Letadlo z Číny se chystá do nebes. Má konkurovat Airbusu i Boeingu

Comac C919

Comac C919 Zdroj: Comac

Comac C919
Comac C919
Comac C919
Comac C919
Comac C919
8
Fotogalerie

Čínský průmysl se chystá na překročení významného milníku. V pátek poprvé vzlétne letoun Comac C919, který má konkurovat těm největším výrobcům – Airbusu a Boeingu. 

Ačkoliv se nejedná o první stroj vyvinutý státní společností Comac, která dříve spolupracovala s kanadským Bombardierem, jeho ambice jsou nemalé. Nový letoun vstupuje do kategorie úzkotrupých dvouproudových letadel, kterou po dekády okupuje duopol Boeingu a Airbusu se svými modely 737 a A320. Comac však není jediný – alternativu chce tvořit také brazilský Embraer nebo výše zmíněný Bombardier.

Celý program vývoje měl Comac dohromady stát až dvacet miliard dolarů, k zákazníkům by měly první stroje doputovat z továrny v Šanghaji v roce 2020. Jednotlivé části do výrobního závodu míří z různých koutů Číny, stroj však využívá také zahraniční technogie. Například motory LEAP poskytuje francouzsko-americký koncern CFM International. 

Celkem se do letadla vejde až 168 pasažérů, v konfiguraci dvou cestovních tříd pak o deset méně. Výrobce rovněž oznámil dvě verze svého stroje - ta s označením ER disponuje doletem až pět a půl tisíce kilometrů, tedy o patnáct set více, než varianta základní. V roce 2010 společnost rovněž oznámila, že plánuje vyrábět také prodlouženou a zkrácenou verzi, v plánu má být také nákladní varianta. Cestovní rychlost je 834 kilometrů za hodinu.

Comac C919 se chystá na první let:

Video placeholde
Čínské letadlo Comac C919 • REUTERS, František Kára

O zákazníky chce Comac bojovat také cenou, cílí především na stále oblíbenější nízkonákladové přepravce. V současnosti má výrobce na nový letoun 566 závazných a nezávazných objednávek, především od čínských aerolinek a leasingových společností. Jedinými zahraničními zákazníky jsou thajská aerolinka City Airways a americká finanční skupina GECAS.

V příštím roce by měl nový stroj s označením MC-21 představit také ruský Irkut, který chce do této kategorie letadel také zasáhnout. Měl by především nahradit stále často využívané letouny ze sovětské éry, které se v Rusku i okolních státech nadále vyskytují.