Mileniálové ekonomiku neničí, nakupují stejně jako předchozí generace

Generace Y

Generace Y Zdroj: Profimedia

Současná generace mladých dospělých je již dlouhodobě v hledáčku ekonomů. Sílící sdílená ekonomika, nevůle vlastnit dopravní prostředky nebo trend bydlení v podnájmech podle mnohých odborníků signalizoval přicházející propad ekonomiky. Poslední analýza Fedu ale ukazuje, že se ekonomická krize nekoná.

Analýza se zaměřila na příjmy, výdaje, dluhy, celkové jmění i demografické faktory generace, kterou sociologové v USA vymezují mezi roky 1981 až 1997, vysvětluje agentura Bloomberg.

Hlavním závěrem je, že nákupní návyky mají mileniálové velmi podobné jako jejich rodiče. Mnozí zástupci generace však do produktivního ekonomického života vstupovali v pokrizových letech. Mileniálové by tedy utráceli rádi, neměli ale tolik peněz. „Právě výše příjmu vytváří nejviditelnější rozdíl mezi křivkami výdajů současné a předchozích generací,“ uvádí autoři studie. Návyky amerických generacíNávyky amerických generací|Federal reserve

Neznamená to tedy, že by současní mladí dospělí měli odpor k materiálním statkům. I nyní utrácejí mladí víceméně za obdobní druhy zboží a služeb, jako to dělali jejich rodiče. Nutné je také dodat, že lidé narození mezi lety 1965 až 1980 byli v mezigeneračním rekordně bohatí, což také vytváří mírný rozdíl ve srovnání s mileniály. Ti nyní utrácejí o trochu méně za bydlení a jídlo, naopak jsou si ochotni připlatit za vzdělání.

Analýza rovněž ukazuje, že stejné kritice nákupních zvyků čelila i současná generace čtyřicátníků a padesátníků ze strany Američanů narozených před válkou, kteří se údajně vyznačovali svými sklony pro vytváření úspor. Data ale ukázala, že to není pravda a finanční návyky měly generace obdobné.