Polovina z nově nakoupených slovenských vlaků je mimo provoz
Více než polovina z 32 slovenských regionálních vlaků, které tamní dráhy v posledních nakoupily, je v současnosti odstavených. Stát za ně přitom vydal 131 milionů eur.
Slovenští poslanci z opoziční strany OĽaNO (Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti) si stěžují na nefunkčnost nově nakoupených motorových vlaků, uvedl server SME.sk. Z 32 regionálních vlaků, které Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nakoupila v letech 2011 až 2015 od společnosti ŽOS Vrútky za 131 milionů eur, je nyní 17 souprav mimo provoz, jak potvrdila i ZSSK.
Kvůli časté poruchovosti musí nové motorové vozy typu 861 běžně nahrazovat staré vlaky bez klimatizace
Podle poslanců strany OĽaNO ale není tato skutečnost náhodná. Stínový ministr pro dopravu a výstavbu Ján Márosz například upozorňuje na to, že firmě ŽOS Vrútky vlastněné bývalým předsedou Slovenské národní strany Víťazoslavem Moricem se často daří získávat státní zakázky na kolejová vozidla i v případě, že tendry přesahují možnosti firmy.
“Firma podle expertní zprávy neměla ani nejzákladnější zkušenosti pro vývoj tak složitého výrobku. Neměla ani možnost nově vyvinuté vozidlo dostatečně vyladit vzhledem k malému počtu odebíraných vozidel,” řekl Márosz.
Předseda strany OĽaNO a bývalý podnikatel Igor Matovič navíc přišel s hypotézou, že za “vadnou” zakázkou mohou stát dobré vztahy mezi majitelem firmy Moricem a slovenským premiérem Robertem Ficem.
“Zřejmě před časem udělali dohodu. Moric bude jménem zaměstnavatele řečnit na sněmech strany Smer a za odměnu mu dá Fico štědrou zakázku na výrobu vláčků,” říká Matovič s tím, že stát tak “vyhodil” 131 milionů eur za nové vlaky a lidé se přitom vozí ve “starém harampádí” z roku 1975. Vyzývá tak slovenského ministra dopravy Arpáda Érseka, aby celou věc začal urychleně řešit.
Dotčené ministerstvo se ale tvrzení brání a označuje je za “účelové vybírání faktů a jejich nesprávnou interpretaci”. “Není pravda, že polovina dodaných vlaků je v depech pro jejich výrobní chyby (...). Některé z vlaků, přičemž nejstarší jezdí už sedm let, jsou na plánovaných opravách, na které chodí pravidelně všechny vlaky a část vlaků je poškozena v důsledku nehod na trati, které nesouvisí s výrobcem," uvedl resort dopravy.
Nařčení strany prý navíc není první, proti kterému se musí ministerstvo bránit. “Dlouhodobobě nepravdivé informace, které OĽaNO zveřejňuje, pouze dokazují, že jim nejde o konstruktivní debatu, ale o politizaci odborných témat,” uzavírá resort.