Jan Blaško: Nechceme dělat byznys v manžetových knoflíčcích

Jan Blaško

Jan Blaško Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Největší tuzemská dopravní firma CS Cargo má za sebou převratných 12 měsíců. Celý zadlužený holding loni převzaly fondy Tuffieh, které založil Jan Blaško. Nový majitel mimo jiné posílil kapitál firmy, přestěhoval sídlo z Nizozemska do České republiky a nabral směr do Ruska. „V Rusku teď začínáme, ale věříme, že jsou před námi velké možnosti,“ říká předseda představenstva CS Cargo Jan Blaško.

* E15: Je to zhruba rok, co jste koupili CS Cargo. Co se od té doby událo?

Koupili jsme loni CS Cargo, ale tuhle informaci je třeba doplnit. My jsme nekoupili pouze akcie, ale i dluhy od bankovního syndikátu tří bank a také dluhy akcionářů (podnikatelé Marek Lehečka a Petr Zvěřinský – pozn. aut.). Zdůrazňuji to, protože to není úplně obvyklé. Běžně se kupují jen akcie. Naše transakce byla oproti tomu poměrně složitá, trvala 12 měsíců, hotovo jsme měli až loni v listopadu.

* E15: tedy vykoupil všechny dluhy carga?

Ano, my jsme skoupili všechny historické dluhy. To byla první ze čtyř fází transformace CS Cargo. Druhou fází byla změna korporátní struktury. To je vlastně nejdůležitější bod, my jsme se vrátili z Nizozemska zpátky do Čech. Hlavní holding už je zase v Čechách.

* E15: To je ona společnost , která se objevila v dubnu v obchodním rejstříku?

To je ta dubnová společnost. Už je pod ní zavěšena celá majetková struktura. Založili jsme středoevropský klastr – vím, že je to ošklivé slovo, ale dobře k tomu sedí – a podřídili jsme slovenské a polské byznysy pod naši jičínskou firmu. Další větví holdingu, kterou jsme teď založili a chystáme její rozjezd, je Rusko.

Třetí fází transformace CS Cargo byla faktická likvidace manažerského holdingu. Tato manažerská firma sice stále existuje, ale z 38 lidí jsme ji zmenšili na osm. Jmenuje se CS Cargo Management a zastřešuje manažerské řízení celé skupiny. Nechali jsme tam jenom conže trolling, reporting a finanční řízení. Skutečné řízení se přesunulo do Jičína, kde je nový manažerský tým.

* E15: Z nizozemské firmy je tedy už jen prázdná skořápka?

Ano, stále existuje, ale zanikne. A jako poslední zásadní věc jsme provedli velkou finanční restrukturalizaci. Součástí je restrukturalizace akcionářských dluhů, to jsou ty původní dluhy vykoupené od bank. My jsme prodloužili splatnost, snížili úrokové zatížení, částečně kapitalizovali, a tak dále. To je veliká rošáda.

Také jsme pustili do firmy factoringové financování. Zároveň jsme se domluvili s novou bankou. Jsme tedy zpátky na finančním trhu, což je mimochodem velice důležitý signál. A nakonec to nejdůležitější, posílili jsme kapitál firem, dohromady v České republice a na Slovensku asi o 800 milionů. Výsledkem je, že firma je dnes finančně zase fit.

* E15: Kapitál jste zvýšili vložením majetku?

Také. Je to kombinace vložení majetku, kapitalizace dluhů a částečně i vložení hotovosti. Ten projekt jsme právě ukončili. A ukončili jsme ho i tím, že jsme se domluvili s bankou na financování.

* E15: Se kterou bankou? Nezůstali jste u UniCreditu, který byl jedním z největších věřitelů?

UniCredit už nás vůbec nefinancuje, máme jinou banku. Je to normální provozní a investiční financování firmy, ale v daleko menším objemu než dříve. Každá firma se financuje dvěma způsoby: akcionářskými penězi a externími penězi. My jsme loni úplně zlikvidovali externí financování tím, jsme dluhy od bank vykoupili. A zároveň jsme od PPF vykoupili i dluhy původních akcionářů.

* E15: V jaké výši byly všechny ty dluhy?

Původní externí dluh byl na úrovni dvou miliard korun, dnes je externí financování od bank a leasingových společností někde na úrovni 1,2 miliardy. Bavíme se o celém holdingu.

* E15: Pokud jde o půjčku PPF, tu jste ještě jako spolupracovník PPF zařizoval vy. Koluje pověst, že jste byl donucen ji převzít svým fondem poté, co se cargo začalo topit v problémech. Je to pravda?

Je pravda, že ta historie je dlouhá, a to i směrem do PPF. Ale to, co říkáte, je spíše úsměvné. Já si myslím, že nikoho k něčemu takovému donutit ani nelze. Opakuji, že jsme vykoupili celý bankovní syndikát a s tím zároveň i dluhy od PPF. To byly ale dluhy za akcionáři. Důležité na tom je, že obojí jsme nakoupili s velmi výrazným diskontem. Asi chápete, že nemohu uvést, s jakým.

Jednání byla velmi složitá a dlouhá, i na straně PPF a bývalých akcionářů CS Cargo. A pokud narážíte na moji historickou vazbu na PPF, kde jsem 16 let pracoval, tak ano, samozřejmě že nám to pomohlo hlavně tím, že jsme takovou příležitost vůbec měli. PPF je dnes tak velká a úspěšná, že si může dovolit vybírat a dělat jen velké miliardové obchody. V eurech.

Veliký závazek ve špatnou chvíli

* E15: Kdybych se tedy zeptal, proč se vůbec angažujete v CS Cargo, tak odpovíte, že to byla výhodná investiční příležitost?

Ano, CS Cargo je největší firma provozující byznys na silnicích, to je holý fakt. Je to firma, která má výborné lidské know-how, firma která je v byznysu dlouho a byla v ten moment k mání v celé své velikosti. Byla by škoda takovouto příležitost pominout.

* E15: Celá transakce byla rozdělena do dvou kroků, nejdříve jste převzali 75 procent, později i zbytek. Proč?

To je správná otázka. My jsme zhruba před rokem oznámili, že přebíráme 75 procent a zbytek zůstane předchozím akcionářům. Teď je ale situace jiná, proto nám ty negociace trvaly tak dlouho. Výsledek je ten, že máme sto procent jak akcií, tak dluhů, a bývalí akcionáři nemají k CS Cargo žádný vztah. Byla to velmi složitá jednání.

* E15: Opouštělo se CS Cargo lehce?

To se musíte zeptat jich. Podívejme se ale, co se v minulosti s firmou dělo. Ona během pěti nebo šesti let od jejich vstupu velmi vyrostla a výrazně zvýšila výnosy. Ovšem dluhové zatížení bylo obrovské. Pak přišel rok 2008, který pro CS Cargo nebyl úplně šikovný. Událo se několik obchodních rozhodnutí, která navíc přišla ve velmi nešťastnou dobu.

* E15: Kde se tehdy stala chyba?

Po bitvě je každý generál, ale jen pro připomenutí, v září 2008 zkrachovali Lehman Brothers, přitom v červnu CS Cargo nasmlouvalo novou flotilu 1500 kamionů jako největší deal ve střední Evropě. A většina vozů byla skutečně odebrána. Vzápětí po tomto rozhodnutí ale přišla krize a poptávka po logistice dramaticky spadla, prudce klesly ceny a vlastně všechno šlo špatným směrem. Ukázalo se, že CS Cargo si vzalo veliký závazek v úplně špatný moment. Připouštím, že to byla velká smůla.

Překvapivě otevřené odvětví

* E15: Kolik vás celé převzetí CS Cargo a všech dluhů stálo?

Asi nečekáte, že vám tohle řeknu.

* E15: Vypadli na vás po převzetí nějací kostlivci ze skříně? Nějaké budoucí závazky, nesplacené faktury a podobně?

CS Cargo je obrovská firma, která má tisíce zaměstnanců. Jen za naftu platí každý měsíc 70 milionů korun. Takže malých a středních kostlivců máme více než dost. Ale to je běžné, s tím si poradíme. Co vidíme jako největší problém, je vnímání carga jako dopravce, který poskytuje dobrou, ale lacinou službu. A to je něco, co se snažíme změnit.

Jan BlaškoJan Blaško|E15 Robert Zlatohlavek

* E15: Všichni dopravci lamentují, že ceny jsou nízké, a často se jezdí pod náklady.

Já se obávám, že u CS Cargo je to historická zátěž. Řeknu vám ještě něco, co mě osobně v tomto byznysu překvapilo, a nevidím paralelu v jiných byznysech. Je to nulová bariéra vstupu do odvětví. Každý pan Šmídek či Hájek s. r. o. si může koupit tři kamiony na leasing a zítra začít jezdit. K tomu nepotřebují skoro nic.

* E15: A to je špatně?

Není to špatně v okamžiku, kdy ten pan Hájek řádně platí sociální a zdravotní pojištění svým zaměstnancům, kdy odvádí pravidelně DPH, kdy řádně platí diety řidičům, a hledí na to, aby jeho kamiony splňovaly ekologické normy. My to děláme a musíme to dělat, protože o 1200 řidičů se musí dbát. Platíme obrovské peníze na dietách a náhradách. Pokud by ta soutěž byla fér a platili to stejně všichni, tak proč ne.

* E15: Když už jsme u těch provozních otázek, vy byste byl pro snížení mýta a pro snížení spotřební daně z nafty?

Snížení spotřební daně je určitě na místě. Ukázalo se, že se po zvýšení daně snížila výtoč. Čeští i zahraniční dopravci omezili tankování v Čechách a výsledek je, že se na dani vybralo méně. To asi nebyl původní záměr ekonomů z ministerstva financí. Tohle opatření se tedy nepovedlo.

Pokud jde o mýto, tak chápu důvody pro jeho zavedení. Samozřejmě že nám dvojí zvýšení sazeb nepomohlo. Ale opakuji, v první řadě by měl stát dbát na plnění všech zákonných požadavků a ekologie u všech dopravců. Nechť je soutěž, ale nechť je fér.

Nejsme v CS Cargo navždy

* E15: Jak se aktuálně vyvíjí poptávka u jednotlivých komodit? Říká se, že třeba automotive pořád ještě jde docela dobře.

Ano, německý automotive pořád ještě frčí, klepu to na dřevo. Automobilový průmysl se teď hodně orientuje na východ, především do Ruska. A to je něco, co hodně zajímá i nás a kam bychom se rádi posunuli. Na druhé straně vidíme nižší spotřebu třeba u vysokoobrátkového zboží.

* E15: Jeden dotaz ze zeměpisu. CS Cargo mělo i firmy v Rumunsku, Itálii a dalších zemích. To je teď všechno v onom středoevropském klastru?

Většinu toho jsme pozavírali. Zavřeli jsme Itálii, Rumunsko a Slovinsko. Je to čistě o nákladech, jestliže pobočky nedělají velký byznys, tak není důvod, aby fungovaly. Působíme teď tedy ve čtyřech zemích, v České republice, na Slovensku, v Polsku a Rusku.

* E15: Jaký je váš investiční přístup, prodáte po restrukturalizaci CS Cargo, nebo to vidíte na delší angažmá vašeho fondu?

Rok je velmi krátká doba na nějaké hodnocení a zásadní vyjádření. Ty čtyři kroky, které jsem zmiňoval na začátku, jsme provedli v relativně krátkém čase. To jsou pro firmu dramatické změny, které se musejí usadit. Co považuji za důležité, že jsme se vrátili do Čech. TFS je ale zároveň private equity firma, takže zcela jistě nejsme v CS Cargo navždy.

* E15: Kde byste rád viděl CS Cargo za pět let?

My jsme se vrátili do Jičína, říkáme také, že jsme se vrátili na zem. Nechceme dělat byznys s manžetovými knoflíčky, protože to je byznys pro kostkovanou košili a vyhrnuté rukávy. Chceme dělat byznys v místě, které se k tomu nejlépe hodí a kde mají lidé nejlepší znalosti. A to je Jičín.

* E15: Dá se tedy říci, že převlékáte CS Cargo ze saka do montérek?

Ano, je to tak. A je to špatně? Já myslím, že je to dobře. Před naším příchodem se tady dělal byznys na úrovni finančních manažerů a bank, řečnilo se o financování a akvizicích někde v Itálii. Zákazníkovi ale neveze ve stanovený čas z Británie do Polska náklad manažer s manžetovými knoflíčky, ale šikovný dispečer a spolehlivý řidič.

* E15: Proč zrovna Jičín?

Tam historicky vzniklo CS Cargo a je odtamtud spousta našich lidí. Chceme se vrátit ke službám našim zákazníkům. Zní to sice jako fráze, my na to ale klademe velký důraz. A motivujeme management, aby nabízel primárně klientům lepší službu. Věříme, že jenom tak můžeme více vydělat. Chceme také posunout náš byznys více směrem od dopravní firmy k dopravně-logistické firmě.

Čtěte také:

Dopravce CS Cargo expanduje do Ruska

ÚOHS: Investiční fond Tuffieh může koupit logistickou CS Cargo

Zvěřinský a Lehečka se zbavují skupiny CS Cargo

A tím se dostávám k tomu, kde bych rád viděl firmu za pět let. Rád bych ji viděl právě jako dopravně-logistickou, tedy více vybalancovanou. A náš byznys v Rusku bych viděl minimálně na stejné úrovni, jaká je dnes v česko-slovensko-polském klastru. V Rusku teď začínáme, ale věříme, že jsou tam před námi velké možnosti.

Směrem ke kombinované dopravě

* E15: Snažíte se tedy proniknout do Ruska i ve spolupráci s PPF?

Samozřejmě rád bych využil své kontakty, vazby, známosti a přátelství. Cítíme velkou poptávku v automobilovém průmyslu směr Rusko a CS Cargo vždy bylo a je silné právě v automotive, odkud má největší zákazníky.

* E15: Když tedy loni váš holding utržil 5,4 miliardy, tak vy byste chtěli zhruba tolik získat na tržbách v Rusku?

Tam někde bych rád CS Cargo viděl, řekněme za těch pět let. Ale když se ptáte na mé vize, tak musím ještě něco dodat. Ani mě se nelíbí míjet na silnicích dlouhé řady kamionů. Takže rád bych naši firmu posunul k intermodální dopravě.

* E15: To znamená kombinovaná doprava silnice – železnice? Tu teď neděláte?

Neděláme. Bavíme se o tom s několika firmami tady i v Rusku. Ale není to vůbec jednoduchý úkol.

* E15: CS Cargo proslulo svou expanzí a řadou akvizic. Rozhlíží se po nich i pod novými majiteli?

Ano, na nějaké akvizice se v Čechách díváme. Dvě jsme ale teď sami zastavili, neboť šlo o dobře fungující firmy, kde jsme už nemohli nic lepšího vymyslet. Tím nepřímo odpovídám i na to, proč jsme koupili CS Cargo. Pokud tedy jde o další akvizice, trh samozřejmě sledujeme. Díváme se ale spíše na doplňkové služby. Máme největší flotilu kamionů v Čechách a není důvod ji dále zvětšovat jinak než přirozeným rozvojem.

* E15: Plány na uvedení na burzu už definitivně padly?

Vstup na burzu je těžká maturita pro všechny firmy. Má spoustu kladů i záporů. Já si nejsem jist, že dopravnělogistická firma je ideální adept vstupu na burzu. Určitě to tedy nebude v následujících dvou třech letech, ale zase platí, nikdy neříkej nikdy.

* E15: CS Cargo zveřejňuje jen tržby a hrubý zisk EBITDA (loni 5,4 miliardy a 292 milionů). Jak vypadá čistý zisk?

Čistý zisk je samozřejmě v posledních letech záporný. To bylo primárně ovlivněno úrokovým zatížením, tedy náklady na externí peníze. Důležitá je ale EBITDA. Představte si to tak, že EBITDA je takový právě upečený koláč. Ten si ještě horký rozdělí věřitelé a akcionáři. Občas se stane, že na akcionáře nic nezůstane. To když si vzala firma vysoké závazky. To je fér. A jen tím říkám, že pokud chcete vědět, jaký je pekař, neptejte se, kdo snědl koláče loni a předloni. To není podstatné. Pokud ovšem nejste banka nebo akcionář, potom vás to setsakra zajímá.

Jan Blaško (47)

Vystudoval Fakultu elektrotechniky ČVUT. Na University of Chicago získal titul MBA. Od roku 1996 působil ve vrcholovém vedení a představenstvu několika společností patřících do finanční skupiny PPF Group (PPF Group NV, PPF Ltd., Home Credit Asia nebo PPF Burzovní spol.). V únoru 2010 založil Tuffieh Funds SICAV, které spravují šest speciálně zaměřených fondů určených pro kvalifikované investory. Předsedou představenstva společnosti CS Cargo se stal v roce 2011 poté, co jeho fondy dopravní firmu ovládly. Významnou investicí TFS je také Euroclinicum, holding spravující šest poliklinik a další zdravotnická zařízení. Ve volném čase se věnuje rodině, aktivnímu sportu a cestování.