Směrnice o autorských právech na internetu ještě potřebuje upřesnění, míní europoslanec Zdechovský

Celkem 318 ze 627 přítomných evropských poslanců zamítlo poslat návrh směrnice o autorských právech na internetu rovnou bez projednávání do trialogu, tedy třístranného jednání mezi Evropskou komisí, členskými státy a parlamentem. Návrh dává vydavatelům právo na spravedlivý podíl z využití jejich autorských děl internetovými giganty, jako je Google, Facebook nebo Youtube. Podle europoslance Tomáše Zdechovského z KDU-ČSL je důvodem zamítnutí směrnice pouze snaha o její upřesnění tak, aby nedopadla na malé poskytovatele obsahu.


Jak jste dnes hlasoval ohledně návrhu pravidel týkajících se autorských práv na internetu?

Hlasoval jsem proti s tím, že chci, aby se směrnice ještě projednala v plénu parlamentu. Důvodem je, že v ní jsou některé části, které je potřeba ještě prodiskutovat a upřesnit. Od mnoha organizací jsme dostali informace, že například text v článku 11 a 13 je potřeba zpřesnit. Právě kvůli těmto dvěma článkům se vzedmula vlna nevole, protože mohla vyvolat zdání, že opatření nemíří na ty největší internetové platformy, jako je Facebook a Google.

Proč by to byl problém?

Takové opatření by se pak dotklo i malých organizací, které například sdílí fotky z tábora, což je samozřejmě nesmyslné.

Podle čeho tedy nastavit, koho se má směrnice týkat?

V legislativě se dá poměrně jednoduše určit, koho by se směrnice týkala například podle velikosti kapitálu. Podobnou cestu už doporučoval Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO). Hlavní výtkou současného návrhu bylo, že je směrnice nejednoznačná a může vést k několika různým výkladům. A nám jde o to, aby se směrnice skutečně týkala jen těch velkých serverů a nikoliv těch malých.

Komu nahrává současná legislativa? Kdo tahá za delší konec – poskytovatelé obsahu, nebo vydavatelé?

Současný stav je pro vydavatele jednoznačně nevýhodný. Technologičtí giganti, jako například Youtube jim kradou obsah a vydělávají na jejím obsahu prostřednictvím reklam. Média z toto pak kolikrát nemají vůbec nic.

Kdy se o směrnici bude hlasovat znovu?

Nejprve se o tom bude diskutovat a mezi 11. a 13 zářím by Evropský parlament měl hlasovat znovu.