Budapešť chce přesměrovat motoristy na kola, zavádí půjčovny BUBI

kolo z budapešťských půjčoven Bubi

kolo z budapešťských půjčoven Bubi Zdroj: kolaz E15

Po několikaletém váhání, zdržování a odkladech začne koncem měsíce v Budapešti naplno fungovat systém půjčoven kol. Zatím bude na 76 stanicích k dispozici 24 hodin denně 1100 bicyklů. „Pro začátek by to mohlo stačit. Město jich ale zvládne absorbovat mnohem víc, bude jich potřeba kolem deseti tisíc,“ domnívá se předseda Maďarského klubu cyklistů János László.

Celý projekt zastřešuje Budapešťské dopravní centrum, z čehož vyplývá, že nejde jen o půjčovnu či službu pro turisty, ale i o formu městské hromadné dopravy. Cílem metropole je, aby postupně co nejvíc motoristů přesedlo z auta na kolo.

„Tam, kde takový systém zavedli, se počet lidí přepravujících se na dvou kolech výrazně zvýšil,“ podotýká László. Do roku 2020 by podíl tohoto druhu dopravy mohl být desetiprocentní. Teoreticky to není přemrštěná ambice. Z průzkumů vyplývá, že by bicykl ke každodenní přepravě chtělo využít až 40 procent obyvatelů Budapešti.

Na popularitu BUBI (BUdapešťský BIcykl) ale bude samozřejmě mít stěžejní vliv cenová politika. Veřejnost se už teď diví, proč je budapešťský systém po Londýnu druhý nejdražší v Evropě. Všude jinde, v Paříži, Barceloně či Bruselu, je lacinější. Původně i v Maďarsku plánovali zavést roční základní taxu pět tisíc forintů (zhruba 450 korun). Z neznámých příčin však vyskočila na 18 900 forintů (v Bruselu stojí roční permanentka o polovinu míň).

Drahé BUBI
Zřízení celého systému BUBI vyšlo na miliardu forintů, 900 milionů z toho pochází z eurofondů. Samotné jedno kolo, vybavené systémem GPS, vyjde na 229 tisíc forintů (přes 20 tisíc korun). Počítá se s tím, že roční provoz spolyká zhruba 250 milionů forintů. Z toho téměř polovinu pokryje hlavní sponzor MOL, druhou musí poskytnout hlavní město.

Týdenní pronájem vyjde na dva tisíce, třídenní na tisíc a za 24 hodin zaplatí zákazník 500 forintů. BUBI tak jistě bude populární mezi turisty, protože denní taxa na bicykl vyjde na jeden a půl jízdenky na MHD. Kauce je v těchto případech 25 tisíc forintů. Tuto sumu zablokuje provozovatel na bankovním účtu klienta, k využívání systému je tedy nutná platební karta.

Druhou podstatnou podmínkou úspěchu bude podle Lászla využívání kol ve městě. Často by stačila opatření v rámci organizace dopravy, plánuje se například vytvoření 64 jednosměrných ulic. V plánech figuruje i vznik 11,5 kilometru cyklistických tras a třinácti kilometrů cyklistických stop. Vůbec se však nemyslí na mosty a hlavní dopravní tepny. Navíc ani dosud vybudované trasy nejsou bezpečné, cyklisté často jezdí mezi auty či na chodnících.

Náš člověk v Budapešti: Co pálí Maďary?

Náš člověk v Budapešti: Švagrovské šarvátky

Orbán znovu dobyl Maďarsko. Znějí ve vítězných fanfárách falešné tóny?