Vasky a Botas mají zůstat oddělené, ale výrobu spojíme pod jednu střechu, říká Václav Staněk

Prodej Botas Vaskám je dokončen

Prodej Botas Vaskám je dokončen Zdroj: Vasky

Jen několik dní poté, co obuvnická společnost Vasky koupila končícího výrobce obuvi Botas, vydává už firma první novou kolekci bot. Převážnou část výroby „botasek“ chce majitel Vasky Václav Staněk zajistit ve svých stávajících provozech ve Zlíně a na Slovensku, menší dílna by ale mohla zůstat i v dosavadním domově Botasu, ve Skutči. „Chci, aby značky byly zachovány obě dvě a ideálně odděleně,“ říká Staněk.

Kolik zůstane v Botasu zaměstnanců?

Firma Botas a.s. je v likvidaci, což znamená, že likvidují postupně celou firmu. Oni budou propouštět tedy úplně všechny. Nicméně to je věc druhé strany. Do toho já nemám vůbec co mluvit. My jsme odkoupili výrobní zařízení, ochranné známky, domény a budeme kupovat i nějaké stroje. Musíme kompletně zařídit výrobu pro celý Botas. Budeme se snažit vycházet z našich kapacit. Avšak můj cíl je zachovat ve Skutči alespoň nějakou malou výrobničku, která by nebyla v budovách, kde je v současné době Botas. Byla by v nějakém jiném prostoru, který bychom museli najít. Tam bychom rádi zachovali zhruba deset až dvacet. Jednalo by se především o šicí dílnu. Byl bych za to moc rád, ale nevím, zda se to podaří.

Boty Botas tedy budete vyrábět společně s vaskami ve Zlíně?

Ano, budeme využívat naše kapacity. Vyrábíme v České republice, zároveň také máme nějaké výrobní kapacity na Slovensku, takže v těchto výrobnách budeme hledat kapacity. V případě, že nebudou dostačovat, chceme si pomoct zmiňovanou budoucí potenciální výrobou ve Skutči.

Jaké investice si přesun výroby vyžádá?

Budeme muset dokupovat stroje. To budou statisíce až miliony. Co přesně budeme kupovat, to budeme ale řešit až příští týden.

Rozumím, že je brzy, ale máte už  představu o synergii značek Vasky a Botas?

Již nyní jsme tu synergii našli. Vydali jsme novou kolekci, která má reflektovat toto spojení. U jednoho nového modelu jsme vycházeli z designu právě klasických botasek, jejich kolekce Classic, takových těch nejikoničtějších bot, které jsme zároveň měli i na vizuálech kampaní.

Co se týče synergií, tak chci, aby byly zachovány obě dvě značky, ideálně odděleně. Avšak budeme využívat i současných prodejních kanálů, především tedy webu Vasky. Takže botasky máme v plánu mít i na Vasky.cz a zároveň na jejich webu Botas. A zároveň plánujeme mít botasky částečně i v našich prodejnách vasek. Rád bych ale, aby botasky měly svou vlastní výrobu i svou vlastní prodejnu.

Jaké máte dlouhodobější plány s Botasem? Kdy značku dostanete do zisku?

Všichni píší, že Botas zkrachoval nebo je v insolvenci, ale to bohužel není úplně správně pochopeno. Botas je v likvidaci. Nicméně my jsme jako Vasky zisková firma. Koupili jsme ochrannou známku Botasu, Botas budeme vyrábět a věřím, že se nám bude dařit business okolo ochranné známky Botas dělat ziskově. A to především z toho důvodu, že máme prodejní kanály, které nám fungují již u značky Vasky.

Budete se držet nynější filosofie značky Botas, nebo ji chcete změnit?

Ta filozofie podle mě nebyla nijak v posledních letech definována. Chceme vycházet i z toho, čím byl Botas v minulosti. Nicméně k tomu chceme samozřejmě přidat i něco nového.

A udržíte cenovou politiku, kterou nastavila firma Botas?

My nyní ani nevíme, za kolik budeme schopni ty boty vyrábět, takže cena se bude stanovovat podle toho. Nicméně ceny Botasu dle mého byly nastavené poměrně dobře. Někde okolo těchto cen se budeme pohybovat, nebudeme je nijak razantně měnit. Nemyslím ale ceny na jejich webu, protože tam teď prodávali jenom ve slevách.

Přesuňme se od Botasu k Vaskám. Jak se loni firmě vedlo? Účetní uzávěrky totiž nejsou dostupné.

To je spíše školácká chyba a nyní u nás probíhá zákonem daný audit. Byl jsem na to v posledních měsících upozorněn. Postupně budeme zveřejňovat všechny uzávěrky, i ty za minulé roky. 

A jak se tedy loni firmě vedlo?

Nemám teď přesná čísla, ale přibližně se jedná se o obrat okolo 250 milionů s DPH. A co se týče zisku, tak ten odhadujeme mezi 14 a 16 miliony korun.

Výrobní náklady v Česku jsou například proti Asii zásadně vyšší. Je tuzemská výroba dlouhodobě udržitelná?

Daří se nám to již sedm let. Věřím, že hodnoty, které vyznáváme, si zákazníky vždycky najdou. Samozřejmě když Nike v Česku prodává boty za devět set devadesát devět, tak nám to konkuruje. Ale věřím, že to, co děláme, je dlouhodobě ekonomicky udržitelné, a jsem rád, že se nám to daří už od prvního roku dokazovat.

Zatím působíte v Česku a na Slovensku. Plánujete expandovat i na další zahraniční trhy?

V plánu to máme už několik let. Nicméně vždy nakonec skončíme u toho, že máme ještě potenciál na česko-slovenském trhu v rámci navyšování objemu a podobně. Snažíme se, abychom byli plně etablováni v Česku a na Slovensku a měli místní byznys stabilní, a až potom se chceme pouštět do zahraničí.

Nutno podotknout, že jsem stále stoprocentním majitelem v rámci firmy. Nemáme žádné investory, takže rozhodnout se o tom, jestli za 20 nebo 30 milionů korun budeme expandovat do Německa, není pro nás úplně jednoduché. 

Případný vstup investora tedy nyní zavrhujete, nebo byste nad tím dokázal přemýšlet?

Já beru Vasky jako můj životní projekt a prodej firmy není určitě na pořadu dne. Prodej nějakého minoritního podílu si asi do budoucna dokážu představit. Nicméně aktuálně nic takového neřeším a jsem rád, že se nám podařilo dojít tam, kam jsme došli za těch sedm let, bez externího investora.

Kolik se vám podařilo během slevové kampaně před koupí Botasu prodat bot?

Cílem bylo prodat osm tisíc párů bot během sedmi dní. To se nám podařilo. Padal nám web, tak jsme akci prodlužovali až o další tři dny. Domnívám se, že jsme za tu dobu prodali více než deset tisíc párů.