Německo v souvislostech: Země se bojí výprodeje svých firem

Vůz značky Daimler Trucks v provozu.

Vůz značky Daimler Trucks v provozu. Zdroj: Daimler

Obchodování na burze ve Frankfurtu.
Německá kancléřka Angela Merkelová.
3
Fotogalerie

Krize – nejlepší čas nakupovat. Platí to i pro německý akciový trh, který se vlivem koronakrize propadá a k mání jsou tak i společnosti, které by jinak přišly draho. Německem se šíří spekulace o nákupním útoku investorů z Číny, USA a arabských zemí, kteří mají dost hotovosti a současnou situaci by mohli využít k novým akvizicím.

Nejvíce se spekuluje o automobilce Daimler. Čínské společnosti Geely a BAIC mají prý eminentní zájem právě teď navýšit svůj současný podíl a posílit tak svůj vliv ve firmě. Důvodem je i fakt, že tržní kapitalizace celého automobilového průmyslu v Německu spadla od začátku roku o celou pětinu. Daimler zažil ještě větší pád. Za poslední čtyři měsíce se jeho burzovní hodnota snížila z 54 na 29,4 miliardy eur.

Podobné obavy z převzetí společnosti cizími investory panují i v případě aerolinek Lufthansa. Letecký přepravce ztratil za první tři měsíce roku polovinu své tržní kapitalizace. Do Lufthansy zatím vstoupil jen jeden nový investor, ale není to cizinec, nýbrž německý miliardář Heinz Hermann Thiele, majitel společnosti Knorr-Bremse, největšího světového výrobce brzdných systémů pro vlaky a nákladní vozy. 

Thiele, jehož majetek se odhaduje na 14,6 miliardy dolarů, vlastní nyní v Lufthanse desetiprocentní podíl. Nikdo ale neví, co s tímto podílem Thiele zamýšlí. Zda chce svoji investici zhodnocovat v budoucích obchodech firmy, nebo zda koupil desetinu německé letecké společnosti proto, aby ji výhodně prodal jinému investorovi ze zahraničí.

Výprodeje velkých a známých německých zatím nijak výrazně “nestraší” ekonomy a analytiky. Většina těch, které jsou zařazeny do indexu DAX 30, může zůstat klidná, tvrdí profesor podnikové ekonomie a financí Peter Seppelfricke. „Prakticky každá firma zařazená do tohoto indexu, dnes čerpá podporu státu,“ vysvětluje Seppelfricke. Stát na ochranu velkých firem vyčlenil 100 miliard eur, tedy šestinu záchranného koronabalíku. Pokud bude mít někdo problémy jako Lufthansa, může stát finančně do firmy vstoupit a fakticky část společnosti převzít na svá bedra.

Ohrožené jsou až menší firmy, které na německé burze hrají druhé či třetí housle. Ty státem chráněné nejsou, tudíž snadněji spadnou do hledáčku investorů, využívajících krizí k výhodným nákupům. „Myslím, že například situace společnosti Sixt, která pronajímá automobily po celém světě, může být pro investory velmi výhodná,“ soudí ekonom. Akcie společnosti Sixt mají tržní kapitalizaci 1,7 mld. eur, a je jich dostatek. Na volném trhu je více než 90 procent akcií firmy.