Vítězství Le Penové by mohlo poškodit francouzské automobilky

Marine Le Penová

Marine Le Penová Zdroj: profimedia

Nová předsedkyně Národní fronty  a dcera Jean-Marie Le Pena Marine Le Penová.
Peugeot 3008
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi
Peugeot 308 GTi
Renault Mégane GrandCoupé 1.6 dCi Intens
9
Fotogalerie

Již v neděli Francouzi ve druhém kole rozhodnou o své nové hlavě státu. Bude jí buď centrista Emmanuel Macron nebo pravicová nacionalistka Marine Le Penová. Volba by mohla být klíčová především pro francouzské automobilky PSA a Renault - podle analytiků by jim mohlo zvolení Le Penové uškodit. 

Kromě jiného se programy obou kandidátů liší především v ekonomických aspektech. Nezávislý kandidát Macron žádá reformu trhu práce tak, aby mohly být firmy konkurenceschopnější a dokázaly tak lépe bojovat proti hospodářským problémům. Tuto vizi už prosazoval ve vládě prezidenta Hollanda, kde působil jako ministr financí.

Naopak Le Penová se snaží situaci francouzské ekonomiky zlepšit protekcionistickou politikou, která by upřednostňovala tamní firmy proti zahraničním, stejně tak chce bojovat proti příchodu pracovní síly ze zahraničí. Svými návrhy si Le Penová získala podporu obyvatel například na severu země, kde obyvatele sužuje vysoká nezaměstnanost, nicméně analytici její ekonomickou vizi kritizují.

Jednou z hlavních potíží by mohla být cla na dovážení zboží ze zahraničí, jejichž zavedení Le Penová plánuje. Dalším problémem by podle analytiků mohl být nárůst ceny práce, která už je nyní ve Francii kvůli daním a odvodům relativně vysoká.

Své znepokojení nad vizí Le Penové vyjádřila jak francouzská, tak německá asociace automobilového průmyslu. Obě organizace podpořily ve francouzských volbách Emmanuela Macrona, který zastává volný obchod a nižší daňovou zátěž pro zaměstnance i firmy.

Pokud by francouzské hospodářství skutečně začalo využívat ochranářských způsobů, mohlo by to také vyprovokovat ostatní země. „Le Penová by rychle zjistila, že ve chvíli, kdy PSA kupuje Opel, není v jejím zájmu chránit Francii, protože by Němci udělali to stejné,“ uvedl pro ANE analytik Daniel Gros z bruselského tkink-tanku CEPS.

Obě automobilky jsou nyní v situaci, kdy rozšiřují své působení mimo hranice Francie. Koncern PSA dokončuje výše zmíněnou fúzi s německým Opelem a britským Vauxhallem, Renault nyní prodává téměř polovinu své produkce za hranicemi Evropy. Podle Martina Benecka z organizace IHS Markit tak s ohledem na tato fakta není reálné, že by se ve Francii podařilo prosadit protekcionistickou politiku.

Potíže s Macronem

V minulosti se však dostaly do sporu automobilky také s druhým kandidátem – Emmanuelem Macronem. Ten před dvěma lety, kdy působil ve francouzské vládě jako ministr financí, zvýšil podíl státu v automobilce Renault z patnácti na dvacet procent. Zvýšení podílu mělo být dočasné a jeho cílem byla podpora růstu společnosti. Doposud však stát ve firmě podíl nesnížil, což komplikuje jednání mezi Renaultem a Nissanem o další rozšíření vzájemné spolupráce.

Dříve měl Macron potíže také s PSA, kritizoval totiž zvýšení mzdy ředitele koncernu Carlose Tavarese. Také v této automobilce má totiž francouzská vláda podíl. Finančně automobilkám Citroen a Peugeot pomohla v roce 2014, kdy se výrobce potýkal s hospodářskými problémy. Macron však přislíbil, že podíly ve firmách v případě zvolení sníží.