Německé firmy brojí proti Facebooku a Googlu, chtějí narušit jejich duopol

Google nápis

Google nápis Zdroj: ČTK

Google programátora vyhodil za upevňování genderových stereotypů
Ilustrační snímek.
Evropská komise uložila Googlu rekordní pokutu
Google
5
Fotogalerie

Společnosti v sousedním Německu nyní zažívají neobvyklé navazování spolupráce. Důvodem je snaha vytvoření vlastních nástrojů pro správu osobních dat uživatelů internetu. Německým koncernům vadí hegemonie, s jakou na trhu vládnou američtí internetoví giganti Facebook a Google. 

Automobilka Daimler, pojišťovna Allianz, aerolinka Lufthansa, vydavatelství Axel Springer nebo Deutsche Bank. Tyto firmy v současnosti tvoří jedno ze dvou nejvýznamnějších spojenectví v Německu, která si kladou za cíl vytvoření vlastního systému pro data svých webových uživatelů. Díky tomu by zákazníci mohli například používat jednotné přihlašování do rozdílných systémů.

Právě tento požadavek vychází z nové evropské směrnice o nakládání s osobními daty, známé jako GDPR. To se týká každé osoby nebo firmy, která nakládá s cizími osobními údaji. GDPR si klade za cíl především ochránit spotřebitele tak, aby jejich data nebyla využívána způsobem, se kterým nesouhlasí. V platnost vejde nařízení GDPR příští květen.

Ve stejný měsíc plánuje spustit výše zmíněné konsorcium německých firem také vlastní nástroj pro správu údajů. Aplikace s názvem Verifimi umožní spravovat uživatelům informace, o které se chtějí s firmami podělit, zároveň je pak automaticky poskytnout i aliančním partnerům, což usnadní administrativní proces například při zakládání nových účtů u jiné firmy.

Zásadním krokem je také zpřesnění a personalizace reklamních příspěvků – tedy obor, ve kterém v současnosti na světovém internetu vládne Google, především díky obrovskému množství svých uživatelů. Také proto chce Verifimi v budoucnu expandovat na zahraniční trhy. Podobné ambice mají i další podobné projekty, vlastní platformu představily například německé televize RTL a ProSiebenSat.1. „Digitalizace je založená na jednoduchosti a důvěře, uvedl pro server digiday.com šéf Deutsche Telekom Timotheus Höttges.

Brojení proti gigantům

Snaha narušit internetovou nadvládu Facebooku a Googlu se začíná projevovat také ve Spojených státech. Významné americká média jako Washington Post, Wall Street Journal nebo The New York Times chtějí společně vyjednávat za zvýšení zisků.

Facebook a Google v současnosti drží 70 procent internetového reklamního trhu, což dopadá právě na rozpočty tradičních médií. V roce 2016 zisky z reklamy amerických deníků činily jen 16 miliard dolarů, což je o 50 miliard méně než o dekádu dříve.

„Facebook a Google nezaměstnávají reportéry, neposílají novináře do válečných zón a nečekají na ukončení večerního zápasu. Očekávají, aby za ně nákladnou práci udělala média, kterým ale nyní chybí peníze,“ uvedl pro CNBC David Chavern, prezident News Media Alliance, která má vyjednat lepší finanční podmínky.