Westernizujeme ruskou armádní techniku, zájem o opravy vrtulníků roste, říká šéf LOM Praha

Ředitel státního podniku LOM Praha Jiří Protiva

Ředitel státního podniku LOM Praha Jiří Protiva Zdroj: E15 Marek Holoubek

Ředitel státního podniku LOM Praha Jiří Protiva
Ředitel státního podniku LOM Praha Jiří Protiva
3
Fotogalerie

Do státního podniku LOM Praha nastoupil Jiří Protiva loni v únoru jako krizový manažer. Firma zaměřená především na komplexní opravy a modernizace ruských vrtulníků platformy Mi a také na výcvik pilotů začíná chytat dech. Za loňský rok měla poprvé po několika letech kladný hospodářský výsledek. Dařit by se jí mělo i letos. „Po agresi Ruska proti Ukrajině si mnozí začali uvědomovat, že existuje český podnik s potřebnými kompetencemi, na nějž se mohou obrátit,“ říká Protiva. Vedle české armády patří mezi jeho hlavní zákazníky Polsko, Slovensko a některé země Afriky, Asie a Jižní Ameriky.

Rusko v červenci pozastavilo LOM Praha certifikáty na opravy vrtulníků, což je po celou dobu existence podniku jeho hlavní byznys. Je to velká překážka?

Připravovali jsme se na to dlouhodobě. Intenzivní krizová opatření jsme spustili krátce po začátku ruské invaze na Ukrajinu. Jedná se o soubor opatření na národní úrovni k udržení zejména flotily dopravních a bitevních vrtulníků Mi-8, Mi-17, Mi-171Š a Mi-24/35 české armády ve vzduchu. Týká se to legislativy, řídíme se českými zákony a normami Evropské unie a NATO. Co se týče technického řešení oprav a modernizací, jako státní podnik máme potřebné know-how a stále pracujeme podle schválené dokumentace. Náhradní díly nakupujeme nebo si je necháváme opravit mimo Ruskou federaci. Některé jsme si začali vyrábět sami.

Medveděv hrozí Ukrajině soudným dnem: Analytik o jaderné hrozbě i cíli Ukrajinců zničit Krymský most

Video placeholde
• Markéta Volfová, Lukáš Červený

Problémy nemáte žádné?

Pozastavení certifikátu ze strany Ruska pro nás fakticky nic neznamená, máme potřebná oprávnění od českých autorit a kontinuálně pokračujeme dál. Jsme nyní pod autoritou České republiky a NATO.

Vrtulníky české armády jsme nastaveným systémem připraveni udržet ve vzduchu podle potřeb až za horizont roku 2030. Naše unikátnost v celosvětovém měřítku spočívá v tom, že provádíme komplexní a systémové opravy a modernizace vrtulníků. Konkurenty máme například v Pobaltí nebo v Bulharsku, ale ti se zabývají pouze některými dílčími segmenty. Celkovou šíři oprav a výměny komponentů za nové s moderními západními parametry nezvládnou. Dokážeme původní ruskou techniku takzvaně „westernizovat“, a to i pro speciální armádní jednotky.

Neopouštějí LOM zákazníci z ciziny?

Naopak si po vypuknutí války začali uvědomovat, že existuje česká firma s potřebnými kompetencemi na opravy a modernizace ruských vrtulníků, na niž se mohou obrátit. To považuji za další devízu. Pokračujeme jak v plnění zakázek pro českou armádu, tak pro zahraniční partnery.

Řada států musí udržovat v provozu ruské vrtulníky svých ozbrojených a bezpečnostních složek. To vám nahrává?

Zahraniční zákazníci, respektive uživatelé z Evropy, Afriky, Asie nebo z Jižní Ameriky reagují na zhoršené vztahy s Ruskem. Případně mají obavy z toho, jak se konflikt na Ukrajině bude vyvíjet. Naše nabídka je pro ně zajímavá a začíná se to ukazovat i v praxi. Uvedu to na příkladu Slovenska, které také ještě používá platformu vrtulníků Mi. Už jsme podepsali smlouvu na jejich opravy se slovenským ministerstvem vnitra. Zároveň podporujeme tamní ozbrojené síly ve spolupráci se slovenskou společností LOT Trenčín, která je podobně zaměřená jako LOM. To jsou pozitivní momenty. Dokazují, že jsme nadále schopni poskytovat naše služby.

Ruská agrese vám paradoxně pomohla?

Novou bezpečnostní situaci vnímáme jako příležitost, jak pomoci našim spojencům v NATO a dalším partnerům.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!