Konflikt na bankovním trhu: Česká spořitelna ukončila spolupráci s poradci od společnosti Partners
Česká spořitelna ukončila spolupráci s částí nezávislých finančních poradců sítě Partners. Dotčení poradci se o rozhodnutí dozvěděli až zpětně, banka jim však umožní dokončit již zahájené obchody, konkrétně rozjednané hypoteční úvěry.
Když se z úspěšné poradenské firmy stane banka, není divu, že to vyvolá napětí. Petr Borkovec, zakladatel skupiny Partners, na síti LinkedIn ostře kritizoval Českou spořitelnou za ukončení spolupráce s jeho poradci. Podle Tomáše Salomona, šéfa České spořitelny, je však takový krok zcela logický – nyní jde přece o přímou konkurenci.
Bez předchozího varování?
Spouštěčem aktuálního konfliktu je náhlé ukončení spolupráce s několika stovkami poradců, kteří pod hlavičkou Gepard Finance zprostředkovávali hypotéky, ale zároveň působili i v jiných oblastech jako investice, pojištění či penze pro Partners.
Na konci července 2025 tak společnost Gepard Finance obdržela dopis, ve kterém Česká spořitelna oznámila, že od 1. srpna zruší přístup vybraným poradcům – těm, kteří podle banky „ohrožují její zájmy“. Přestože banka uvádí, že poradci s rozpracovanými hypotékami je mohou dokončit, samotný krok vyvolal vlnu kritiky.
Petr Borkovec, zakladatel Partners Banky a finanční sítě Partners, se proti tomuto rozhodnutí ostře ohradil. Na profesní síti LinkedIn ho označil za projev nedospělosti trhu a zneužití dominantního postavení. „Česká spořitelna jednoduše vypnula přístup všem poradcům Gepard Finance, kteří mají zároveň certifikaci u Partners – a to i těm, kteří byli uprostřed jednání o úvěrech,“ napsal Borkovec.
Odpověď šéfa České spořitelny: Konkurence je konkurence
Generální ředitel České spořitelny Tomáš Salomon na Borkovcovy výtky zareagoval s tím, že je zcela přirozené, že banka nepreferuje poradce, kteří zároveň pracují pro konkurenci – v tomto případě pro nově založenou Partners Banku. „Když se z poradenské sítě stane regulérní banka, je logické, že spolupráce s jejími zástupci skončí,“ vysvětlil Salomon. Podle něj jsou podobná rozhodnutí běžnou součástí podnikání, a že Česká spořitelna není první, kdo s poradci Partners ukončil spolupráci – předtím tak učinila například Moneta Money Bank.
Co stojí za rozhodnutím? Obavy z odlivu klientů
Zdroje z bankovního sektoru naznačují, že Česká spořitelna má špatné zkušenosti s tím, jak poradci Partners přesměrovávají klienty z její penzijní společnosti (PSČS) do konkurenční Rentey, která patří pod Partners. Podle informací SZ Byznys odešlo v prvním půlroce po založení Rentey více než 80 procent nových klientů, které původně přivedli poradci Partners k PSČS.
Borkovec však argumentoval, že klienti odcházejí kvůli výhodnějším podmínkám. „Penzijní společnost České spořitelny účtuje maximální poplatky, zatímco Rentea a Conseq část vracejí klientům a navíc platí poradcům za servis. Dokud PSČS nenabídne lepší podmínky, nic se nezmění – to je prostě trh,“ uvedl.
Zatímco Salomon zdůrazňuje, že jde o standardní obchodní rozhodnutí, Borkovec vidí za celou záležitostí snahu poškodit jeho banku. „Reálně jde o to, že nečekali, že se Partners Banka tak rychle prosadí. Teď se snaží zpomalit náš růst tím, že střílejí na poradce a klienty – v domnění, že tím uškodí nám,“ napsal na LinkedIn.