Koronavirus ohrožuje světovou ekonomiku. Přibrzdí retail, turismus i dopravu

Koronavirus dopadá na světovou ekonomiku

Koronavirus dopadá na světovou ekonomiku Zdroj: Reuters

Koronavirus dopadá na světovou ekonomiku
Koronavirus dopadá na světovou ekonomiku
Koronavirus dopadá na světovou ekonomiku
Koronavirus dopadá na světovou ekonomiku
Koronavirus dopadá na světovou ekonomiku
11
Fotogalerie

Obavy z nového koronaviru a s ním související opatření mohou mít vážný dopad na světovou ekonomiku. Nákaza tak může smazat pozitivní vliv příměří mezi Spojenými státy a Čínou v podobě nedávného podpisu první fáze obchodní dohody. V ohrožení jsou zejména doprava, turistika a maloobchod.

„Náš základní předpoklad je, že to bude mít docela velký dopad, ale poměrně krátkodobý,“ uvedl podle The New York Times v Hongkongu působící ekonom Louis Kuijs. Objevují se už i první odhady důsledků pro čínské hospodářství. Britská analytická společnost Plenum Group podle webu South China Morning Post míní, že koronavirus může v prvním čtvrtletí přibrzdit největší asijskou ekonomiku až o čtyři procentní body.

Velký dopad na dopravu

Problémy v důsledku izolace některých měst a obav obyvatel pocítí zejména dopravci. Plenum Group upozornila na to, že v sobotu, tedy na lunární Nový rok, meziročně poklesl objem letecké a železniční přepravy v Číně o čtyřicet procent. V rámci opatření proti šíření nemoci se navíc někde ruší veřejné akce, zavírají atrakce, kina, restaurace i větší obchody.

Vláda země navíc o víkendu zakázala cestovním kancelářím prodej domácích i zahraničních dovolených, což může mít dopad na cestovní odvětví všude po světě. Doplatí na to nejen hotely a restaurace, ale také prodejci luxusního zboží, které čínští turisté rádi nakupují.

Zdržení výroby může zasáhnout řadu zemí

Odborníci zároveň varují, že v epicentru nákazy ležící Wu-chan je důležitým průmyslovým centrem, kterému se přezdívá čínské Chicago. Čínská vláda prodloužila novoroční volno, někteří zahraniční pracovníci budou repatriováni. Výroba se tak nejen v tomto městě zdrží, což může znervóznět kupříkladu dodavatele surovin v Indii či v Austrálii.

Pokud omezení potrvá a poškodí už nyní stagnující čínskou ekonomiku na delší čas, pocítí důsledky řada zemí. „Mohlo by to dopadnout na továrny v Německu a na autodíly, které se vyrábějí v Česku, Maďarsku a v Polsku,“ vypočítává zmíněný americký deník.

Na toto riziko upozorňuje i hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda. „Zpomalení čínské ekonomiky o jeden procentní bod vyvolává zpomalení ekonomik střední a východní Evropy v rozsahu od 0,25 do 0,3 procentního bodu, vyplývá z výpočtu České národní banky,“ uvedl Kovanda a dodal, že pokud by tedy například šíření nákazy koronavirem vedlo ke zpomalení čínské ekonomiky ze šestiprocentního na pětiprocentní roční růst, Česko musí počítat s tím, že neporoste tempem 2,2 procenta, nýbrž tempem 1,9 procenta.

Hongkong se bojí dalších problémů

V Číně už každopádně padají návrhy na opatření, která by mohla pomoci ekonomiku oživit, například v podobě snížení daňové zátěže malých a středních firem. S obzvláštním znepokojením sleduje vývoj Hongkong, který už poškodily čínsko- -americká obchodní válka a měsíce protestů.

Správkyně oblasti Carrie Lamová v úterý oznámila, že od 30. ledna bude zastavena doprava na vysokorychlostní železnici mezi Hongkongem a pevninskou Čínou. Přerušeno bude také trajektové spojení a bude omezen počet letů. Cestovní ruch je přitom významným pilířem hospodářství oblasti, přičemž nejvíce turistů přijíždí z pevninské Číny.

Poučení ze SARS

Epidemie SARS v letech 2002–2003, vyvolaná také typem koronaviru, ukázala, jak velký dopad může mít výskyt snadno přenosného onemocnění na globální ekonomiku.

Podle odhadů stál SARS světové hospodářství čtyřicet miliard dolarů. Nepoškodil jej samotný výskyt nákazy, ale změna chování lidí. „Strach z infekce vedl k podstatnému poklesu poptávky spotřebitelů, hlavně v oblasti cestování a maloobchodu. Kvůli rychlému šíření nákazy se v zasažených regionech lidé vyhýbali sociální interakci,“ píše se ve studii americké akademie věd k dopadům respiračního onemocnění.

V době největších obav se kupříkladu zájem o přepravu u některých asijských leteckých dopravců propadl téměř o polovinu.