Některé autodíly radši vůbec nevyrobíme, jinak bychom prodělali, říká miliardář Kvido Štěpánek
V českém autoprůmyslu je dusno. Inflace i přechod na výrobu elektromobilů dostává automobilky a dodavatele pod silný tlak. „Jen na elektřině jsme si loni připlatili meziročně o více než dvacet milionů, i když jsme šetřili, jak šlo. Od české vlády jsme dostali pomoc asi 450 tisíc. Na mzdách jsme zaplatili o jedenáct procent více. Jestli se dostaneme na třetinový zisk z roku 2021, budeme rádi,“ říká Kvido Štěpánek, jeden z nejbohatších Čechů a majitel firmy Isolit-Bravo, která v Jablonném nad Orlicí zhotovuje výrobky pro autoprůmysl i elektrospotřebiče.
Co je největší problém současného automobilového průmyslu?
Nejistota. Ten, kdo byl dříve zavedený a plnil náročné kvalitativní nebo cenové požadavky, si mohl být jist, že zakázky dostane. To dnes neplatí. Nových modelů aut ubývá a s nimi i zakázek. Automobilky jsou také nejisté a přesně neví, kolik a do čeho investovat.
O kolik zakázek získává vaše firma méně?
Rozdělme to na denní a investiční byznys. Ten denní v našem případě znamená výrobu výlisků a podsestav a běží celkem dobře navzdory odstávkám výroby ve Škodovce či nošovické Hyundai. Kupodivu to jako subdodavatelé příliš nepociťujeme. U podsestav se dokonce dostáváme na předcovidová čísla.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.
Vyzkoušet za 1 Kč Více informací