V Berlíně začne obří revitalizace bývalého letiště Tegel za osm miliard eur

Bývalé berlínské letiště Tegel se má proměnit v moderní zónu s průmyslovým parkem, univerzitou či přírodní rezervací. Projekt bude stát osm miliard eur.

Bývalé berlínské letiště Tegel se má proměnit v moderní zónu s průmyslovým parkem, univerzitou či přírodní rezervací. Projekt bude stát osm miliard eur. Zdroj: Reuters

Letiště Tegel uzavřelo své brány loni v listopadu.
Letecký pohled na letiště Tegel
Aktuálně Tegel slouží jako očkovací centrum.
Plány na revitalizaci letiště mohou zkomplikovat zářijové volby do spolkového sněmu. Němci si v nich zvolí nového kancléře po odcházející Angele Merkelové (na snímku).
5
Fotogalerie

Už za měsíc by měl v hlavním městě Německa odstartovat největší revitalizační projekt od pádu Berlínské zdi. Vedení metropole se chystá během následujících dvou až tří dekád kompletně přebudovat areál bývalého letiště Tegel. Náklady by měly Berlín a soukromé investory vyjít na přibližně osm miliard eur, tedy asi 203 miliard korun. Agentura Bloomberg však varuje, že kolosální proměnu Tegelu mohou zkomplikovat zářijové volby do spolkového sněmu. 

Pět tisíc domů pro nejméně deset tisíc obyvatel, 200hektarová přírodní rezervace, univerzita, nákupní centrum a průmyslový park, jenž pomůže vytvořit zhruba 20 tisíc nových pracovních míst. To všechno má vzniknout na pozemcích zaniklého letiště v centru Berlína, které má více než dvakrát větší rozlohu než stát Monako.

Revitalizaci provede městem vlastněná společnost Tegel Projekt. Do práce by se měla pustit na začátku srpna. Otázkou však podle Bloombergu je, zda se všechny tyto sliby podaří naplnit. 

Německá metropole má obecně velmi špatné zkušenosti s gigantickými projekty. Dobrým příkladem může být nové berlínské letiště Willyho Brandta. Jeho výstavba, která měla být původně dokončena již v roce 2012, byla dlouhá léta pokládána za obří finanční propadák v němž město utopilo kvůli nejrůznějším konstrukčním chybám stovky milionů eur. A ekonomických problémů se projekt nezbavil ani po svém otevření loni na podzim.      

Některým občanům se také nelíbí, že proměna Tegelu nepočítá s vystavěním většího množství cenově dostupných bytů. Těch je v přelidněném Berlíně aktuálně velký nedostatek, zvláště poté, co Německý ústavní soud letos v dubnu zrušil kontroverzní zákon, jenž v metropoli zmrazil nájemné. 

„V kombinaci s blížícími se parlamentními volbami se tak Tegel velmi pravděpodobně stane předmětem politického soupeření a nová německá vláda klidně může projekt potopit,“ píše Bloomberg. Regula Lüscherová, která má na starosti územní rozvoj Berlína se však komplikací neobává. „Náš plán přežil tři různá městská zastupitelstva a volby v září ho určitě nezmění,“ míní Lüscherová. 

Letiště Tegel fungovalo od roku 1960 a v období rozděleného města za studené války zajišťovalo nejdůležitější letecké spoje pro Západní Berlín. Po rapidním nárůstu letecké dopravy v pozdějších letech však začalo kapacitně nedostačovat potřebám metropole. Přesto se udrželo v provozu podstatně déle, než se předpokládalo, právě kvůli nekončící dostavbě nového a většího letiště Willyho Brandta. Poslední letadlo z Tegelu odletělo v listopadu 2020. V současné době areál slouží jako očkovací centrum.