Tabákové firmy žalují USA, nechtějí "strach a hnus" na krabičkách

Podle firem nový zákon porušuje jejich ústavní právo na svobodu projevu, protože je nutí, aby propagovaly vládní protikuřácké sdělení. „Názor, že vláda může požadovat po těch, kteří vyrábějí legální produkt, aby vyzdobili polovinu jeho balení fotografiemi a slovy, které jsou vybrané tak, aby odradily veřejnost od nákupu, nemůže odolat ústavnímu přezkoumání,“ uvedl ústavní právník Floyd Abrams, který zastupuje žalující firmy.
Žalobu podaly společnosti RJ Reynolds Tobacco, Lorillard Tobacco, Commonwealth Brands a Liggett Group. Mezi jejich výrobky patří značky jako Camel či Davidoff. Nechtějí přitom zrušení nového pravidla, ale pouze jeho oddálení. K tabákovým gigantům se přidala ještě menší firma Santa Fe Natural Tobacco, která ale napadá i další části protitabákového zákona.
Zákon schválený v roce 2009 vyžaduje, aby vládní varování zabrala horní polovinu cigaretových krabiček a horní pětinu plochy reklam. Mezi odrazujícími fotografiemi budou podle agentury Reuters mrtví, rakovinou napadené plíce a kouřením zničené zuby. Naposledy se varovná označení ve Spojených státech měnila před 25 lety.
S FDA naopak spolupracuje Altria, majitel značky Marlboro a největší výrobce cigaret v USA. „Některá ustanovení výsledného zákona skutečně vyvolávají pochyby o tom, zda jsou v souladu s ústavou… Budeme na tom spolu s FDA nadále pracovat, přičemž si vyhrazujeme právo na ochranu naší společnosti,“ řekl mluvčí Altrie Bill Phelps.
Podle ministryně zdravotnictví Kathleen Sebeliové nové obaly zajistí, že „každý, kdo vezme do ruky balíček cigaret, bude přesně vědět, jaké riziko podstupuje“. Tabákové koncerny naopak tvrdí, že zákazníci budou „deprimovaní, znechucení a poděšení“.
Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí uvádí, že cigaretám holduje přibližně pětina Američanů, přičemž jejich počet se dlouhodobě téměř nemění. Podle Americké společnosti pro rakovinu letos onemocní 221 tisíc Američanů rakovinou plic.