Nehodu airbusu Germanwings nikdo nepřežil, záchranáři našli černou skříňku

Záchranářský vrtulník krouží nad troskami airbusu Germanwings

Záchranářský vrtulník krouží nad troskami airbusu Germanwings Zdroj: ctk/ap

Airbus A320 nízkonákladové letecké společnosti Germanwings, dceřiné firmy Lufthansy, havaroval na jihu Francie během letu z Barcelony do Düsseldorfu. Na palubě bylo včetně posádky 150 lidí, všichni zahynuli. Trosky se nacházejí ve výšce dvou tisíc metrů a jsou roztroušeny na ploše téměř dvou kilometrů čtverečních. Vyšetřovatelé oznámili nález jedné ze dvou černých skříněk.

K pádu podle francouzského prezidenta Françoise Hollandea došlo sice na odlehlém místě, nelze ale vyloučit ani nějaké oběti na zemi. Posádku tvořili dva piloti a čtyři letušky, upřesnila francouzská média. Státní tajemník pro dopravu Alain Vidalies potvrdil obavy, že nikdo z lidí na palubě nepřežil.

„Hrůza. Letadlo je úplně zničeno. Smutek. Strašné výjevy v této horské krajině. Nezbylo nic, jen trosky a těla,“ napsal na Twitteru poslanec Christophe Castaner, který letěl vrtulníkem nad místem neštěstí spolu s ministrem vnitra Bernardem Cazeneuvem. Ten informoval o nálezu jedné z černých skříněk několik hodin po nehodě.

Po 67 Němcích, včetně 16 studentů gymnázia v západoněmeckém městě Haltern am See, se na palubě nacházelo přibližně 45 Španělů a nespecifikovaný počet Turků. Hollande připustil, že na seznamu obětí mohou být příslušníci i dalších národností, francouzské ale nikoli. Podle informací českého ministerstva zahraničí mezi posádkou ani 144 pasažéry letu 4U9525 nebyli Češi.

Letoun vzlétl z Barcelony v 9:55 SEČ a z radarů se ztratil nad Francii před 11:00 SEČ. Nouzový signál nevyslal. Prudké klesání stroje trvalo osm minut. Z cestovní výšky asi 11 600 metrů stroj začal klesat rychlostí 900 až 1200 metrů za minutu, což je podle portálu Flightradar24 standardní klesání před přistáním.

Důvody sestupného manévru společnost Germanwings nezná. Počasí v oblasti Alp, kde stroj spadl, bylo dobré. „Je mnoho důvodů, proč to tak mohlo být. Je otevřené, jestli pilot zahájil sestupný let úmyslně nebo neúmyslně. Kdybych cokoli řekl, byla by to divoká spekulace. Musíme ty důvody zjistit, a na to potřebujeme černé skříňky a informace z místa nehody,“ řekl šéf Germanwings Thomas Winkelmann. Podle americké Národní bezpečnostní rady nic nenaznačuje, že by šlo o čin teroristů.

Havarovaný Airbus A320 je podle agentury DPA jedním z nejstarších v letce Germanwings. První dálkový let absolvoval v listopadu 1990. Vedení Germanwings ale odmítá, že by stáří letadla bylo příčinou jeho havárie. V létě roku 2013 prošel generální prohlídkou, den před letem pak rutinní kontrolou. Pilot rovněž neměl podle vyjádření firmy předpoklady k selhání. Pro Germanwings létal již přes deset let.

Vrtulníky francouzské policie objevily trosky letounu mezi obcemi Digne-les-Bains a Barcelonnette nedaleko Itálie. Úlomky se nacházejí ve výšce dvou tisíc metrů a jsou rozmetány na ploše téměř dvou kilometrů čtverečních. Největší kusy dosahují velikosti osobního automobilu. Záchranářům dále komplikuje práci skutečnost, že na místo neštěstí se nedá dostat jinak než ze vzduchu.

Podle místního vesničana, kterého cituje list Le Parisien, letoun klesal pozvolna. I když byl v nezvykle nízké výšce, nevyděsilo ho to, protože se z něho nekouřilo. Předpokládal, že se stroj opět zvedne.

Jiná svědkyně uvedla, že zaslechla při nárazu zahřmění, které připomínalo detonaci dynamitu při umělém vyvolávání laviny, i když o něco silnější. Že se stalo neštěstí, jí došlo podle sloupu kouře, vznášejícího se nad místem katastrofy.

Událost se podepsala také na akciích Lufthansy. Krátce po zprávě o havárii letadla dceřiné firmy Germanwings propadly téměř o šest procent. Většinu ztrát však později smazaly a obchodování uzavřely s poklesem o necelých 1,6 procenta.
Cena akcií společnosti Airbus navzdory přechodnému poklesu uzavřela s nárůstem o 0,35 procenta.

Tato tragédie je od roku 2000 pátou nehodou tohoto typu stroje ve světě s více než stovkou obětí. Jde o nejvážnější letecké neštěstí ve Francii od července 2000, kdy se při startu z pařížského letiště Roissy zřítil nadzukový dopravní letoun Concorde. V jeho troskách zahynulo 113 lidí. Tragédie uspíšila zamýšlené stažení těchto letadel z provozu.

Po světě létá téměř čtyři tisíce letounů Airbus A320
Vizitka letounu Airbus A320, který se zřítil na jihu francouzských Alp:
Charakteristika: Civilní dopravní letoun pro krátké a střední tratě vyráběný společností Airbus. A320 se stal základem pro celou skupinu verzí se stejnou konstrukcí, ale rozdílnou kapacitou - menší A318 a A319 a větší A321.
První vzlet: březen 1988
Délka: 37,57 metru
Výška: 11,76 metru
Rozpětí křídel: 35,8 metru
Typická kapacita: 150 (u A321 maximálně 185)
Posádka: dva piloti
Počet a typ motorů: dva motory V2500-A5 nebo CFM56-5B
Kapacita nádrží: 27 200 litrů
Dolet: 6100 kilometrů
Nejvyšší rychlost: 0,82 Mach (přibližně 870 km/h)
Maximální vzletová hmotnost: 78 tun
Počet dodaných letadel: 3889 kusů (6452 kusů celé „rodiny“ A320)
Registrované objednávky: 3660 kusů (6191 kusů celé „rodiny“ A320)
Provozovatelé: většina světových aerolinek, včetně ČSA (devět letounů A319-100).

Společnost Germanwings vyjádřila soustrast pozůstalým po obětech havárie a slíbila, že udělá vše co bude moci, aby příčinu neštěstí objasnila.

Aerolinky Germanwings létají do 87 míst světa
Vizitka letecké společnosti Germanwings, jejíž letoun Airbus A320 se 148 lidmi na palubě se zřítil na jihu francouzských Alp:
Nízkonákladová letecká společnost Germanwings byla založena v roce 1997 jako nízkonákladová divize aerolinek Eurowings, od roku 2002 je samostatnou společností.
Vlastníkem firmy je německá letecká společnost Lufthansa, která je jedničkou v Evropě.
Společnost sídlí v Kolíně nad Rýnem a patří do letecké aliance Star Alliance.
Ve své flotile má asi 85 letounů, z toho přes 60 letadel Airbus A319 a A320, zbytek tvoří letouny CRJ900 kanadského Bombardieru.
Létá do 87 míst světa včetně Prahy, kam začala létat v roce 2003.
V roce 2013 přepravila 16 milionů cestujících.
K loňskému březnu společnost zaměstnávala přes dva tisíce lidí.