Počet mrtvých z korejského trajektu stoupá. Policie zadržela kapitána

Záchranné práce komplikuje počasí

Záchranné práce komplikuje počasí Zdroj: ctk/ap

Do záchranné akce se zapojilo 34 lodí a 18 vrtulníků
Podle informací jihokorejského ministerstva bezpečnosti bylo na palubě potopeného trajektu přes 450 osob a z nich 179 se podařilo zatím zachránit
Potápěči prohledávají vrak potopeného jihokorejského trajektu
Šance na záchranu dalších cestujících klesá
Jihokorejské plavidlo se 477 lidmi na palubě vyslalo ve středu časně ráno nedaleko jihozápadního pobřeží země tísňový signál pobřežní hlídce
11
Fotogalerie
Počet mrtvých po tragické nehodě jihokorejského trajektu u břehů Korejského poloostrova se zvýšil na 28, podle agentury Reuters se stále pohřešuje 268 osob. Zachráněných je 179 cestujících a naděje najít někoho dalšího naživu je mizivá, sdělily místní úřady. Jihokorejská prokuratura požádala soudy o vydání zatykače na kapitána potopeného plavidla a policie ho následně zadržela.

Podle místních sdělovacích prostředků loď v jednom okamžiku ve středu údajně provedla prudký obrat, což způsobilo prudký přesun nákladu, který vezla. To mohlo být příčinou toho, že se začala naklánět, nabírat vodu a rychle se pak převrátila. Na její palubě bylo 475 lidí, většina z nich byly děti z jedné střední školy. Oficiální verze příčiny nehody ještě ale nezazněla.

Záchranáři pumpují do lodi vzduch, avšak potápěči se nemohou dostat dovnitř kvůli stále rozbouřenému moři a špatné viditelnosti. „Nevidíme dokonce ani bílou barvu lodi. Naši lidé se prostě jen dotýkají trupu rukama,“ vylíčil situaci jeden z potápěčů. Dnes se jim sice podařilo proniknout do nákladního prostoru, ale ten je od míst určených pro cestující dost daleko.

K obětem neštěstí se dnes přidal i zástupce ředitele střední školy, jejíž žáci v souvislosti s nehodou zemřeli nebo jsou pohřešováni. Učitel Kang Min-kju, který podle agentury AP sám patřil mezi zachráněné osoby z lodi, se oběsil před budovou tělocvičny na ostrově Čindo, v níž čekají na nové informace o záchranných pracích rodiny nezvěstných.

Pobřežní stráž sdělila Reuters, že vyšetřování se nyní soustřeďuje na hypotézu o chování posádky, možnost špatně zabezpečeném nákladním prostoru a taky na případnou chybnou konstrukci plavidla. Loď však prošla všemi bezpečnostními prohlídkami a splňovala také podmínky pro pojištění. Kapitán i společnost, jíž loď patří, se sice omluvili, ale rodiče dětí jsou právě postupem posádky rozhořčeni.

Vyšetřování se nyní také zaměřuje na přepis konverzace posádky s dispečerským pracovištěm. Vyplývá z něj, že kapitán nejméně o půl hodiny zdržel evakuaci pasažérů. Mezi 8:48 a 8:49 místního času provedla loď prudký obrat, ale zatím není jasné, zda šlo o manévr posádky nebo zda na to měl vliv vnější faktor.

Do záchranné akce se zapojilo 34 lodí a 18 vrtulníkůDo záchranné akce se zapojilo 34 lodí a 18 vrtulníků | ctk/apZáchranné práce komplikuje špatné počasí (foto ČTK/AP)

V devět hodin loď vyslala tísňové volání a pozemní řízení doporučilo pět minut nato, aby se lidé připravili na opuštění lodě a vzali si záchranné vesty. Člen posádky na to odpověděl, že „se lidé hýbou s obtížemi“. Na lodi zazněla výzva k evakuaci půl hodiny poté. Na palubě byla 29členná posádka, z níž se zachránilo 20 lidí.

Loď prošla generální přestavbou

69letý kapitán I Čun-sok čelí trestnímu stíhání mimo jiné kvůli údajnému zanedbání povinností ve službě a porušení zákonů o námořní plavbě. V době tragédie nebyl u kormidla on, ale třetí lodní důstojník, což ovšem není u plavby tohoto trajektu nezvyklé. Prokuratura již požádala soud o vydání zatykače na něj a na další dva členy posádky.

Vyšetřovatelé si dnes odnesli ze sídla společnosti Čchonghečin v Inčchonu veškeré dokumenty týkající se plavidla. Firma provozuje pět lodí a loni vykázala ztrátu v přepočtu 15 milionů korun. Patří dvěma synům majitele jiné lodní společnosti, která zkrachovala v roce 1997.

Plavidlo bylo vyrobeno v Japonsku v roce 1994 a operátor na ní nechal po odkoupení přistavět kabiny ve třech patrech. Rozšíření provedl v letech 2012 a 2013 a váha plavidla se kvůli němu zvýšila o 187 tun, kapacita pro převoz osob stoupla navíc o 117 míst. Ve chvíli ztroskotání bylo na lodi místo pro 921 lidí. Britský odborník na stavbu lodí Ian Winkle sdělil agentuře AP, že podobné přestavby plavidel jsou běžné. Stabilitu lodě taková úprava nemohla podle něj moc ohrozit.

Korea vydala přepis rozhovoru posádky trajektu s dispečery:
Konverzace na kanále 12
8:55
Sewol: Přístav Čedžu, slyšíte nás?
Čedžu: Ano, tady je Čedžu.
Sewol: Prosím, upozorněte pobřežní hlídku. Naše loď je v nebezpečí. Naklání se.
8:56
Čedžu: Kde je loď? Ano, mám ji, upozorníme hlídku.
Sewol: Loď se hodně naklání. Nemůže se hnout. Prosím, přijeďte brzo. Jsme poblíž ostrova Pjongpung.
Čedžu: Ano, rozumíme.
8:58
Čedžu: Tady přístav Čedžu. Sewol jste na příjmu?
8:59
Sewol: Tady je Sewol.
Čedžu: Tady Čedžu, prosím kanál 21.
Konverzace na kanále 21
9:00
Čedžu: Jaká je situace teď?
Sewol: Trup lodi se naklání nalevo. Přesunuly se také kontejnery.
Čedžu: Jsou nějaké ztráty na životech?
Sewol: To nedokážeme nyní říci. Loď se překlápí, není možné se hýbat.
Čedžu: Ano, OK. Prosím, oblečte si záchranné vesty a připravte lidi na to, že budou muset loď opustit.
Sewol: Je pro ně těžké se hnout.
Čedžu: Ano, rozumím.
Konverzace na kanálu 12
9:05
Sewol: Co je s pobřežní hlídkou?
Čedžu: Upozornili jsme ji. Právě voláme dopravní střediska (na ostrově) Činto a Wanto. Prosím, počkejte chvilku.