Na volbách nejvíce vydělají Piráti
Hnutí Andreje Babiše sice ve volbách do Evropského parlamentu zvítězilo, z finančního hlediska na klání ale nejvíce prodělá. Ztrátu ve stranické pokladně zaznamená i ČSSD, která však oproti vládnímu partnerovi utrpěla naprostý debakl a vůbec poprvé od roku 2004 nebude mít v europarlamentu žádného zástupce.
Naopak opozičním Pirátům se investice do voleb zhodnotí. Mírně vydělá i ODS. A zhruba jeden milion korun dostane na příspěvcích od státu recesistické uskupení ANO, vytrollíme europarlament, které údajně vynaložilo na reklamu jen minimum peněz. „Na byt s bazénem to není, ale na další trollení ano,“ poděkovala voličům lídryně kandidátky Lucie Schejbalová alias youtuberka Sejroška.
Odborník na politický marketing Karel Komínek míní, že kampaně nelze příliš srovnávat. „Bylo by to možné jen v případě, kdyby směřovaly na stejné voliče a měly stejný rozpočet,“ řekl.
Komínek míní, že nejlépe umí zacílit na svůj elektorát vládní ANO. „Je na špici, zejména co se týče analýzy dat. Spoustě lidí může jejich kampaň připadat zvláštní nebo nedůstojná, ale na cílovou skupinu evidentně funguje,“ podotkl.
Babišovo uskupení stála propagace podle dostupných informací 35 milionů, za hlasy však dostane zhruba 15 milionů. Rovných dvacet milionů tedy bude v minusu.
U sociální demokracie, nad níž se vznáší možná stamilionová úhrada penále za spor o Lidový dům, je rozdíl mezi náklady na billboardy či inzerci v médiích a státní podporou asi osm milionů v její neprospěch.
Kolik strany po eurovolbách dostanou|
Ve srovnání s ČSSD se mohou největší efektivitou chlubit Piráti, které jedno ze tří získaných europoslaneckých křesel vyjde na dva miliony.
KDU-ČSL bude stát zisk postu v Bruselu téměř 2,8 milionu a SPD a koalici TOP 09 a STAN shodně pět milionů. Zdaleka nejvíce za jedno křeslo zaplatí komunisté – osm a půl milionu.