Místo tabule obrazovka počítače. Jak se učitelé přizpůsobili novému školnímu prostředí?

Výuka v první třídě na základní škole v Kladně.

Výuka v první třídě na základní škole v Kladně. Zdroj: Profimedia.cz

Zavření škol donutilo učitele improvizovat. Některým se podařilo adaptovat na nové podmínky vyučování dřív, někteří potřebovali více času. I ti, kteří zavedení distanční výuky považovali jen za provizorní řešení, po kterém se zase rychle studenti i učitelé vrátí do školních tříd, ale kvůli vývoji situace pochopili, že je třeba se přizpůsobit. Mluvili jsme s učiteli ze základních škol i gymnázií. 

V pondělí 11. května se přesně po dvou měsících opět otevřely základní a střední školy. Prozatím ale pouze pro studenty posledních ročníků, aby se mohli připravovat na závěrečné zkoušky nebo na přijímací řízení, a to za doprovodu nezvyklých hygienických opatření. Dnes, o dva týdny později, už do školy mohou i mladší děti. Původně provizorní řešení, kterými učitelé nahradili po 11. březnu podobu své dosavadní výuky, tedy i nadále zůstává pro většinu pedagogů a žáků na pořadu dne.  

Školy začaly používat různé online platformy, například Microsoft Teams nebo Google Classroom. Některé z nich jsou využívány napříč celou školou včetně učitelského sboru, jiné jen individuálně. „V našem školním systému Edookit můžu zadávat úkoly, ankety i kvízy. Někteří kolegové jej teď pro výuku využívají, já ale používám Google Classroom, který slouží jako virtuální třída a je podle mého přehlednější,“ říká Karolína Zabloudilová, češtinářka na základní škole v Pozořicích. 

Na Gymnáziu Josefa Ressela v Chrudimi užívají učitelé v době distanční výuky Microsoft Teams. „Naši studenti na něj mají po celou dobu studia přístup zdarma včetně velkého úložiště,“ uvádí Zuzana Leksová, která na GJR Chrudim učí matematiku a chemii. Na rozdíl od ostatních kolegů začala s využíváním online platformy pro zefektivnění výuky už v září. Její studenti si na OneNote ukládali své práce na začátku školního roku, a navíc s ní měli možnost komunikovat přes Microsoft Teams i mimo vyučování. „Díky tomu jsem mohla začít s online výukou hned první den po uzavření škol,“ dodává Leksová. Někteří její kolegové ale potřebovali o něco více času. Jak prozrazuje Jan, student GJR Chrudim, „některým učitelům trvalo i dva týdny, než začali zase učit.“ 

Youtubeři z řad pedagogů

Kromě zmíněných virtuálních platforem ale využívají učitelé i další způsoby, jak svým žákům zprostředkovat probíranou látku. Někteří zadávají úkoly nebo testy a žáci jim poté posílají své odpovědi na e-mail, někdy stačí, aby se studenti naučili látku sami z učebnice, další učitelé nahrávají videa a poté je sdílí na YouTube nebo se studenty vedou online rozhovory. Kromě toho se pedagogové snaží výuku i zpestřit. 

Aby nemusely děti sedět pořád u počítače, dala jim Karolína Zabloudilová za úkol napsat dopis člověku, který jim chybí. „Tyto dopisy dokonce žáci vložili do obálky a doopravdy je poslali poštou, i když to nebylo povinné,“ popisuje češtinářka aktivitu svých studentů. Jindy dětem navrhla virtuální návštěvu večerního představení Shakespearova Romeo a Julie v podání Divadla na Vinohradech. Studenti francouzského jazyka na GJR Chrudim měli zase za úkol napsat a namluvit krátký umělecký text, který byl poté zveřejněn na školním Instagramu.

Některým nynější způsob výuky vyhovuje více, některým méně. A to se týká jak učitelů, tak žáků. Jak říká Zuzana Leksová, každá třída je navíc jiná a i tomu je potřeba způsob výuky přizpůsobit.