Houston hostí Super Bowl. Finále ligy amerického fotbalu má městu přinést miliardy
Super Bowl, neboli finále ligy amerického fotbalu NFL, se nezadržitelně blíží. Přibližně v půl jedné v noci z neděle na pondělí středoevropského času se k obrazovkám televizorů přesunou miliony Američanů i fanoušků sportu z dalších koutů světa. Středem sportovního světa se tak stane texaský Houston, kde se bude klání konat. Město od pořádání akce očekává příjmy až ve výši stovek milionů dolarů, ekonomičtí experti jsou v tomto smyslu však velmi skeptičtí.
Super Bowl patří ve Spojených státech mezi jedny z největších společenských událostí. Pro města, ve kterých se finále ligy amerického fotbalu koná, se finále koná, se jedná o vysoce prestižní záležitost.
Aby úřady konání Super Bowlu na místním stadionu ospravedlnily, vydávají optimistické ekonomické předpovědi. Téměř stejný scénář se opakuje každý rok – města se v ekonomických materiálech chvástají částkami ve stovkách milionů dolarů, které poputují do pokladen magistrátu i místních podnikatelů. Samotný Houston oznámil, že očekává příjmy v hodnotě až 500 milionů.
„Doufám, že během Super Bowlu přijde hodně zákazníků,“ nechala se například pro místní Houston Press slyšet Denis Douglasová, majitelka místního obchodu. Na finanční zisky se těší také majitelé restaurací, otázkou zůstává, jaký dopad to bude mít v širším měřítku.
Podle Victora Mathesona, profesora ekonomie na College of Holy Cross, který se dopadem velkých akcí zabývá, konání Super Bowlu nemusí příliš změnit. I přes větší návštěvnost a tedy i zisky v restauracích se nedá očekávat, že by zaměstnavatelé svým zaměstnancům aspoň po dobu trvání akce zvýšili mzdy.
Matheson si však všímá také ubytovacích zařízení. Jelikož má stadion NRG, kde se bude akce konat, kapacitu 72 tisíc diváků, hotely si mohly kvůli zvýšené poptávce dovolit zdražit. Mnohdy se však jedná o národní nebo nadnárodní ubytovací řetězce, ze kterých zisky nakonec poputují mimo město.
Půl miliardy dolarů
Houston bojoval o pořádání Super Bowlu s Miami v roce 2013. Houston se stal vítězem především kvůli lepší finanční situaci města. Tým Miami Dolphins tehdy rovněž neměl dostatek prostředků na to, aby dostatečně přebudoval svůj stadion. Výhodou pro Houston tak byl i novější stadion z roku 2002, který téměř ze tří čtvrtin zaplatili daňoví poplatníci.
Investice do stadionu by se tedy městu měla díky Super Bowlu vrátit, tedy alespoň podle politiků. Mnozí odborníci se však obávají, že očekávaný finanční boom nepřijde. Podobně totiž doufal před dvěma lety také Phoenix, který očekával příjmy z akce ve výši až 719 milionů dolarů. „Největší ekonomický dopad, který kdy bude jaká akce ve městě mít,“ hlásaly tehdy materiály spojené s propagací akce.
Ekonomové sice nepopírají, že Super Bowl městu a podnikatelům pomohl vygenerovat takové příjmy, propagátoři však zapomínají na to, že je s takovou událostí spojené opravdu velké množství výdajů. Podle Victora Mathesona se tak skutečný příjem měst pohybuje někde mezi 30 miliony a 130 miliony dolarů. Což určitě není zanedbatelná část. Na druhou stranu k půl miliardě dolarů, které avizuje právě Houston, má daleko.
Značná část výdajů, které s pořádáním akce souvisí, putuje na splnění požadavků ligy amerického fotbalu. V roce 2013 obdrželi zástupci města 154stránkový dokument, který přesně popisoval, co má akce splňovat a poskytnout. Kromě propagace pomocí billboardů tak musí poskytnout zázemí především zástupcům sportovních asociací a jednotlivých týmů. Peníze tak putovaly například na pokrytí veškerých výdajů 180 zaměstnanců NFL, kteří cestovali do města, aby kontrolovali přípravy na sportovní svátek.
Nenechte si ujít finále NFL! Kde a kdy sledovat Super Bowl? >>>
Houston také musí speciálním hostům utkání poskytnout dvě golfová hřiště nebo bowlingové dráhy. Všem majitelům týmů ligy, kteří na utkání zamíří, také město zajistí plnou policejní ochranu. Vedení ligy také získá veškeré příjmy z prodaných vstupenek na stadion, daně z nich ale musí odvést město. Stadionu se týká také další potíž – v měsíci kolem dne D se v aréně nesmí konat žádná jiná akce, čímž město přichází o další příjmy. Zároveň musí samospráva poskytnout celkem 35 tisíc parkovacích míst, která si pravděpodobně bude muset pronajmout.
Ani Houston s takovými nutnými náklady pravděpodobně nedokáže vygenerovat slibovaný zisk. Na druhou stranu je však finále Super Bowlu pro Američany obrovskou událostí, která vždy pozvedne věhlas města a jeho obyvatele postaví do středu zájmu celé země. I přesto ale ekonomům není jisté, proč mají zástupci měst potřebu svým obyvatelům slibovat nesplnitelné ekonomické cíle.