Rohlík můžeme klidně prodat hned, říká o svém největším byznysu Tomáš Čupr

Internetový investor Tomáš Čupr

Internetový investor Tomáš Čupr Zdroj: Anna Vacková

Internetový investor Tomáš Čupr
Internetový investor Tomáš Čupr
Zahladatel Slevomatu a Dame Jidlo.cz Tomáš Čupr
Tomáš Čupr
Zruba pětina uživatelů domácího internetu podle výzkumu GfK vybírá čerstvé a chlazené potraviny on-line.
6
Fotogalerie

Prodej potravin on-line patří mezi nejtěžší disciplíny internetového obchodování. Lídr trhu Rohlík.cz se kvůli tomu teprve letos dostal z počátečních ztrát. „Byl bych zklamaný, kdyby zisk EBITDA byl příští rok výrazně menší než sto milionů korun,“ řekl v rozhovoru pro E15 Premium většinový majitel Rohlíku Tomáš Čupr. Prozradil rovněž, kam až bude zvyšovat svůj podíl v internetovém supermarketu.

Rohlík se stal opakovaně terčem hackerského útoku, naposledy v září. Máte už nějakou verzi, kdo za tím stojí?

Moc se tím nezaobíráme. Je však jen omezený počet subjektů, pro něž jsme zajímavým terčem. Nejsme celosvětově působící organizace. Takže jediný, kdo by nás mohl chtít trochu poškádlit, bude asi z Česka. A nejsem si jistý, že by něco takového byl styl Lidlu nebo Kauflandu. Pak už vás to někam zavede. Zařídit takový útok je v současnosti otázka sta až pěti set dolarů. Třeba si někdo jen hraje. Nechci to na nikoho svalovat. Na druhou stranu to hezky koreluje se zvýšenou snahou jednoho z našich konkurentů se na trhu znovu etablovat. Na nás je, abychom podobné útoky vždy ustáli, ať je za nimi kdokoli. 

Měli jste nějaké náznaky, že takové útoky mohou přijít?

My takto byznys neděláme, takže nás to zastihlo nepřipravené. Zatím jsme nechávali vrata otevřená a cennosti za okny. Teď jsme se poučili, že to už tak dělat nejde.

Co aktivita hackerů vypovídá o poměrech mezi internetovými obchodníky?

Nemohu říct, že to byla od někoho podpásová rána. Na druhou stranu ne všichni v našem byznysu šli cestou finančně odpovědného růstu. Naopak do toho šli díky miliardářským penězům s pocitem síly. A pak když se nedaří, vzniká tlak. A pod tlakem se různí lidé chovají různě. Těžko říct, o čem to celé vypovídá.

Jsme na začátku a ten byznys je ještě maličký. E-commerce pro mě přitom v byznysu vždycky byla etalonem slušnosti a fair play. V některých multimiliardových odvětvích je fakt síla, co se v nich děje. Zatímco v e-commerce jsme se všichni potkávali na konferencích a měli jsme se rádi. Doufám, že to tak zůstane a nepřevládnou vyšší zájmy.

Nedávno jste oznámili, že za letošní rok již budete v plusu. Bude to čistý zisk, nebo jen provozní?

Čistý výsledek by mohl být lehce nad nulou. EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů ‒ pozn. aut.) bude v kladných malých desítkách milionů korun. Máme opačný problém než běžná e-commerce. Všichni dělají marketing a balíky házejí přepravcům typu PPL, DPD nebo České poště. A rostou, rostou, rostou. Vždycky mají kapacity trochu větší, než je zákaznická poptávka. My bychom mohli mít dvojnásobný obrat. Ale protože máme těžkou logistiku, je limitem provoz.

Budete na ziskové křivce i příští rok?

Byl bych zklamaný, kdyby EBITDA byla příští rok výrazně menší než sto milionů korun.

Když Rohlík před čtyřmi lety začínal, troufal jste si do pěti let na desetimiliardové tržby. Nedávno jste na sociální síti připustil, že to bylo maličko naivní. Co bylo v praxi jinak?

Tenkrát jsem přemýšlel čistě z pozice zákazníka. Jsem přesvědčen, že za pět let by se deset miliard korun v zákaznících naučilo kupovat potraviny on-line.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!