Jsme placení jako špičkoví ředitelé, ale firmy se námi nechlubí, říká interim manažer Jiří Vácha

Jiří Vácha

Jiří Vácha Zdroj: E15 Michael Tomeš

Jiří Vácha
Jiří Vácha
Jiří Vácha
Jiří Vácha
Jiří Vácha
9
Fotogalerie

Ve firmách působí čtyři až šest měsíců a účtují si peníze jako špičkoví topmamažeři. Nenavrhují pouze úsporné kroky a nutné změny. Vše také musí sami uskutečnit. Říká se jim interim manažeři, šéfové na přechodnou dobu. „Teď se na nás obracejí především ti, kterým padá byznys. Bez ohledu na obor. Někteří zvažují, jestli snížit náklady na minimum a počkat, až se virus přežene,“ říká Jiří Vácha, který se oboru věnuje přes deset let a zkušenosti sbíral v Itálii i ve Francii, kde rozšiřoval síť nábytkářského řetězce Ikea.  

Vaše první firma vznikla v krizovém roce 2009, letos po vypuknutí epidemie koronaviru jste založil druhou. Vyplatí se využít recese?

Krize vytvářejí nové příležitosti, k nimž bychom se za standardních situací nedostali. První firma byla poradenská, ale velmi brzy se přetransformovala na interim management a má za sebou stovku úspěšných projektů.

Když jste začal nabízet služby interim managementu, změnili se vaši klienti?  

V předchozích letech jsme analyzovali situaci ve firmách a navrhovali nápravná opatření. Někomu se zasekne byznys a potřebuje změnit financování, obchod, marketing, technické řízení či lidské zdroje. Jiný je naopak úspěšný, ale neví, jak expandovat. Teď nejen radíme, ale potřebné kroky i odpracujeme. Za to, že je dotáhneme do konce, neseme plnou odpovědnost. Může to být nastavení nové obchodní nebo marketingové strategie, stejně jako založení zahraničních poboček. Jde o nastartování podniku tak, aby jeho růst stál na pevných základech.

Je rozdíl mezi krizovým a interim manažerem?

Ten první nastupuje při opravdu zásadním problému, který ohrožuje firemní integritu a ekonomickou stabilitu. Firma je například závislá na jednom exportním teritoriu, o které přijde. Oproti tomu úkolem interim manažera je takzvané změnové řízení. Patří sem zavedení nových postupů a metod řízení nebo nahrazení odešlého manažera z organizace do doby, než přijde nový kmenový.

Prozradíte, kolik si vy a vaši kolegové vyděláte?

Jsme velmi dobře zaplacení na úrovni špičkového manažera velké korporace. Podle velikosti firmy a náročnosti úkolu může být odměna interim manažera tisíce i desetitisíce korun denně, ale musí si obvykle hradit vlastní náklady, a to i ty na svůj tým. Navíc to pro klienty není mzdový náklad, jsme jejich investice. Není těžké si spočítat, kolik podnik ušetří najmutím profesionála s požadovaným know how. Výsledkem jeho práce může být snížení nákladů nebo zvýšení tržeb v desítkách procent. 

O co je největší zájem?

Jednoznačně vedou revize marketingových a obchodních strategií. Tvoří zhruba osmdesát procent poptávky. Firmy chtějí vědět hlavně to, jak si stojí jejich konkurence, a zda nemají zákazníkům nabízet jiné produkty a služby. Takže nyní nejvíce poskytujeme marketingové a obchodní ředitele. Před koronakrizí byl zájem spíš o výkonné a personální ředitele. A stále trvá, bez ohledu, jestli krize je nebo není, zájem o technické ředitele. 

Máte teď s ohledem na dopady lockdownu ekonomiky hodně zakázek z automotive nebo cestovního ruchu?

Obracejí se nás především ti, kterým padá byznys, bez ohledu na obor. Aktuálně někteří zvažují, jestli snížit náklady na minimum a počkat, až se virus přežene. Teď mám zákazníka, který přemýšlí o úplně jiném oboru podnikání. Další zase chtějí, abychom jim otevřeli pobočky na Slovensku, v Maďarsku nebo Polsku. Trh, firmy i jejich požadavky jsou velmi individuální. 

Kdyby se na vás obrátil majitel podniku, který obchoduje v Číně, co byste mu doporučil? Ptám se i proto, že země vyhrožuje Česku sankcemi po nedávné návštěvě senátora Vystrčila na Tchaj-wanu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!