Pandemie koronaviru nás posílila, protože rostl zájem o počítače, říká Evžen Varadinek z SWS

Evžen Varadinek

Evžen Varadinek Zdroj: SWS

Nová administrativní budova společnosti SWS ve Vizovicích.
Nová skladová hala SWS
Pohled do nových skladů společnosti SWS ve Vizovicích.
4
Fotogalerie

 

Mezi jejich obchodní partnery patří tak významné společnosti jako Microsoft. Právě oni zprostředkovávají prodej jejich výrobků, ale i počítačů v Česku. Akciová společnost SWS, vznikla v roce 1991 pod jménem SWS Software s.r.o. a po pěti letech se přejmenovala. Dodává zboží jako distributor nejen největším prodejcům v Česku jako Alza či CZC, ale i živnostníkům.

 

„Pandemie koronaviru nás v podstatě posílila, protože vzhledem k uzavírání škol a omezení pohybu lidí vzrostl zájem o počítače a další produkty ICT,“ říká v rozhovoru Evžen Varadinek, předseda představenstva SWS, a vypráví nejen o začátcích podnikání nedlouho po politických změnách v bývalém Československu po roce 1989.

 

 

 

Společnost SWS zastupuje na českém trhu přes distribuční smlouvy mnoho světoznámých výrobců. Kterého z nich bylo nejtěžší „ulovit“?

Pro SWS bylo zásadní, že už při svém vzniku získala distribuční smlouvu na produkty Microsoft a na několik dalších komodit. Postupně jsme dosáhli na mnoho významných smluv a u těch nejvýznamnějších se mnohdy jednalo o získání kontraktu i několik let.

Který z nich vám udělal největší radost? Kontaktoval vás některý dodavatel sám a nabídl vám spolupráci?

Radost nám samozřejmě udělala každá získaná smlouva, ale u těch nejvýznamnějších jsme to byli my, kdo vendora (výrobce) musel kontaktovat a projevit zájem. Samozřejmě jsme dostávali i nabídky od firem, které nebyly pro trh zásadní nebo se jejich produkty překrývaly s jinými podobnými.

Jak moc se liší jednání s takto významnými společnostmi? Je s někým tzv. lehké pořízení? A někdo je naopak problémový?

Významné společnosti si svůj význam a sílu plně uvědomují a distributor se musí snažit, aby co nejlépe vyhověl jejich požadavkům.

Jak vlastně berou zástupci světových značek Česko a místní trh?

Česko dosahuje na trhu ICT (informační a komunikační technologie) velmi dobrých výsledků a myslím, že zástupci většiny společností si spolupráce s Českem váží.

Jsme pro ně obchodně vůbec zajímavým regionem?

Česko je přece jen ve srovnání s některými jinými zeměmi jako Německo či Francie malá země a z toho někdy plyne, že velké země dostanou před Českem přednost například pokud jde o dodání novinek nebo nedostatkových produktů.

Před nedávnem jste slavili 30. výročí založení společnosti. Co vás přimělo nedlouho po změně politického systému v bývalém Československu vstoupit do tohoto oboru podnikání?

Před listopadem 1989 jsme byli Závod vývoje software v rámci Agrokombinátu Slušovice. Po ukončení činnosti Agrokombinátu se jako jediná možnost jevilo získat samostatnost a využít naše zkušenosti v oboru. Toho jsme využili i po polovině 90. let, kdy došlo k přejmenování společnosti a současně změně právní formy na akciovou společnost. I tehdy jsme se v trvale rostoucím konkurenčním prostředí dokázali prosadit.

Na čem je vaše podnikání založené? Na tradici, na dlouholetých vztazích se zákazníky?

Tradice je samozřejmě velmi důležitá. Firma, která působí 30 let na trhu, je obvykle vnímána jako důvěryhodná. Zásadní jsou ale dobré vztahy se zákazníky, jak s dodavateli, tak i s odběrateli. To říká také náš slogan „Distributor ve vašich službách“, který cílevědomě naplňujeme.

Obchodujete i se zahraničními partnery, jak se od nich liší ti čeští?

Podstatná většina nákupů zboží je od nejvýznamnějších světových firem. Většina prodejů jde naopak do českých firem, i když určitou malou část zboží i exportujeme. U většiny distribučních smluv jsme však omezeni na Česko, případně i na Slovensko a export je možný jen se souhlasem výrobce.

Jak do vašeho současného fungování promluvila pandemie koronaviru a co udělala s vaší aktuální pozicí distributora na IT trhu?

Pandemie koronaviru nás v podstatě posílila, protože vzhledem k uzavírání škol a omezení pohybu lidí vzrostl zájem o počítače a další produkty ICT. Patříme dlouhodobě mezi tři nejvýznamnější distributory ICT v České republice a pandemie to nijak nezměnila.

Vy jako distributor neobsluhujete koncové uživatele. V čem je tedy poslání SWS?

Posláním distributora jsou nákupy od výrobců a dodávání produktů firmám, které koncové uživatele obsluhují. Největšími počínaje, jako Alza, CZC, Mall.cz, DATART... a živnostníky dodávajícími svým partnerům konče.

Jak vaše podnikání ovlivní změna vlády a také politika České národní banky?

Změna vlády se obvykle krátkodobě projeví na přehodnocování různých tendrů. Protože však nedodáváme napřímo, nejde pro nás o zásadní změnu. Problém je, když se dohodnutý tendr zastaví nebo jej získá firma, která s námi nespolupracuje. Politika ČNB je samozřejmě zásadní v tom, že ČNB stanovuje základní 2T repo sazbu, od které se odvíjí úvěry u bank, které potřebujeme zejména proto, abychom mohli udržovat dostatečně vysoký sklad produktů, což požaduje velká část dodavatelů.

Získali jste kromě jiných také certifikaci společnosti Bisnode, nyní nově Dun & Bradstreet. Co vám takové ocenění přinese?

Můžeme prezentovat stabilitu SWS u našich dodavatelů i odběratelů, případně dalších partnerů.

Většina oceněných certifikát Bisnode AAA Platinum vítá kvůli obchodním partnerům v zahraničí. Platí to i u vás?

Naši zahraniční partneři většinou mají svá zastoupení v České republice a samozřejmě nás těší, když se tak významným oceněním můžeme pochlubit. Důležité je takové ocenění také pro spolupracující banky, které samozřejmě velmi sledují postavení SWS na trhu.

 

Evžen Varadinek

Předseda představenstva akciové společnosti SWS, narodil se 30. května 1951 v Kutné Hoře. Titul inženýr získal po absolvování oboru Technická kybernetika na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. V profesním životě byl pracovníkem pro vědu a výzkum na VŠChT, poté programátorem v Agrokombinátu Slušovice a následně cíleně budoval společnost SWS.Dříve se věnoval horolezectví, nyní turistice a geocachingu, rád fotografuje.