Rodiče ve snaze zpříjemnit dětem lockdowny a nahradit chybějící kolektiv nakupují hračky ve velkém. Příkladem velké poptávky po dětské zábavě je nestárnoucí Barbie. Globální prodej panenek vzrostl loni o šestnáct procent a byl nejlepší za několik let. Stejným tempem se loni zvýšily i celkové prodeje hraček ve Spojených státech.
„Rok 2020 byl pro americký hračkářský průmysl bezprecedentní. Odolnost tohoto odvětví je do značné míry podpořena skutečností, že v těžkých časech rodiče hledají hračky, které děti zaujmou a udrží je aktivní a v dobré náladě,“ řekla podle CNBC Juli Lennettová z poradenské firmy pro prodejce NPD.
Panenek Barbie se loni prodalo za 1,35 miliardy dolarů, nejvíce od roku 2014. Její výrobce Mattel za loňský rok zvýšil tržby o dvě procenta na 4,58 miliardy dolarů a vytvořil čistý zisk 126,6 milionu dolarů.
V předchozím roce skončil ve ztrátě. „Odvětví jako celek těžilo ze zvýšené poptávky související s COVID-19, ale my jsme ho výrazně předčili,“ řekl BBC šéf společnosti Ynon Kreiz.
Celkově loni lidé jenom ve Spojený státech utratili za hračky přes 25 miliard dolarů. Vývoj poptávky v průběhu loňska přitom souvisel s pandemií – do poloviny března totiž kopíroval rok 2019.
Poté, co lidé přišli o zábavu v podobě kin či různých parků, šly tržby producentů hraček nahoru. První vrchol byl v USA v květnu, několik týdnů po schválení velkého stimulačního balíku. Druhý pak přišel v souvislosti s podzimními a zimními svátky.
Nejvíce na odbyt šlo sportovní vybavení, například koloběžky. Následovaly módní panenky a stavebnice. Na Lego se například na loňský černý pátek tvořily na stránkách prodejců virtuální fronty.