Premiéra F1 v Baku se blíží, ekonomické trable Ázerbájdžánu ji neohrozily

„Tady se bude při závodu tajit dech,“ řekl o úzkých zatáčkách u městské brány ázerbájdžánský jezdec Gulhusejn Abdullajev, který jako první vyzkoušel nový okruh.

„Tady se bude při závodu tajit dech,“ řekl o úzkých zatáčkách u městské brány ázerbájdžánský jezdec Gulhusejn Abdullajev, který jako první vyzkoušel nový okruh. Zdroj: baku city circuit

Ulice v historické části Baku jsou tak úzké, že v nich má problém manévrovat i běžné osobní auto. A příští týden se tu budou přetlačovat dokonce vozy formule 1.

Ázerbájdžánská metropole bude poprvé v historii hostit závod evropské Grand Prix. Pro kavkazskou zemi je to událost sezony a před světem se rozhodla blýsknout.

„Měl by to být nejrychlejší městský okruh v kalendáři F1,“ řekl o nové šestikilometrové trase její designer Hermann Tilke. Formule mají jet v některých částech trati rychlostí až 340 kilometrů v hodině. Dvacet zatáček se přitom klikatí přímo pod středověkými hradbami nebo po nábřeží u Kaspického moře. Některé uličky jsou široké pouhých 7,5 metru.

Příprava třídenních závodů, jež se pojedou 17. až 19. června, stála Ázerbájdžán téměř 150 milionů dolarů. Organizátoři se dlouho museli vyrovnávat s pochybnostmi nejen automobilového světa, zda bombasticky rozjetá akce neskončí fiaskem kvůli nedostatku peněz.

Podívejte se na záběry z testovací jízdy

Ázerbájdžán je získává hlavně vývozem ropy, ale kvůli jejímu zlevnění musel v posledním roce dvakrát devalvovat svou měnu manat a zrušit některé investice. Přípravu Grand Prix si ale ohlídal.

„Byl jsem velmi povzbuzen množstvím práce, která byla odvedena od mé poslední návštěvy,“ rozptýlil obavy delegát soutěže Charlie Whiting, který při inspekci v tomto týdnu zkontroloval stav trati, tribun i bezpečnostních zábran. Přípravy jsou hotovy z 95 procent.

Ázerbájdžán si dal záležet, protože stejně jako loňské Evropské hry v Baku má být i letošní sportovní akce vizitkou rychlého rozvoje země. Má také podpořit její vnímání jako součásti Evropy.

Podle některých názorů totiž z geopolitického hlediska patří už spíš k Asii. Akce má také Baku přinést nemalý výdělek. Cena ubytování se v lepších hotelech vyšplhala až na 700 dolarů za noc. Základní třídenní vstupenka na hlavní tribunu stojí 590 dolarů.

Doživotní prezident, ropa a Náhorní Karabach
Ázerbájdžánská republika je největší a nejvíce zalidněná země v oblasti Kavkazu. Podle některých názorů na hranici mezi Evropou a Asií může být řazena mezi evropské státy. V zemi vládne prezident Ilham Alijev, který na základě ústavní změny, přijaté v referendu, může být volen doživotně. Opozice považuje toto hlasování za zmanipulované. Ázerbájdžán je nejčastěji vnímán jako stát, který dlouhodobě porušuje lidská práva. Mnohým se vybaví také Náhorní Karabach na jihozápadě země, kde díky Arménii a ruským zbraním vznikla nikým ve světě neuznaná Náhorno-karabašská republika, jež je trvalým zdrojem napětí v oblasti. Nejdůležitějším odvětvím národního hospodářství je těžba ropy, která je převážně vyvážena v surovém stavu. Roste i těžba a vývoz zemního plynu. Dalším motorem růstu je v posledním desetiletí stavebnictví, a to výstavba jak budov hlavně v metropoli Baku, tak i sítě komunikací.