Čínští absolventi mají skromné ambice, ukázal průzkum

čínští studenti

čínští studenti Zdroj: profimedia.cz

Zatímco americký vysokoškolský absolvent bude s velkou pravděpodobností přemýšlet o tom, že založí příští Facebook, jeho čínský protějšek má mnohem menší ambice. Došel k tomu průzkum pořádaný pekingskou Akademií sociálních věd a konzultantskou firmou MyCOS. Pouze 1,6 procenta loňských čínských absolventů založilo vlastní byznys, ukázalo se.

Zpráva také říká, že velká část mladých podnikatelů se koncentruje v méně rozvinutých oblastech na západě a ve středu země, což vykresluje obraz typického čínského podnikatele jako majitele restaurace nebo farmáře.

Zhruba osmdesáti procentům Číňanů studujících obor s napojením na praxi platí studium rodiče či příbuzní. Podnikatelům v USA naopak vzdělání financuje většinou investor, typicky zaměstnavatel, veřejný mecenáš jako stát či stipendijní program.

Mezi studenty čtyřletého studia je oblíbeným předmětem umění a design, zatímco u škol propojených s praxí logistika, management a e-obchod. Výzkum také potvrzuje stereotyp, že Číňané nejsou tak kreativní a kriticky uvažující jako studenti na Západě. Originalitu či kritické myšlení většina studentů nepovažuje za tak důležité. Když pak absolvují, o financování projektů nouzi nemají. Důkazem je, že každý den začíná v Číně několik start-upů.

„Inovace je problém,“ řekl deníku Wall Street Journal čínský investor Süe Man-c’. Podle něho čínské podnikatelské prostředí zaostává za Spojenými státy. „Kapitál není problém, zato dobré projekty ano. Některé start-upy čínských studentů jsou obyčejné padělky, kopie,“ dodává.