Vladimír Rusnák: Satelitní televize pronikne do mobilů
E15: S jakou představou Lama do DigiTV vstoupila?
Naše představa je do budoucna co nejdříve spojit služby energií a mobilů se službami televizními a vytvářet různé nabídkové balíčky. Jednou z variant může být, že si koupíte dvě služby a třetí dostanete za výhodnější cenu. Nyní nabízíme energie, televizi a telefon – a ano, uvažujeme o tom, že bychom ještě šli do dalších služeb.
E15: Je dobrá doba pro takovou investici? Jsou tady tři velcí satelitní operátoři a navíc slovenský Towercom plánuje návrat. Klasické televize kvůli boji s internetem nasazují interaktivní videotéky a možnost nahrávání pořadů, což se u satelitního vysílání moc neděje.
Satelit podobné možnosti technicky také umožňuje, ale je to poměrně drahé. Rozvíjíme možnosti prodávat služby s přidanou hodnotou, například právě možnost nabízet videotéku. Je to technologicky komplikované, ale dá se to vyřešit. Trh je dynamický, vyvíjí se. Chystá se sem nejen Towercom, ale například Austria Telecom má v Česku pozici, kterou chce dále rozvíjet. Na trhu se děje hodně věcí, ale to se dělo vždy a dít se bude. Takže ano – pevně věříme, že akvizice se stala ve správném čase a že budeme umět tyto služby rozvíjet.
E15: Co by měla být vaše výhoda? Někteří operátoři například nabízeli hlavní programy ve standardní kvalitě obrazu zdarma a za poplatek byly jen programy ve vysokém HD rozlišení a placené kanály, zatímco u DigiTV je již i minimální nabídka zpoplatněna.
Satelitního operátora nevidím jako někoho, kdo bojuje pouze na satelitním, ale na celém televizním trhu. Konkurencí jsou i kabelové sítě a různé alternativní distribuční systémy. Naší výhodou je pokrytí, které je na rozdíl od kabelových operátorů téměř stoprocentní. Také internet může být ledaskde přece jen limitovaný rychlostí a technickými překážkami. Co se týče nabídky programů, je poměrně heterogenní. Od konkurence se odlišujeme i tím, že se orientujeme na sport. Máme exkluzivní práva na anglickou fotbalovou Premier League a na další sportovní podniky. Máme práva i na tenisové turnaje žen okruhu WTA a další. To sportovní fanoušci vnímají jako velmi silnou přidanou hodnotu.
Firma je zdravá, generuje zisk, což byl také jeden z důvodů, proč jsme do této akvizice šli. Cílem je návratnost investice
E15: Na druhé straně UPC a další mají na rozdíl od vás práva na vysílání prémiových filmových programů HBO či všech hudebních a lifestylových stanic MTV a VH1.
Pokud se jedná o konkrétní kanály, jednáme se všemi včetně těch, které jste uvedl. Tedy i s HBO, která je na českém trhu poměrně exkluzivním obsahem. Jsme ve stadiu intenzivního jednání, ale věřím, že se dohodneme. Když se na to podíváme globálně, myslíme si, že obsah, který nabízíme, je dobrý, ale vidíme místo na zlepšování. Takže kanály, které mnoho lidí nesleduje, budeme nuceni vyřadit z portfolia. Raději bychom je chtěli nahradit moderními, kvalitními a sledovanými kanály.
E15: Které kanály nejsou tak sledované?
To by asi nebylo zcela korektní, kdybych řekl. Partneři, se kterými se o tom bavíme, to ale samozřejmě vědí. Každý kanál má svou cílovou skupinu. Vysíláme například program, který se věnuje rybaření. Má svou skupinu lidí, kteří jej mají rádi. Ale nemůžeme očekávat, že se na něj bude dívat třetina populace, to se nikdy nestane. Nabídku ale musíme poskládat tak, abychom měli spokojené i minoritní diváky. K nám nikdo nepřijde proto, aby sledoval Novu, tu může sledovat přes anténu a zemské televizní vysílání.
E15: Zrovna u Novy ale platilo, že spíše operátoři platili jí, aby ji mohli vysílat, zatímco menší stanice naopak platí operátorům.
To je komplikované. Pozice na satelitech Thor a Intelsat, které máme, jsou finančně nákladné. Pokud se některý program chce na satelit dostat, tak si to může zajistit sám, anebo ve spolupráci s námi. Pochopitelně někdo náklady musí nakonec zaplatit. Nezbytně nutně nefungujeme tak, že chceme, aby nám vysílatelé platili za to, že jsou v naší nabídce. Vždy ale jednáme, kdo zaplatí distribuční trasu.
E15: Existuje ještě vůbec nějaká stanice, která tady nevysílá a kterou byste mohli nabídnout?
V dnešní době je to náročné. Na trhu je ale trendem to, že firmy se snaží jít do vyšší různorodosti obsahu a nákupu exkluzivních práv. Vidíme to v Česku, na Slovensku, v celé Evropě – firmy se snaží odlišovat tím, že mají něco jiného než všichni ostatní.
E15: A co erotické kanály?
Máme program SuperOne a ano, má také svou cílovou skupinu. A mimochodem jej máme v základě. I tuto oblast plánujeme rozšířit o další stanice. Jednáme proto s více provozovateli.
E15: Takže lidé si erotické kanály stále předplácejí, i když se říká, že nejméně třetinu obsahu na internetu tvoří porno?
Televize dává lidem jakýsi komfort. Můžete ji sledovat, aniž byste cokoli dělali, prostě zapnete a díváte se – to nehovořím jen o erotickém, ale o televizním obsahu jako takovém. Televize je jednoduché zařízení. Internet je přece jen závislý na technologických atributech, může to fungovat, ale také nemusí. Jednoduchost je naše devíza.
Vladimír Rusnák (37) |
---|
Absolvent Ekonomické univerzity v Bratislavě (2001). Na oblast telekomunikací se specializuje od roku 2004, kdy nastoupil do společnosti Orange Slovensko. Od roku 2008 působí v poradenské společnosti Asteon, kterou spoluzakládal. Před akvizicí DigiTV skupinou Lama Energy Group letos na jaře pracoval jako konzultant pro předního švýcarského telekomunikačního operátora Swisscom či slovenského operátora Slovanet. |
E15: Z 65 programů na DigiTV jsou jen čtyři v HD, to není moc...
Jejich počet se bude zvyšovat. Konkrétní číslo ještě nemáme, ale jednáme. Od konce dubna jsem absolvoval možná stovku jednání. Snažíme se jednat rychle a něco zákazníkům ihned přinést. Po třech týdnech jsme již přišli s novými programy, zavedli jsme elektronického programového průvodce a nový web. Stejně chceme postupovat i do budoucna.
E15: Velké televize nyní nabízejí i interaktivní videotéky a možnost sledovat jejich pořady přes mobilní zařízení. Bude to i u vás?
Přímo na mobilech satelit přijímat nemůžete, je třeba nějakého technického zařízení navíc. Ale i pro satelitního operátora je možné zajistit, aby se jeho programy daly sledovat přes internet, a tedy i přes mobilní zařízení jako dodatečný způsob sledování. Velice intenzivně o podobných službách uvažujeme. O možné spolupráci jednáme s více firmami. Je to něco, kde vidíme budoucnost. Vidíme trend, že mnoho lidí chce sledovat svůj obsah nejen přes televizor, ale i na tabletech, počítači a mobilech, a nejlépe všude a ještě lépe zadarmo. Vidíme ale také, že reálná využitelnost je poměrně nízká. Lidé to chtějí, ale v konečném důsledku klasickou televizi v reálném čase na dodatečných zařízeních tolik nesledují.
E15: DigiTV měla v roce 2013 podle výroční zprávy 130 tisíc klientů, jejich počet ještě pod předchozím majitelem klesal.
Šli jsme do celé akvizice s tím, že nechceme zákazníky ztrácet, ale udržet a získávat, především pomocí zlepšování kvality vysílání, rozšířením portfolia služeb a podobně. Takže plánujeme nárůst zákazníků.
E15: S poklesem do roku 2013 souvisel zřejmě i pokles tržeb, tehdy činily 455 milionů, meziročně o 10 procent méně. Bude případný nárůst zákazníků kopírovat nárůst tržeb?
Abychom si rozuměli – firma je zdravá, generuje zisk, což byl také jeden z důvodů, proč jsme do této akvizice šli. Naším cílem je návratnost této investice. Věříme tomu, že budeme umět růst.