Inspirujme se v Polsku, říká šéfka pardubického letiště Šmejkalová

Hana Šmejkalová, šéfka regionálního letiště v Pardubicích

Hana Šmejkalová, šéfka regionálního letiště v Pardubicích Zdroj: ČTK

Letiště Pardubice
Letiště Pardubice
3
Fotogalerie

Hana Šmejkalová, která od září 2015 šéfuje pardubickému letišti, přes dvacet let řídila zahraniční a obchodní divizi ČSA. Už se jí podařilo postavit nový terminál za čtvrt miliardy korun, ale teď čelí zásadní výzvě: Přilákat aerolinky v době, kdy dopravci ruší linky kvůli uzemněným letadlům Boeing. „Od nás se neodlétá v noci, to je konkurenční výhoda,“ říká Šmejkalová.

Tuzemským regionálním letištím se příliš nedaří, jakou obchodní strategii by měla mít?

Za vzor si beru Polsko, má plno regionálních letišť. Také začínali s malými letišti, která opustila armáda. Díky dotacím do nich značně investovali a rozjeli byznys. Ředitelka letiště v Katovicích mi řekla, že také začínali s boudou jako v Pardubicích. Dnes jsou tamní regionální letiště soběstačná, létá tam plno dopravců. Navíc jsou propojená s Varšavou. Patří k infrastruktuře stejně jako železniční nebo silniční doprava, tudíž bych jejich rozvojem úkolovala vládu. Vše ale závisí na počtu cestujících.

Polsko má ale téměř čtyřikrát více obyvatel než Česko. Není to zásadní rozdíl a také podmínka, díky níž tamní regionální letiště vydělávají?

Jsme malé letiště s plánovanou roční kapacitou 250 tisíc cestujících. To není základ pro velký byznys. Dokázali jsme ale, že jako jediné letiště umíme fungovat bez dotací. Jak Brno, tak Ostrava jsou velká letiště se značným potenciálem, nejdříve ale musela investovat. Strhla pozornost dopravců. Potom můžete mít výsledky. V Česku se význam regionálních letišť nepodceňuje, ale nedoceňuje. Letiště v regionu je velká výhra.

Čím si vysvětlujete, že se letištím finančně nedaří i přesto, že cestujících v posledních letech přibývalo?

Ne vždy platí, že s rostoucím počtem pasažérů rostou výnosy. Záleží na podmínkách, které si vyjednáte s aerolinkami. Výnosy nepramení jen z toho, že si u vás letadlo sedne, ale i z toho, že mu poskytnete palivo, handlingové služby, nebo že si cestující nakoupí v duty free obchodech. V Pardubicích poptávka po letech výrazně převyšuje naši nabídku. Vždy jsme byli hodně orientovaní na ruskou klientelu, Češi odsud nebyli zvyklí létat. Nyní, když jsme jim tu možnost dali, zájem mají. Poptávka je v každém regionu a dá se pokrýt. Dvacet dva let jsem pracovala pro leteckou společnost, vím, jak na ně. Vím, jak se počítají náklady aerolinek, vím, co aerolinka chce a nechce slyšet.

Čím mohou regionální letiště konkurovat velkým hráčům, jako je Praha nebo například Vídeň?

Nabídkou volných slotů, tedy časů, kdy letadla smějí přistávat a odlétat. Z Prahy lidé často odlétají v noci. My nabízíme denní časy. Pokud letíte s dětmi, nechcete po půlnoci vyrážet na letiště. Kromě toho jsme menší letiště, takže dopravcům účtujeme téměř o polovinu nižší poplatky než Praha.