Svět zpomalil tempo růstu investic do zbrojení

Největším uživatelem vrtulníku Bell UH-1 Venom je armáda USA

Největším uživatelem vrtulníku Bell UH-1 Venom je armáda USA Zdroj: Ministerstvo obrany USA

Vojenský dron armády USA na základně v Afghánistánu.
Vojenský dron armády USA.
Americké a afghánské komando v Afghánistánu.
Drony Armády ČR
Vojenská přehlídka uspořádaná ke 100. výročí vzniku Československa se konala 28. října 2018 v Praze na Evropské třídě.
9
Fotogalerie

Meziroční nárůst globálních zbrojních investic se loni snížil ze šesti na jedno procento, státy světa v roce 2019 vynaložily celkem 1,8 bilionu dolarů, tedy zhruba 41 bilionů korun. Uvedl to v pravidelné roční analýze výdajů na obranu ve světě odborný časopis Jane‘s. 

V příštích deseti letech se podle odhadů časopisu bude celkový objem světových výdajů na zbrojení zvyšovat o 1,5 až dvě procenta ročně.

Zmíněný meziroční pokles stále však růstu investic do vybavování armád mají na svědomí hlavně úsporná opatření přijatá v rozpočtu na obranu ve Spojených státech. 

„Zbrojení a obecně navyšování armádních rozpočtů by v příštích pěti až deseti letech mělo být růstové hlavně na Východě,“ uvedla analytička Jane‘s Fenella McGertyová s tím, že loni státy z asijsko-pacifické oblasti vynaložily na zbrojení celkem 472 miliard dolarů, meziročně o 2,9 procenta více. 

Jde o druhou nejvyšší regionální sumu po Severní Americe (743 miliard), kde jako jediné ze sledovaných oblastí výdaje poklesly, a to o 2,1 procenta.

Evropa loni vykázala nejvyšší regionální nárůst zbrojních nákladů, a to o 5,2 procenta na 290 miliard dolarů. „Do dvou let Evropa tímto tempem dosáhne hranice 300 miliard dolarů,“ předpovídá analýza. Největší růst výdajů loni zaznamenalo Německo (11 procent) a Švédsko (devět procent).

První desítka států s nejvyššími vojenskými výdaji se ve srovnání s předešlým rokem loni nezměnila. Žebříčku nadále dominují Spojené státy s útratami v objemu 726 miliard dolarů, následuje je Čína (217 miliard), Saúdská Arábie a Indie (57), Británie (56) a Francie (53). Rusko je osmé s výdaji ve výši 48 miliard dolarů. Ve srovnání s rokem 2018 nicméně Německo postoupilo na sedmé a Japonsko pokleslo na deváté místo.