Pákistánský byznys musí víc cílit na Česko, říká šéfka jeho podpory | E15.cz

Pákistánský byznys musí víc cílit na Česko, říká šéfka jeho podpory

Karáčí, Pákistán,
Karáčí, Pákistán,
• 
ZDROJ: Rahib ALi , public domain, wiki

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Pákistán se nesmí soustředit jen na své tradiční trhy v západní Evropě, ale musí se víc zaměřit na obchod se zeměmi střední Evropy, jako je Česká republika. Uvedla to tajemnice Pákistánského úřadu pro rozvoj obchodu (TDAP) Rabíja Džaveri Aghaová. České podnikatele se jihoasijská země snaží přitáhnout i řadou pobídek. Někteří se už v Pákistánu uchytili.

Česko zatím nepatří mezi významné obchodní partnery Pákistánu. Obchodní výměna mezi zeměmi loni podle údajů pákistánské ambasády v Praze dosáhla 157 milionů dolarů (dnes čtyři miliardy korun). I když každoročně roste, v roce 2013 byla obchodní výměna o deset milionů dolarů nižší a rok předtím 127 milionů dolarů, saldo vzájemného obchodu je od roku 2010 pro ČR trvale negativní. Loni činilo přes 78 milionů dolarů (dvě miliardy korun). Česko do Pákistánu vyváží především měřicí přístroje, papír a lepenku, textilní stroje a zbraně, opačným směrem putují převážně textilní výrobky.

„V Evropě se zaměřujeme hlavně na tradiční partnery, jako je Německo, Itálie nebo Španělsko. Na střední Evropu jsme se tolik nesoustředili. To platí jak o Česku, tak třeba o Polsku, kde je také velký potenciál,“ uvedla nejvýše postavená žena v hierarchii TDAP, který je pákistánskou obdobou agentury CzechInvest.

V Evropě se zaměřujeme hlavně na tradiční partnery, jako je Německo, Itálie nebo Španělsko. Na střední Evropu jsme se tolik nesoustředili

V Pákistánu se podle Aghaové v současnosti střetávají dva názory na další ekonomický rozvoj. Jedni prosazují spolupráci s tradičními partnery ze západu Evropy, která je čtvrtým nejdůležitějším obchodním partnerem Pákistánu. „Druzí ale říkají, že (země střední Evropy) jsou silně rostoucí ekonomiky a jsou součástí EU. Musíme proto začít pronikat i do východní části (kontinentu) a prozkoumávat nové trhy,“ přiblížila diskuze ve své vlasti.

Sama Aghaová se prý kloní ke druhému proudu. „Musíme se zaměřit i na střední Evropu. Současně se musíme snažit přilákat lidi z této části světa, ale i z jeho dalších částí, kteří nikdy s Pákistánem obchody nedělali,“ tvrdí bývalá novinářka.

Zásadní problém Pákistánu: Image

Přiznala nicméně, že zásadním problémem téměř dvousetmilionové země, která se dlouhodobě potýká s terorismem a sektářským násilím, je její špatná image. Pětačtyřicátá největší ekonomika světa se tak investory snaží přilákat pobídkami, jako je možnost navrácení kapitálových výnosů a dividend v plné výši, daňové úlevy nebo zjednodušené povolovací procedury.

Nalákat zahraniční podnikatele a vylepšit obraz země měl i nedávný největší pákistánský veletrh Expo v Karáčí. Do třiadvacetimilionové obchodní metropole se vydala také skupina českých byznysmenů. Jedním z nich byl generální ředitel výrobce optických sítí Optokon Jiří Štefl.

Jihlavská společnost na základě této cesty otevřela v Islámábádu své zastoupení a zajistila si ochrannou známku pro Pákistán. „Díky tomuto postupu a zatím aktivnímu přístupu našich pákistánských kolegů jsme v současné době už zapojeni ve třech výběrových projektech,“ popsal ČTK Štefl výsledky dvouměsíčního působení své firmy na pákistánském trhu. Od svého zastoupení v hlavním městě Pákistánu si slibuje nejen více obchodů v zemi, ale také možnost další expanze do arabských států a do jižní Asie, které mají s Pákistánem četné obchodní kontakty.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video