Thomas M. Hammel: Doufám, že budu zase brzy točit v České republice

Thomas M.Hammel

Thomas M.Hammel

Praha patří k úspěšným hollywoodským producentům, podílel se na mezinárodních hitech Den poté či Noc v muzeu 1 a 2, jež po celém světě utržily stovky milionů dolarů. Jeho nejnovějším projektem je snímek Zrození Planety opic, který již ve světě sklízí úspěchy a tento týden vstupuje do českých kin.

„Česká republika má oproti konkurentům výhodu, že je domovem filmařů světové extratřídy, má skvělou infrastrukturu a techniky,“ říká Tom M. Hammel k možnostem návratu velkých světových produkcí do Česka, kde natočil tři snímky.

* E15: Oproti předchozímu snímku ze série Planeta opic došlo ke změně na režisérské židli. Slavného Tima Burtona vystřídal poměrně neznámý Brit Rupert Wyatt, na jehož kontě byl pouze jeden celovečerní snímek. Proč padla volba na něj?

Důvodem byla snaha podívat se na příběh Planety opic z nové perspektivy. Tento prequel (film, jehož děj předchází původnímu snímku – pozn. aut.) se nemohl spoléhat na starší dějové zápletky a postupy. Rupert látku pojal zcela jinak než jeho předchůdci. Daleko více se soustředí na emocionální proměnu všech hlavních postav.

* E15: Ale přece jen, nebyla to volba příliš riskantní?

Možná se to tak může zdát. Ale Rupert Wyatt není žádným filmařským zelenáčem, který nedávno natočil pár hudebních videoklipů. Je hotovým tvůrcem schopným úspěšně vyprávět komplexní a emocionálně hluboké příběhy.

* E15: Zrod Planety opic je zcela jiný letní blockbuster, než jaké dnes nejčastěji bodují. Není i to příliš riskantní? Na jedné straně je sice úspěch chytrých velkofilmů Christophera Nolana, na straně druhé ale mnoho inteligentních filmů, které byly ekonomickými pohromami.

To bylo přesně naším cílem spojit chytrou zápletku a příběh s akční složkou typickou pro letní blockbustery. Jistě, dnes je celkem běžné publikum lačnící pouze po čistě vizuálním zážitku. Po spektáklu. Ale naším záměrem bylo dát publiku i další kvality: hloubku a postavy, s nimiž se diváci mohou identifikovat.

* E15: Nesníží komerční potenciál snímku fakt, že není ve 3D? Ačkoli je prokázáno, že 3D již tolik neláká, nejvýnosnější filmy letoška jako Piráti z Karibiku 4, poslední Harry Potter a třetí Transformeři byly všechny trojrozměrné a mohly těžit z dražších 3D projekcí.

O trojrozměrném formátu jsme samozřejmě přemýšleli. Ale nakonec jsme se poměrně brzy rozhodli, že se touto cestou nevydáme. Chtěli jsme zachovat jiné kvality, jichž bychom se jinak museli vzdát. Neměli jsme dojem, že bychom ve 3D dosáhli nových úrovní motion capture (snímání pohybu a jeho následné převedení do počítače, kde jej lze dále zpracovávat – pozn. aut.). A animace opic byla pro nás klíčová.

* E15: Předchozí Planeta opic celosvětově utržila více než 360 milionů dolarů. Je tato částka cílem i pro nový film?

Máme určité mety. Zároveň si můžeme dovolit, že překročení komerčního úspěchu minulých snímků některé řady či franšízy pro úspěch či propad aktuálních děl není určující.

* E15: Hollywood v posledních letech generuje především dva typy úspěšných snímků – pokračování silných sérií a animované filmy. Co přijde potom? Máte tajný tip na nějaký žánr či segment kinematografie, na nějž byste si dneska vsadil?

Výroba jakéhokoli snímku je kreativní proces uskutečňovaný v rámci aktuálního komerčního prostředí. Vůbec se neodvažuji hádat, který žánr v následujícím období bude úspěšný, natož zda úspěch některého žánru bude pokračovat. Každý snímek je třeba vnímat individuálně.

* E15: A co třeba série o Percym Jacksonovi? Předpokládám, že nedosáhl takového úspěchu, jak jste si přáli. Bude tato řada pokračovat, nebo podobně jako Zlatý kompas či Eragon půjde k ledu?

Snímky podle dalších knih této řady jsou zvažovány.

* E15: Počátkem století se hned tři vaše snímky točily v České republice. Pak jste točil například v Itálii a v posledních letech především v Kanadě. Je to dáno striktně ekonomickými důvody?

Požadavky filmového scénáře mohou výrazně ovlivnit místo, kde lze snímek natáčet. A hned poté jsou ekonomické důvody těmi hlavními pro výběr lokalit natáčení. Většina mých nejnovějších snímků se produkovala mimo USA, abychom mohli využít některé z ekonomických výhod.

* E15: Jsou nedávno zavedené finanční a daňové pobídky České republiky natolik silné, že by se sem mohly vrátit největší produkce, jako tomu bylo před deseti lety?

Nedomnívám se, že budou mít nějaký masivní dopad. Přesto si myslím, že mnoho producentů se pokusí využít finančních pobídek a množství zahraničních produkcí v České republice a jejich velikost vzrostou. Systém pobídek má mnoho zemí a Česká republika se tím dostala do světa velké konkurence. Ale stále ještě má velkou výhodu, že je domovem filmařů světové extratřídy, má skvělou infrastrukturu a techniky.

* E15: A vy sám se chystáte vrátit do Čech s některým z příštích projektů?

Doufám, že se mi to brzy podaří. Během posledních let jsem spolupracoval na několika projektech, které mohly být produkovány v České republice. Ale nakonec z toho vždy z nejrůznějších příčin sešlo.

* E15: Nezmění něco případná další finanční krize, kterou svět nejspíš čeká v následujícím roce? Nebude tlak ze strany odborů a dalších lobbistů v USA příliš silný, aby hollywoodské produkce točily doma?

Jediný tlak, který by americké produkce donutil točit v USA, je čistě ekonomický. Pokud se změní situace a směnné kurzy a zároveň jejich dopad nebudou kompenzovat finanční pobídky z jiných států, potom více filmů zůstane doma a budou produkovány v USA.

* E15: To je situace s dolarem až tak kritická?

Když jsem točil svůj první film v Praze, kurz byl 41 korun za dolar. Dneska je nějakých 17 korun za dolar. To má výrazný vliv na konečný rozpočet a samozřejmě to má velký vliv na rozhodování, kde bude film vznikat.

* E15: Jak se bude situace měnit do budoucna?

Nejsem finanční prognostik, ale trend je jasný: dolar proti většině světových měn slábne. Záměrem vždy bylo hledat centra s co nejnižšími náklady na točení. To se měnit nebude.

* E15: Jako spousta hollywoodských činovníků jste začínal u televize. Z té se v posledních letech stala téměř stejná atrakce jako stříbrné plátno, nechystáte se k televizi vrátit?

Ne. V této chvíli nikoli. Ale nikdy bych neřekl ne, kdyby se objevil nějaký vskutku zajímavý projekt.

* E15: Jaký je váš největší filmařský sen? Adaptace nějaké knihy? Spolupráce s nějakým tvůrcem, hercem či herečkou?

Můžu citovat hlášku z druhé Noci v muzeu (snímek z roku 2009 – pozn. aut.): „Žiju jako ve snu.“ A jen doufám, že bude pokračovat.

Thomas M. Hammel (59)

Dnes producent úspěšných filmů Thomas M. Hammel pochází z Kansasu. Vystudoval Art Center College of Design v kalifornské Pasadeně se zaměřením film. Filmové začátky prožil jako člen štábu u filmů Piraňa (1978) či Dravé ryby slavného Francise Forda Coppoly (1983). První větší úspěch jako výkonný producent zaznamenal v televizi – za snímek Barbarians at the Gate získal Emmy, další cenu Emmy pak dostal o rok později za televizní dílo Johna Frankenheimera Amazonie v plamenech. Od poloviny devadesátých let se naplno věnuje produkci filmů pro stříbrné plátno. K nejúspěšnějším dílům, na nichž se podílel, patří snímky Den poté a dva díly Noci v muzeu, které dohromady po celém světě utržily bezmála miliardu dolarů. Během natáčení filmu Dračí doupě v České republice poznal svou manželku, s níž má dvě děti.