Ťok: EU by neměla snižovat limity pro kompenzace při zpoždění letů

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok Zdroj: ctk

ČTK
Evropská unie by neměla snižovat limity pro kompenzace při zpožděných letech. Neměla by také regulovat velikost kabinových zavazadel. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok na setkání ministrů dopravy evropské osmadvacítky v Lucemburku.

Lotyšské předsednictví navrhlo snížit limity pro právo na kompenzace při zpožděných letech ze stávajících pěti na tři hodiny. Podle Ťoka ale hrozí, že letečtí dopravci by při tříhodinovém zpoždění raději let zrušili, než aby museli platit cestujícím jakoukoliv kompenzaci. Podobný názor měli při jednání ministři Irska, Velké Británie, Francie nebo Polska.

Ťok se zároveň vyslovil proti regulaci velikosti kabinových zavazadel. „Nesouhlasíme s tím, aby kabinová zavazadla byla regulována skrze evropské nařízení. Chceme, aby pravidla stanovovali jednotliví letečtí dopravci. Ti mají povinnost dostatečně a včas informovat cestujícího o podmínkách přepravy zavazadel. ČR v této oblasti upřednostňuje uplatňování komerčních mechanismů, nikoli regulaci na úrovni unijního práva,“ uvedl.

Česko je pro přijetí čtvrtého železničního balíčku

Česko se také vyslovilo pro přijetí takzvaného čtvrtého železničního balíčku, který má dokončit liberalizaci železničního trhu otevřením vnitrostátní osobní dopravy konkurenci. U předcházejících tří balíčků šlo postupně o uvolnění trhu mezinárodní nákladní, vnitrostátní nákladní a mezinárodní osobní dopravy.

„Přijetí balíčku považujeme za jednu z podmínek budoucího řádného fungování železnic v EU. Sami na národní úrovni zavádíme některá v balíčku obsažená opatření a naše dosavadní zkušenost je veskrze pozitivní. Sledujeme významné zvyšování úrovně služeb u všech dopravců, nárůst počtu cestujících a celkové zlepšení image osobní železniční dopravy,“ dodal ministr.

Ministři se shodli také na snižování nehodovosti

V otázce bezpečnosti silničního provozu se ministři shodli na potřebě společného postupu při snižování nehodovosti a zmírňování následků dopravních nehod. „Denně zemře na evropských silnicích 70 lidí, což je stále velmi smutná statistika. Chceme spojit snahu o snížení nehodovosti a smrtelných následků nehod. Toto téma bude pro nás klíčové při nadcházejícím českém předsednictví visegrádské skupiny,“ podotkl Ťok.

Evropská komise se zaměří na vzdělávání účastníků silničního provozu, dodržování pravidel, bezpečnější silniční infrastrukturu a vozidla, podporu moderních technologií ke zvýšení bezpečnosti, zlepšení služeb při mimořádných událostech a ochranu nejzranitelnějších účastníků silničního provozu.

Zrušený nebo zpožděný let? Nejčastější výmluvy aerolinek