ lidí se tam objeví a jaký obsah nabízejí. Chtěli jsme se také vyhnout tomu, abychom platili za řečníky. Preferovali jsme čistě nezávislý obsah. Nejdřív jsme to zkusili v New Yorku a pak v roce 2015 jsme se rozhodli to celé přivézt do Prahy.

Je to jen o image, anebo to má mít i reálný přínos na uzavírání obchodu?

To ale má reálný byznysový přínos. Jde o to dostat lidi z oboru dohromady. Peníze přijdou, když to bude opravdu dobré. I když na tom neumíme vydělat. Nicméně všem konferenčním firmám, které na trhu jsou, jde o to vydělat peníze.

Říkáte, že peníze přijdou. Kolik jich ale odejde? Jaké jsou náklady?

Je to nejnákladnější event v Česku, jsou to stovky tisíc eur.

Vyšší stovky tisíc?

Neřekl bych že vyšší stovky. Není to pět set plus, je to do deseti milionů korun.

Vaše konference je o digitálním marketingu. Je to dnes nejdůležitější součástí jakékoli firmy?

To je strašně komplikované říct. Ale důležité je, že když firma začne ignorovat sociální sítě, nebude do deseti až dvaceti let vůbec existovat. Bude zastaralá.

Budou existovat za dvacet let sociální sítě?

Stoprocentně, i když zřejmě tomu tak nebudeme říkat. Ani internetu už neříkáme internet. Říkáme „tam na té adrese“ nebo na „Facebooku“. Někdo například dělal mezi Indonésany průzkum, jestli používají internet a Facebook, a 95 procent lidí řeklo, že používá FB, ale jen 40 procent řeklo, že používá internet. Nejsem bezvýhradní zastánce FB, ale myslím, že je to dost velká platforma, aby tu byla za deset patnáct let na devadesát pět procent.

S první firmou se vám povedl obrat milion dolarů za sedm let, se druhou – Socialbakers – za tři roky. Takže máte splněný plán?

Ano. A říkal jsem, že další, třetí firma to dokáže za rok. Myslím, že z pohledu zakladatele se Socialbakers daří super dobře. Je to devátý rok firmy, což je na start-up obrovsky dlouhá doba a neustále roste. Investiční teze je zatím taková, že to bude stále růst, aby to mělo nějaké znásobení na hodnotě firmy.

Říkáte devět let. Většinou ale model ziskovosti start-upu počítá pět až sedm let, aby se dostal do černých čísel. A za tímto časem dávno jste.

K tomu se nemůžu úplně vyjadřovat. Člověk někde něco řekne a hned to někde otisknou. Já bych řekl… finanční čísla asi ne.

Finanční výsledky nebudeme řešit?

Ne.

Takže v černých nejste. Kdy ale firmě přestanete říkat start-up, když jste na trhu devět let?

Používáme to z amerického pohledu, i Facebook je pro nás start-up. Myslím, že oxfordská definice slova start-up je: někdo, kdo významně mění konkrétní obor. Socialbakers mění svůj obor, ve kterém funguje. Facebook to dělá rozhodně taky. Pro mě je i Google start-up. Ale ano, z evropské nebo české definice v té velikosti a obratu, kde se pohybujeme, už nejsme start-up jako takový.

Když jste dostali prvotní investici, říkal jste, že jakmile bude mít firma hodnotu 100 milionů dolarů, dá se uvažovat o exitu.

To už jsme přesáhli. Párkrát.

Exit teď nepřichází v úvahu?

Ne. Teď není dobrá fáze a doba. Trh nabral na neuvěřitelných obrátkách díky růstu sociálních sítí. Dokud všechno půjde měřit tak, jak to jde měřit, a bude to růst tak, jak to roste, tak nemůžeme v tuto chvíli hodit flintu do žita.

Jak jste přesvědčil investory, aby Socialbakers podpořili hned na začátku? V té době jste za sebou neměl žádnou skvělou finanční minulost (firma Redboss, kterou založil, zbankrotovala, Řežáb musel vyhlásit i osobní bankrot − pozn. aut.)

Investoři samozřejmě znali moji historii a myslím, že si vážili mé zkušenosti. Byl jsem velmi otevřený v tom, co a jak bylo. Ale řekl bych, že se sháněním peněz mám celkem dobré zkušenosti, přemluvit investory umí jen málo lidí z firem zakládaných v Česku. V Socialbakers jsme si tím prošli třikrát, jednou jsem pomáhal shánět peníze Gamee (firma, kterou spoluvlastní jeho žena Božena − pozn. aut.). Tam jsem zainvestoval sám a manželka pak „naraisovala“ další dva miliony eur. Je to náročné, ale každý dokáže nějaké peníze sehnat, jde o to, jestli ty správné a od správných lidí za správných podmínek ve správný čas.

Zvažovali jste, že budete s dalším rozvojem firmy otvírat nějaké investiční okno, nebo už jste schopni se „zafinancovat“ sami?

Nehledáme teď další investice.

Proč?

Nepotřebujeme je.

Nechcete přibírat další hráče, kteří by vám viděli pod prsty?

Ne, my prostě nepotřebujeme v tuto chvíli další peníze. Což ještě neznamená, že neseženeme za čtyři měsíce sto milionů dolarů a neuděláme nějakou velkou akviziční hru. Ale to je na managementu a představenstvu, nejen na mně. Patří mi už jen zhruba pětina Socialbakers, mám jeden z hlasů u stolu. Nemohu mluvit za všechny, co budeme a nebudeme dělat. Řekl bych, že v tuhle chvíli firma roste dost rychle a dost dobře, je v dobrém stavu po těch osmi a půl letech.

Prvotní investice ohodnotila firmu na zhruba 150 milionů dolarů. Kde je současná hodnota firmy?

Valuace na trhu se nyní pohybují mezi čtyř- až sedminásobkem obratu. Tam dnes jsme.

V jednom rozhovoru jste říkal, že budete českou největší technologickou firmou. Kdy?

To už snad jsme. Vlastně ne, AVG je pořád větší.

Podle vás Avast, respektive AVG, ani třeba Seznam už nemají kam růst?

Nemají. Ti se zkonsolidovali, to není růst.

Je správný pokus Seznamu vykročit do zpravodajství?

Není to technologická firma, ale mediální. Má neexistující vyhledávač, jakou technologii mají? Co z nich dělá technologickou firmu? Zkoušela jste někdy třeba mapy? Já občas zahlédnu článek na Novinkách nebo nějaký stream, ale i ten by měl být na YouTube. To je mé jediné potkávání se Seznamem a podle mě i každého běžného uživatele do 25 let.

Vraťme se k Socialbakers. Většina byznysu je stále v Latinské Americe?

Už ne, je to docela vyvážené, ale vždy záleží na tom, jak si geograficky sektory rozdělíte. Severní a Jižní Amerika jsou teď dohromady nejrychleji rostoucí region, zvlášť na severu se daří získávat stále nové zákazníky. Byla výzva dostat se do Ameriky a v posledních dvou letech jsme konečně našli recept, jak se dostat k novým klientům a novým jménům. Asie je stabilní, jede dobře. To, co ji zpomaluje, jsou specifika lokálních sociálních sítí. K jejich datům se úplně nedostanete. Dokonce jsem se kvůli tomu začal učit čínsky. Chápat Čínu je úplně jiný kalibr, musíte prakticky postavit druhou firmu.

Přibyly nějaké pobočky v cizině?

Myslím, že ne, je jich stále dvanáct. Klientů je kolem tří tisíc. Ale jde i o to, jak to vnímáte: děláte pro L’Oréal, pak ale pro druhý, třetí a tak dál. Počet uživatelů narostl v posledních letech asi dvakrát, počet firem za uplynulý rok o malé stovky.

 Když odhlédneme od firmy vaší ženy, kam jste investoval, dostáváte žádosti o investice?

Každý den asi dvacet. Otevřeně ale říkám, že na Gamee jsem se vyšťavil. Tehdy šlo o jednoznačné rozhodnutí − buď dát do deseti firem padesát tisíc dolarů, nebo dát do jedné všechno. Zvolil jsem druhou možnost. Investiční kolo „navalilo“ moji investici na osminásobek peněz, kdyby to bylo teď, tak je to čtyř- až pětinásobek.

Jste aktivní také v Goodbaby, globálním výrobci dětského zboží. Poprvé jste součástí výroby něčeho nevirtuálního. Umíte to?

Jaká je hranice mezi virtuálním a nevirtuálním? Je Uber virtuální firma? Nepatří mu žádné auto.

Je to platforma.

Socialbakers je také platforma. Ale díky ní mohou firmy prodat reálný produkt, reálný servis a vydělat reálné peníze. Na Goodbaby mě lákala možnost procvičit a vyzkoušet, jak se dá vše, co dělám v Socialbakers na úrovni sociálních sítí, využít komplexně. Když data zavedeme do miliardové firmy centrálně. Je to i jedna z mých odpovědností. Ta druhá je udělat nové digitální produkty. Plánujeme něco jako hub, nemohu zatím upřesnit, zda bude hardware nebo software, ale mělo by to změnit vše kolem rodičovství.

Proč vám nabídli členství v představenstvu a funkci výkonného ředitele pro digitální technologie? Nebylo pro ně jednodušší a levnější vás jen najímat na úkoly?

Nikdy by nedostali takové procento mého času. Chtěli kontakty a Prahu. Myslím, že nás všechny lákalo udělat vývojový hub v Praze. Něco jiného je outsourcovat do Prahy a být v Praze. A já umím být v Praze, ne outsourcovat do Prahy. To je z pohledu ceny a kvality jedno z nejlepších míst na softwarový vývoj na světě.

Je vám třicet, jste ve vysokých pozicích. Chybělo vám nedokončené vzdělání?

Vzdělávání není o škole, ale o konstantním vzdělávání se při každé příležitosti. Když jsem odcházel z gymnázia, bral jsem to tak, že když odejdu, musím se vzdělat a posunout sám. Nemyslím finančně, ale i znalostmi. Od té chvíle se za těch patnáct let vůbec nic nezměnilo, musím se dál učit. Když budu mozek dál učit, bude to dobré. Když budu tvrdit, že už něco umím, zakrním a nebudu vědět nic.

Jan Řežáb (30)

Podnikat začínal ve 12 letech na živnostenský list svého otce, kvůli čemuž nedokončil soukromé gymnázium. V roce 2000 založil portál Mobiles, z nějž se o dva roky později stal Redboss a věnoval se vývoji mobilních her. Firma se dostala do finančních potíží a zkrachovala. Společnost Socialbakers, která se zabývá analytikou sociálních sítí, spoluzaložil v roce 2009. Nyní ji už neřídí, má v ní zhruba pětinový podíl. Je výkonným ředitelem pro digitechnologie a členem představenstva firmy Goodbaby Group a investoval v podniku své manželky Gamee. Získal titul Začínající podnikatel roku 2005.