Francii čeká tvrdá soutěž se Španělskem a Itálií

Eiffelova věž je nepřehlédnutelnou dominantou Paříže. (Foto: Miloslav Hamřík)

Eiffelova věž je nepřehlédnutelnou dominantou Paříže. (Foto: Miloslav Hamřík) Zdroj: Miloslav Hamrik

Nekonkurenceschopnost francouzských, především průmyslových, firem se stává stále ožehavějším tématem. Zejména automobilky PSA Peugeot Citroën a Renault dávají v poslední době najevo, že mají problémy s udržením stávajícího počtu zaměstnanců, dohady s odboráři provázejí stávky.

Jde přitom o dlouhodobý problém, od roku 1990 klesl podíl francouzského průmyslu v globálním obchodě z 6,3 procent na loňských 3,3 procenta. Na vývozu z eurozóny se Francie podílí z 13 procent, což je meziroční propad o čtyři procenta. Podle analytiků ji navíc nyní čeká tvrdá soutěž se Španělskem a Itálií, které už provedly některé reformy.

„Je toho skutečně strašně moc, co činí francouzský průmysl nekonkurenceschopným,“ stěžuje si Pierre Vauterin ze společnosti CBA, vyrábějící součástky pro letectví, a opakuje výtky expertů. „Na prvním místě je to drahá pracovní síla a potom obrovská masa regulací,“ uvádí.

Podle Eurostatu jsou v průmyslovém odvětví hodinové náklady na pracovní sílu ve Francii o dvacet procent vyšší, než činí evropský průměr. „Francie je tak na jedné straně drcena Německem se svými vysoce kvalitními produkty a na straně druhé Španělskem a Itálií, které mají větší snahu snížit pracovní náklady,“ uzavírá Philippe Ansel z liberálně orientovaného thinkthanku Fondation Concorde.