OBRAZEM: Rusko posiluje jaderné svaly. Do Murmansku doplul ledoborec nové třídy

Nový ruský jaderný ledoborec třídy Arktika

Nový ruský jaderný ledoborec třídy Arktika Zdroj: profimedia.cz

Nový ruský jaderný ledoborec třídy Arktika
Nový ruský jaderný ledoborec třídy Arktika
Nový ruský jaderný ledoborec třídy Arktika
Nový ruský jaderný ledoborec třídy Arktika
Nový ruský jaderný ledoborec třídy Arktika
16
Fotogalerie

Ruské námořnictvo posiluje flotilu jaderných ledoborců. Nový přírůstek pokřtěný Arktika patří k nejmodernější třídě těchto plavidel Project 22220. Jeho působení v severních vodách má také posílit postavení Ruska v oblasti těchto speciálních plavidel. Ledoborec již doplul do ruského přístavního města Murmansk poté, co úspěšné absolvoval nezbytné testy.

Stavba nejnovějšího ledoborce začala v petrohradských loděnicích v roce 2012. Na hladinu měl být spuštěn v roce 2017. Projekt však začal nabírat zpoždění a loď se nakonec dostala do provozu až letos.

V únoru však nastal zkrat u jednoho z elektromotorů. Arktiku tak mohly pohánět pouze dvě ze tří lodních vrtulí. Podle posledních informací by však již všechno mělo být v pořádku a ledoborec úspěšně prošel zkouškami, které dovolují aktivní nasazení v Severním ledovém oceánu. 

Ledoborec o délce 172 a šířce 34 metrů se tak stane dalším členem flotily nové třídy Project 22220, která postupně doplňuje třídy ledoborců Arktika a Tajmyr. Pohon plavidla zajišťují dva jaderné reaktory typu RITM-200, které poskytují výkon 175 megawattů. 

Rusko versus Spojené státy

Velmocenské soupeření je patrné také u těchto plavidel. Rusko může paradoxně těžit nejen z mnohem aktivnějšího rozšiřování své flotily ledoborců, ale také z globálního oteplování. Výrazné roztávání ledu totiž v budoucnu usnadní plavbu a ze Severního ledového oceánu vytvoří pro námořní dopravu přívětivější prostředí. 

Příkladem může být námořní cesta z východní Asie do Evropy. Lodě, které zvolí cestu přes Severní ledový oceán mohou ušetřit až čtyřicet dnů plavby oproti cestě přes Suezský průplav. Rusko by podle odhadů mohlo své převahy v severních vodách využít ke zpoplatnění cest pro mezinárodní lodě. 

Dalším plusem pro Rusko je i fakt, že tající masy ledu a sněhu by mohly brzy otevřít cestu k doposud neprobádanému nerostnému bohatství, například k ropě a zemnímu plynu. 

Kromě toho by Rusko mohlo podle odhadů využít trasy k rychlejšímu přesunu své armády a založit stálé vojenské základny. 

Nezbytná ochrana lodí

Stavba nových lodí schopných prorazit led je pro Rusko velmi důležitá. Země je totiž jedinou na světě, ve které žijí více než dva miliony obyvatel za polárním kruhem. Ledoborce jsou tedy důležité především pro to, aby razily cestu ostatním lodím, které odlehlé oblasti zásobují. Mimo to fungují i jako záchranná plavidla pro lodě, které uvíznou v ledových krách.

Ruský prezident Vladimir Putin loni oznámil, že země plánuje v nejbližších letech rozšířit svou flotilu na celkem třináct ledoborců. Většina z nich by měla mít jaderný pohon. V tuto chvíli brázdí vody Severního ledového oceánu jedenáct takových plavidel. Ve výstavbě jsou další dvě lodě nové třídy Project 22220, Sibir a Ural.