Letadel nemusíme prodat stovky. I tak se investice vrátí, říká šéf Omnipolu | E15.cz

Letadel nemusíme prodat stovky. I tak se investice vrátí, říká šéf Omnipolu

Pavel OttoOndřej Souček

Skupina Omnipol byla v minulosti ryze vývozní firmou, ale postupně do sebe začala integrovat výrobní podniky. Teď právě dokončuje převzetí 49procentního podílu v letecké továrně Aero Vodochody. Strategii změnila kvůli vrtkavosti zahraničního trhu. „Abychom venku dokázali konkurovat, musíme být unikátní. Zaměřujeme se proto na investice do výrobních podniků obranného průmyslu. Hlavně do elektroniky a letectví,“ říká šéf Omnipolu Jiří Podpěra.

Do konce září měl být hotov prodej Aera Vodochody. Novým vlastníkem měl být Omnipol spolu s maďarským finančníkem Andrásem Tomborem. Co se zadrhlo?

Jsme vázáni některými administrativními procedurami, jako je souhlas antimonopolního úřad, ten očekáváme v nejbližších dnech (povolení vydal úřad včera – pozn. red.). Dále je třeba dokončit jednání se zahraniční bankou o kompletním refinancování Aera. Vzhledem k rozsahu a komplexnosti transakce je opravdu obtížné odhadnout přesné datum jejího dokončení. Naším cílem je stihnout to v co nejkratším termínu, přibližně by to měl být měsíc.

Refinancování zajišťuje maďarská banka?

To mohu potvrdit. Letní prázdniny a pandemie koronaviru ale o něco zpomalily komunikaci. Na celé září pak Maďarsko kvůli covidu uzavřelo hranice a nějakou dobu trvalo, než se vyjednaly výjimky pro země visegrádské čtyřky.

Už jste se setkal s panem Tomborem, který má držet 51 procent Aera?

Poměrně často jsme s ním jednali a jednáme. Mám z něho velice pozitivní dojem. Je to investor, který dokáže vstupovat do specifických odvětví, jako je letecký průmysl.

Stěžejním výrobním programem Aera jsou nové proudové letouny L-39NG. Můžete potvrdit spekulace, že si letku těchto strojů koupí maďarská armáda?

V leteckém, a navíc zbrojním byznysu se obtížně komentují jednotlivé obchodní případy. Bez souhlasu zákazníka se nemůžeme vyjadřovat ani k tomu, že probíhají kontraktační jednání, natožpak k počtu kusů, konfiguraci, nebo dokonce k ceně. Mohu pouze potvrdit, že Maďarsko projevilo zájem v dohledné době pořídit letouny L-39NG.

Letka mívá dvanáct strojů. Odpovídá tomu i požadavek Maďarska?

Naši potenciální zákazníci, ať už z Afriky, Asie nebo Evropy obvykle v první várce požadují osm až dvanáct letounů. Předpokládáme, že do konce roku budeme mít dva efektivní kontrakty se zahraničními partnery.

Proč Omnipol kupuje Aero? Má se z dřívějšího obchodníka se zbraněmi stát spíše výrobcem techniky pro armádu a bezpečnostní složky?

V minulosti byl Omnipol ryze vývozní firmou. Oblast zahraničního obchodu s vojenským materiálem se ale neustále vyvíjí a mění, a abychom dokázali být konkurenceschopní, musíme být unikátní.

Omnipol se proto postupně začal orientovat na investice do českých výrobních společností obranného průmyslu, které mají unikátní a perspektivní programy a produkty v oblasti high- -tech s velkým exportním potenciálem. To je hlavně elektronika a letectví.

Skupina Omnipol už několik let vyváží více než 90 procent produkce. Obstojí na světovém trhu i v budoucnu?

Vývoz techniky s vyšší přidanou hodnotou je jedinou šancí. Oproti Spojeným státům, Francii, Německu nebo Velké Británii, které mají silný obranný průmysl, jsme malá země. V oblasti řekněme běžného vojenského spotřebního materiálu nemůžeme soupeřit se světovými giganty, jako jsou Raytheon, Rheinmetall nebo Thales.

V čem je cvičný proudový letoun typu L-39NG unikátní?

V Evropě jsou jen dva státy, které takové stroje vyrábějí. Vedle Česka je to Itálie. V zásadě existují dvě kategorie těchto letounů, dražší a levnější. Například jihokorejské T-50, ruské Jak-130 nebo italské M-346 jsou dvoumotorové a zhruba dvojnásobně dražší než L-39NG. Navíc mají až trojnásobně vyšší náklady na letovou hodinu.

U kategorie jednomotorových podzvukových typů nám konkuruje italské Leonardo s M-345 a čínský K-8, který je v provozu přes dvě desítky let. Oproti italskému má náš letoun výhodu v tom, že není koncipován pouze jako tréninkový – je víceúčelový, může nést přídavné vybavení včetně výzbroje.

Často se zmiňuje i tradice výroby světově nejúspěšnějších víceúčelových letounů Albatros, kterých Aero vyrobilo několik tisíc. Jak propojíte minulost se současností?

Málo se o tom ví, ale Omnipol v minulosti prodal zhruba dva tisíce osm set L-39 Albatros po celém světě. A neprodával jen samotné letouny, ale zajišťoval výcvik leteckého a pozemního personálu, dodávky náhradních dílů a opravy včetně generálních. Stavěl i servisní závody po celém světě.

V současnosti je v provozu šest až sedm set původních L-39 Albatros. O poměrně velké části máme i detailní technické informace, protože stále zajišťujeme jejich generální opravy a modernizace.

V čem spočívají modernizace? Předpokládám, že je to výhodnější byznys než generální opravy.

Při modernizaci, jejíž součástí je kompletní generálka draku – tedy trupu, křídel, ocasních ploch či podvozku – a motoru, letoun dostane úplně novou avioniku a případně i nový motor. Zájem je velký.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
fotoRoční předplatné1899 Kč
Ušetříte 489 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoČtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoMěsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
fotoDarujte roční předplatnéNáhled předplatného1899 Kč Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce
Printová verze E15
Předplatné printového deníku E15

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!