Ivan Bednárik: Silniční doprava je oproti železnici zvýhodněná

ČD Cargo

ČD Cargo Zdroj: ctk

Státní společnost ČD Cargo se snaží obstát v cenovém boji, který na trhu zuří. Zároveň řeší dlouhodobou ztrátu u jednotlivých vozových zásilek. „Jejich ztráta se pohybuje v rozmezí 250 až 300 milionů korun ročně,“ říká předseda představenstva Ivan Bednárik.

E15: Proč vám klesl zisk?

Společnost drží v zisku segment ucelených vlaků, ale ziskovost je stále nižší. Na liberalizovaném trhu totiž bojujeme s 90 dalšími podniky, což vytváří značný tlak na cenu. Na léta 2014 až 2016 jsme proto chtěli zafixovat největší zakázky, které máme, tedy hlavně uhlí a další komodity. Aby nám partneři podepsali tříleté smlouvy, museli jsme přiměřeně reagovat na situaci na trhu. Přirovnal bych to k cenovému boji v osobní dopravě na relaci Praha–Ostrava.

E15: Jezdíte i za nulovou nebo minusovou marži?

V segmentu ucelených vlaků ne.

E15: Druhou hlavní oblastí jsou jednotlivé vozové zásilky, které léta táhnou cargo ke dnu. Jak vypadá situace tam?

Po všech optimalizacích a vylepšeních z minulých měsíců a let se ztráta jednotlivých vozových zásilek pohybuje v rozmezí 250 až 300 milionů korun ročně. Konkurencí je jim pouze silniční doprava, neboť soukromým železničním dopravcům se to nevyplatí. Silniční dopravci mají ale mnohem příhodnější podmínky.

Ivan BednárikIvan Bednárik|Foto E15 Jan Sindelar

E15: Co se musí stát, aby vozové zásilky neprodělávaly?

Byli bychom rádi, kdyby se podařilo srovnat podmínky na kolejích s podmínkami na silnici. Kamiony platí mýto pouze na dálnicích, kdežto my všude. K tomu jako firma doplácíme 250 milionů korun ročně za obnovitelné zdroje. Silniční dopravci platí za obnovitelné zdroje, možná jen když svítí v garáži. Železniční doprava je přitom mnohem ekologičtější. Neříkáme, jakou cestou by se měly podmínky vyrovnat, ale stát by se tím měl zabývat.

E15: A nebylo by logické jednotlivé zásilky zrušit?

Bylo. Ale znamenalo by to absolutní selhání silniční infrastruktury, 30 milionů tun by se náhle přelilo na asfalt. K tomu by bylo třeba propustit asi čtyři tisíce zaměstnanců. Vláda se i proto zavázala, že udrží celoplošnou obsluhu území železniční nákladní dopravou. Redukci sítě proto musíme pečlivě zvažovat a vést debatu se státem jako akcionářem, starosty, hejtmany, odbory a dalšími. Ze strany státu musí přijít jasný signál, jak zrovnoprávnit silniční a železniční dopravu. Pokud bude zadání pouze tvořit zisk, opustíme některé tarifní body a budeme dělat jenom ziskové činnosti.