Pátrací týmy zřejmě našly dvě části indonéského letounu AirAsia

Posádka letadla indonéské armády během pátrání po zmizelém

Posádka letadla indonéské armády během pátrání po zmizelém Zdroj: ctk/ap

Pátrací týmy dnes nalezly v Jávském moři s největší pravděpodobností dvě velké části indonéského letounu, který se minulou neděli zřítil poblíž ostrova Borneo se 162 lidmi na palubě. Oznámil to šéf indonéského pátracího týmu Bambang Soelistyo. Podle první předběžné zprávy indonéských meteorologů bylo hlavní příčinou pádu letadla špatné počasí. Stroj údajně vletěl do bouře.

Z lidí na palubě letounu společnosti AirAsia se podle dosavadních informací nikdo nezachránil, do pátku se podařilo z moře vytáhnout 30 těl obětí. Indonéské úřady dnes rovněž oznámily, že společnost nejspíš porušila podmínky své licence. Nyní budou prověřovat její letový řád, letoun totiž před týdnem údajně neměl vůbec letět.

Indonéská meteorologická agentura BMKG zveřejnila předběžnou analýzu povětrnostních podmínek, které v době pádu v oblasti panovaly. Ve své zprávě uvedla, že stroj nejspíš vletěl do bouřkových mraků. Na letadle se pak vytvořila námraza a došlo k poškození motorů, citoval ze zprávy singapurský deník The Straits Times. Satelitní snímky naznačily, že teploty se v dráze letu pohybovaly kolem minus 80 až minus 85 stupňů Celsia. Jak nicméně agentura rovněž sdělila, nejde o konečný závěr vyšetřování. „Je to jen jedna analýza toho, co se mohlo přihodit na základě dostupných meteorologických dat. Není to konečné stanovisko o příčině nehody,“ uvedla BMKG.

Speciální pátrací tým se nyní bude pokoušet pořídit záběry nalezených předmětů pomocí dálkově ovládaného podmořského zařízení, řekl Soelistyo. V podmořském zkoumání zatím podle něj bránily vysoké vlny.

Indonéské úřady předtím sdělily, že oblast pátrání dnes rozšířily a pátrací letouny mohly ráno využít nakrátko zlepšeného počasí. Podle pátracího týmu se vrtulníky začaly zaměřovat na jižní pobřeží Bornea.

Speciální mnohonárodní tým vybavený akustickým zařízením stále pátrá i po černých skříňkách ze zříceného airbusu. Špatné počasí zatím pátrání mařilo a bránilo potápěčům, aby našli vrak letounu A320-200, který letěl z indonéského města Surabaja do Singapuru.

Indonéské ministerstvo dopravy dnes oznámilo, že prověří všechny lety společnosti AirAsia. Podle ministerstva je možné, že by společnosti mohla být odebrána licence. Osudný nedělní let se totiž vůbec neměl uskutečnit. Společnost měla údajně povolení létat na této trase čtyři dny v týdnu, nikoli však v neděli.

Dnes měla do oblasti neštěstí dorazit loď se dvěma zařízeními na vyhledávání podmořských akustických signálů. Na lodi je tým francouzských, singapurských a indonéských expertů, který se účastní vyšetřování všech nehod letounů Airbus.

Pátrání se v minulých dnech soustředilo na oblast v severní části Jávského moře, kde už se našly trosky letounu a několik těl. Záchranáři se domnívají, že trosky letadla by mohly obsahovat další těla obětí, která se dosud nepodařilo najít.

Výběr dlouho neobjasněných zřícení či zmizení letadel
Let Malaysia Airlines MH370
Letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu se letos v noci na 8. března ztratilo z radarů. Přes usilovné pátrání trosky letadla nebyly dosud nalezeny, pátrání pokračuje. Předpokládá se, že Boeing 777 se zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. Kolem zmizení letadla se objevila řada konspiračních teorií, podle jedné je údajně možné, že letadlo sestřelili Američané z obavy ohrožení vojenské základny na ostrově Diego Garcia.
Let Air France 447
Airbus A330 letecké společnosti Air France zmizel v roce 1999 nad Atlantikem cestou z Rio de Janeira do Paříže. Stejně jako v případě letu Malaysia Airlines, ani piloti Air France nevyslali žádný nouzový signál. Vyšetřovatelé nenašli a nezjistili o osudu letadla s 228 lidmi na palubě nic celých pět dní od jeho zmizení, než záchranné a pátrací týmy konečně objevily část ocasu ve vodě. Samotné trosky letadla se na dně našly až za dva roky a trvalo další rok, než vyšetřovatelé stanovili příčinu neštěstí - krystalky ledu, které zablokovaly rychlostní senzory letadla, což vedlo ke smrtícímu poklesu vztlaku pod křídly.
Let TWA 800
V roce 1996 vybuchl a zřítil se krátce po startu z newyorského Mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho letoun Boeing 747, který měl letět do Evropy. Zahynulo všech 230 lidí na palubě. Po čtyřletém vyšetřování Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTBS) zjistil, že pravděpodobnou příčinou byl výbuch palivové nádrže způsobený vadnou elektroinstalací. Stále ale koluje řada konspiračních teorií, podle nichž šlo například bombu nebo odpálenou raketu; na toto téma byl natočen i dokument odvysílaný ve stejném roce.
Let Egyptair 990
Letoun Boeing 767 na cestě z New Yorku do Káhiry se zřítil v roce 1999 krátce po startu a zahynulo všech 200 lidí na palubě. Po dvouletém vyšetřování NTBS došel k závěru, že střídající druhý pilot v kokpitu úmyslně způsobil nehodu. Důkazy zahrnovaly trajektorii letadla, stejně jako hlasový záznam z kokpitu a další údaje naznačující, že se kapitán letadla a druhý pilot prali o kontrolu nad strojem během posledních minut před neštěstím. Druhý pilot opakovaně prohlašoval: „Spoléhám na boha.“ Egyptská vláda ale tuto verzi událostí zpochybnila a vydala vlastní zprávu, podle níž nehodu způsobilo mechanické selhání kontroly stoupání letadla.
Cessna s americkými politiky
Republikáni Hale Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v americké sněmovně, a Nick Begich nastoupili v roce 1972 do dvoumotorové Cessny v aljašském Anchorage. Letoun zmizel cestou do Juneau na Aljašce. Letadlo se nikdy nenašlo navzdory 39 dní trvajícímu pátrání, které list The Washington Post označil za „největší v dějinách Aljašky“. Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nalétala 3600 hodin. Okamžitě se vynořily konspirační teorie opírající se o to, že Boggs byl členem Warrenovy komise, která měla prošetřit okolnosti atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. Případně se spekulovalo o tom, že Begiche „zavraždili Srbové kvůli jeho chorvatskému původu“.
Let Flying Tiger Line 739
V roce 1962 letoun Lockheed L-1049 Super Constellation najatý americkou armádou, aby přepravil téměř 100 vojáků z Kalifornie do tehdejšího Saigonu, doplnil palivo na Guamu a mířil na Filipíny, když beze stopy či nouzového signálu zmizel. V té době jeho zmizení vyvolalo rozsáhlé pátrání ze vzduchu i na moři a také řadu konspiračních teorií. Mezi nimi byla možná sabotáž, únos či dokonce sestřelení vlastními silami. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna a vrak se nenašel.
Zmizení Amelie Erhartové
Patrně nejvytrvalejší letecká záhada všech dob se točí kolem otázky, co se stalo s letounem Lockheed Electra, který v roce 1937 pilotovala slavná Amelia Earhartová a její navigátor Fred Noonan. Společně vyrazili na pokus obletět svět a nikdo o nich víc neslyšel. Mnozí věří, že jí jednoduše došlo palivo a spadla do vody nedaleko ostrova Howland uprostřed Pacifiku. Koluje ale stále značné množství konspiračních teorií včetně té, že ji unesli Japonci.