Polské firmy hledají prostor pro rozvoj v zahraničí | E15.cz

Expanze polských šampionů. Firmy z postkomunistické země mají peníze, národní trh je jim malý

Pavla Palaščáková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Polské firmy, vyzbrojené silnými výsledky a větším objemem prostředků pro investice, začínají prolamovat zažité stereotypy akvizicí zahraničních firem. Mezi úspěšné podniky, které pronikají nejen do Německa, patří vedle petrochemického gigantu PKN Orlen například chemická skupina Synthos či konstruktér prefabrikovaných budov Pekabex, píše Deutsche Welle. Daří se také herním vývojářům.

Loni vzrostl objem investic mířících ze země ven na 1,8 miliardy dolarů. Průkopníkem v pronikání do zahraničí je petrochemická společnost PKN Orlen, která vedle postkomunistických zemí působí i v Německu, kde má šest stovek čerpacích stanic.

Další významní hráči přibývají či rozšiřují svou působnost. V květnu kupříkladu chemická skupina Synthos miliardáře Michala Solowowa podepsala dohodu s americkou firmou Trinseo o nákupu německé továrny na syntetický kaučuk za téměř půl miliardy dolarů. Polská společnost díky tomu posílí na trhu s pryží a ve výrobě vysoce kvalitních pneumatik.

Už na sklonku uplynulého roku oznámil rovněž polský Pekabex koupi německého závodu na výrobu prefabrikátů FTO Fertigteilwerk Obermain.

Expanze se daří i zcela odlišným odvětvím. Polský herní vývojář CD Projekt tento měsíc oficiálně uzavřel dohodu s kanadskou společností Digital Scape o akvizici tohoto herního studia z Vancouveru. Vývojářská firma People Can Fly ovládla na jaře dvě severoamerická herní studia a další polská herní společnost Ten Square Games kupuje italské studio Rortos.

Podle odborníků byly polské společnosti vesměs dlouho skeptické ke snaze rozšířit své působení za hranice. Jejich přístup se ale částečné začíná měnit. „Pro mnoho firem se polský trh stal příliš malým. Aby se dále mohly rozvíjet, musejí přemýšlet o expanzi, ale export pro ně není dostatečný,“ řekl zmíněnému německému serveru Leszek Baj z analytické platformy Polityka Insight.

Podle něj nyní polské společnosti mají větší příležitosti díky dobrým finančním výsledkům a většímu objemu peněz, které mohou vyčlenit na investice. „Stále častěji považují akvizice za způsob, jak vstoupit na nové trhy a okamžitě tam získat významné postavení,“ dodal Baj.

Příkladem je firma InPost, která provozuje schránky k vyzvedávání zboží a během pandemie profitovala z obliby nákupů přes internet. Na jaře oznámila, že převezme francouzskou logistickou firmu Mondial Relay od německé Otto Group.

Díky tomu se dostane kromě polského, britského a italského trhu i na španělský, portugalský, belgický a nizozemský. „Společnost si mezinárodní expanzi vytyčila jako klíčovou část své růstové strategie,“ uvedl její šéf a zakladatel Rafal Brzoska.

„Po dlouhé roky byly polské firmy kupovány mezinárodními podniky. Nyní nastal čas na expanzi polských šampionů na zahraniční trhy. Jsme schopni předvést, že inovativní služby nejen vytváříme, ale jsme schopni je i implementovat v mezinárodním prostředí,“ dodal.

Polsko je dlouhodobě známé i svou atraktivitou pro zahraniční investory. Přestože objem přímých zahraničních investic loni kvůli pandemii koronaviru poklesl, v oznámených investicích do projektů na zelené louce se země v roce 2020 probojovala na pátou příčku na světě. S částkou 24,3 miliardy dolarů skončila jen těsně za Německem.

„Tyto investice jsou poháněny velikostí a kondicí ekonomiky, pokračující konkurenceschopností navzdory pandemii, členstvím v Evropské unii, levnou, ale kvalitní pracovní silou a zlepšujícím se stavem infrastruktury,“ vyzdvihl podle webu Bankier.pl výhody země Marek Wąsiński z think tanku Polský hospodářský ústav.

Export roste

Polsko bylo loni 22. největším exportérem na světě. Polský rozvojový fond podotýká, že za dvě dekády si země polepšila o deset příček. „Předběhli jsme tak velké ekonomiky, jako je Brazílie, Saúdská Arábie a Turecko,“ uvedl fond koncem minulého týdne na Twitteru.

Vývoz loni vzrostl téměř o čtyři procenta, zatímco dovoz nepatrně klesl, čímž se vylepšila obchodní bilance země. Nejvýznamnějším polským obchodním partnerem bylo Německo. Nahoru šel například export tuků, nápojů a potravin, tabáku a chemikálií.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video