Pilot se údajně léčil u psychiatra. Na den tragického letu měl neschopenku

Pilot Andreas Lubitz na fotografii z běžeckých závodů Airportrun v Hamburku ze září 2009

Pilot Andreas Lubitz na fotografii z běžeckých závodů Airportrun v Hamburku ze září 2009 Zdroj: ctk/AP

Německá policie našla v bytě druhého pilota společnosti Germanwings zničenou neschopenku platnou i na den, kdy jím řízený airbus v úterý ve Francii havaroval. Uvedli to zástupci prokuratury v Düsseldorfu. Vyšetřovatelé prý rovněž objevili důkazy o tom, že pilot byl v lékařské péči, neuvedli ale, s jakými potížemi se léčil. Německý tisk opět naznačuje, že s psychickými.

Podle vyšetřovatelů nalezené dokumenty svědčí o tom, že 27letý pilot Andreas Lubitz svou chorobu před zaměstnavatelem skrýval. „Zajistili jsme dokumenty lékařské povahy, které ukazují na existující onemocnění a jemu odpovídající lékařská ošetření,“ uvedla prokuratura v prohlášení. Plné posouzení všech nalezených materiálů však prý bude trvat ještě několik dní.

Německý deník Süddeutsche Zeitung dnes napsal, že druhý pilot Andreas Lubitz měl neschopenku s platností i na úterý právě kvůli psychickým problémům. Napsali mu ji podle informací listu neurolog a psychiatr, u nichž se pilot už nějakou dobu léčil ve své domovské spolkové zemi Porýní-Falc.

Lubitz prý neschopenku roztrhal zjevně proto, že na jejím základě by pravděpodobně delší dobu nemohl létat. Jeho lékař přitom byl vázán profesionální povinností zachovat mlčenlivost.

Lubitz byl rovněž pacientem düsseldorfské univerzitní kliniky, potvrdilo dnes oficiálně toto zdravotnické zařízení. „Zprávy, podle nichž se Andreas L. v našem zařízení léčil s depresemi, ovšem neodpovídají skutečnosti,“ prohlásila mluvčí kliniky. Informace o nemocech ale klinika odmítá poskytnout, stejně jako informace o tom, na jakém oddělení byl Lubitz pacientem.

Kopilot byl na klinice poprvé přijat letos v únoru a naposledy 10. března. Šlo o diagnostická vyšetření, dodala klinika s tím, že další podrobnosti podléhají lékařskému tajemství. O příslušných nemocech má však ještě dnes dostat informace státní zastupitelství v Düsseldorfu.

Německý bulvární deník Bild dnes napsal, že Lubitz se před šesti lety léčil s depresivní poruchou, musel dokonce přerušit letecký výcvik v americkém Phoenixu a půldruhého roku byl v psychiatrické péči. V roce 2009 u něj byla diagnostikována „doznívající těžká depresivní epizoda“, tvrdí Bild. Pilot podle něj kvůli depresím v leteckých kurzech několikrát propadl, ale nakonec výcvik absolvoval.

Server Spiegel Online uvedl, že v jeho bytě se našly dokumenty svědčící o tom, že se potýkal právě s duševní chorobou.

Stáhl se do ulity

Agentura Reuters hovořila s Lubitzovým přítelem, jenž s ním chodil do kluzácké školy. V posledním roce se prý Lubitz stále více uzavíral do sebe. Než se koncem roku 2013 stal kopilotem, chodili prý spolu do kina a do klubů.

Na dvou narozeninových oslavách v posledním roce si však zdroj Reuters všiml, že Lubitz se stáhl do své „ulity“ a hovořil velmi málo. „Byl vždy tichým společníkem, ale v posledním roce se to zhoršilo,“ řekl Lubitzův přítel.

Žádný vzkaz

Při domovních prohlídkách se podle úřadů nenašel vzkaz či nějaký dopis na rozloučenou, ale ani žádná stopa, z níž by se dalo soudit na to, že druhý pilot mohl mít pro navedení letadla k zemi politický nebo náboženský motiv.

Policie kromě bytu na okraji Düsseldorfu prohledala i dům pilotových rodičů v městečku Montabaur. Z düsseldorfského bytu si vyšetřovatelé odnesli několik krabic s dokumenty i počítače.

Policejní auto před domem rodiny pilota Andrease Lubitze v německé obci MontabaurPolicejní auto před domem rodiny pilota Andrease Lubitze v německé obci Montabaur|ctk/APPolicejní auto před domem rodiny Andrease Lubitze v obci Montabaur (foto: ČTK/AP).

Airbus A320 se 150 lidmi na palubě havaroval v úterý ve francouzských Alpách během letu z Barcelony do Düsseldorfu. Neštěstí nikdo nepřežil. Stroj postupně klesal z výšky 11.600 metrů a nakonec narazil do horského úbočí. V době tragédie byl v pilotní kabině jen druhý pilot. Z analýzy zvukového záznamu z kabiny vyplynulo, že kapitán se nebyl s to do kokpitu dostat a dveře se snažil vylomit i sekerou, ale nepodařilo se mu to. Panuje podezření, že Lubitz letadlo k zemi navedl záměrně.