Generace digitálních domorodců nastolila novou etapu sběratelství | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Generace digitálních domorodců nastolila novou etapu sběratelství

Jan VávraStanislav Šulc

Ve světě tonoucím v levných penězích je snadné vidět investiční příležitosti všude jinde než v bankovním úročení. I proto se stírá rozdíl mezi spotřebou a investicí. Kdo se například vydá do obchodního centra a prochází obchod se značkovými teniskami, nevybírá si jen obuv, ale potenciálně i zdroj budoucího výnosu dosahujícího stovek procent.

To sice může znít jen jako alibi pro vlastní konzum, nicméně zároveň takové tenisky – či jakýkoli jiný hmotný statek – představují protipól stále mocnějšího světa jedniček a nul.

Vůbec nejvýnosnější investicí uplynulé dekády se stala virtuální měna bitcoin, ta však svým zráním a pronikáním do zavedeného finančního světa postupně ztrácí nálepku alternativní investice.

Tuto roli začaly přebírat věci, které by dosud s termíny jako „výnosy“ či „monetizace“ mnoho makléřů nespojovalo. Investiční banka Cowen už o limitovaných edicích značkových tenisek začala uvažovat jako o nové třídě aktiv.

Obuv ale zdaleka nepředstavuje jediný sílící investiční trend. Loňský rok přinesl množství příkladů, jak rekordně zhodnotit zdánlivě banální jev či postarší fenomén.

Sbírání podpisů přináší skvělé zisky. Největší zájem je o Steva Jobse a staré mistry vážné hudby

Pokémoni byli největším hitem zhruba před dvaceti lety, přesto se v srpnu vydražil balíček vzácných hracích karet s kreslenými tvory za 2,3 milionu korun. Za žádné jiné produkty s tematikou japonského seriálu a videoher dosud nikdo nezaplatil více.

Výčet netradičních investičních rekordů z poslední doby lze doplnit například kompletní kolekcí skateboardových prken značky Supreme za 18 milionů korun. Rekord zaznamenala i díla streetartového umělce Banksyho. Jeho malba se zákonodárci britského parlamentu v podobě šimpanzů našla nového majitele za 287 milionů korun. Žádné jiné Banksyho dílo nestálo více.

Opakovaná móda

Tenisky, Pokémoni, skateboardy a street art vykazují důležitý společný znak. Jde o módní, popkulturní a společenské fenomény, které se do obecného povědomí – nejen investorů – vracejí po desetiletích s novou intenzitou.

První řadu sportovních bot s názvem Air Jordan pustil Nike do prodeje v roce 1985. První edice sběratelských karet Pokémonů vyšla na sklonku devadesátých let. Stejně jako videohra nesoucí jméno kultovního skateboardisty Tonyho Hawka, což jen odráželo tehdejší popularitu prkének na kolečkách.

Frontman Metallicy James Hetfield a jeho koníček: unikátní sbírka automobilů se brzy ukáže světu

A pokud jde o umění nanášené na zdi budov či veřejná prostranství, do kulturního a investičního mainstreamu je napomohl během osmdesátých let vnést například Keith Haring. Toho lze vnímat jako Banksyho předchůdce a inspiraci. Už jen proto, že Haringova kresba štěkajícího psa se stala námětem jednoho z Banksyho děl.

Obecně platí, že trendy, jakkoli různorodé, mají tendenci se každých dvacet až třicet let opakovat. V tomto smyslu není překvapením, že v popkultuře a módě pomalu nastává éra oživených „devadesátek“.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
fotoRoční předplatné1899 Kč
Ušetříte 489 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoČtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoMěsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
fotoDarujte roční předplatnéNáhled předplatného1899 Kč Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce
Printová verze E15
Předplatné printového deníku E15
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!