Volvo chystá revoluci. Do roku 2030 se rozloučí se spalovacími motory a omezí vliv dealerů

Švédská automobilka Volvo bude od roku 2030 vyrábět pouze elektromobily. Ukončí také spolupráci s dealery a svá vozidla bude nabízet zákazníkům sama prostřednictvím on-line prodejů.

Švédská automobilka Volvo bude od roku 2030 vyrábět pouze elektromobily. Ukončí také spolupráci s dealery a svá vozidla bude nabízet zákazníkům sama prostřednictvím on-line prodejů. Zdroj: acz

Ředitel automobilky Volvo Hakan Samuelsson
Tradičním automobilkám roste nebezpečná konkurence ve start-upech, které se specializují na elekotromobilitu. Jedním z nejnadějnějších je například americký Lucid Motors, který by mohl ohrozit i samotnou Teslu.
3
Fotogalerie

Švédská automobilka Volvo patřící do čínského koncernu Geely bude nejpozději od roku 2030 vyrábět výhradně elektromobily. Své vozy chce do konce této dekády také začít prodávat pouze on-line. Píše o tom britský deník Financial Times. „Zákazník má vždycky pravdu. Jsem ale absolutně přesvědčen, že za deset let nezbude nikdo, kdo by chtěl zůstat u benzínových motorů,“ myslí si šéf Volva Hakan Samuelsson.

Volvo Cars ukončí do roku 2030 prodej veškerých svých automobilů se spalovacími motory, včetně takzvaných hybridů, které kombinují benzínový a elektrický pohon. S fosilními palivy se bude automobilka loučit postupně. Už za čtyři roky by měly elektrické vozy činit polovinu její produkce.   

Společnost chce rovněž nově oslovovat zákazníky přímo, prostřednictvím on-line platforem. Díky tomu podle Samuelssona získá možnost sama si určovat ceny a vytvoří si s kupujícími bližší vztahy. „Přesunutí všech transakcí na internet radikálně zjednoduší celý proces,“ uvedla firma. Dealeři do budoucna mají sloužit jako výdejní místa objednaných vozů, servisní centra a mohou také poskytovat poradenství při nákupu nového automobilu. Prodejcem ale má být přímo Volvo.

„Pokud si v roli zákazníka chcete koupit svůj vůz u autorizovaného prodejce, vámi vybraný prodejce vás buď provede celý procesem, nebo vám poskytne částečnou podporu. Záleží to jen na vás,“ popsala novou roli dealerů Petra Doležalová, mluvčí českého importéra značky Volvo Car Czech Republic. Nákup ale bude nově možný i on-line nebo u importéra.

Automobilka reaguje na prudké zvýšení poptávky po elektromobilech všude ve světě, například v Číně, která je už teď pro Volvo jedním z hlavních odbytových trhů. Řada západních vlád zároveň tlačí na výrobce vozů, aby přecházeli na ekologičtější technologie. Třeba ve Velké Británii má být prodej benzínových a naftových aut od roku 2030 zcela zakázán. 

Švédská firma zatím naopak neplánuje investovat do vodíkových automobilů, jelikož neočekává, že o ně bude v příštích letech takový zájem jako o elektromobily. Vedení Volva minulý měsíc opustilo myšlenku na sloučení s mateřskou automobilkou Geely. Společnosti však budou spolupracovat na vývoji součástek pro elektrická auta. 

Ačkoliv je Volvo první velkou automobilkou, která chce v tak krátkém časovém horizontu zcela opustit spalovací motory, přechod na elektřinu je v rámci tohoto průmyslového odvětví významným trendem a podobné plány již dříve oznámilo mnoho dalších výrobců. 

Americký Ford se zavázal, že do roku 2030 bude v Evropě prodávat pouze elektrická vozidla. Společnost přitom patří k největším hráčům na evropském trhu, má na něm patnáctiprocentní podíl. Na elektřinu hodlá před rokem 2035 přejít také další americký gigant General Motors. Do elektromobility výrazně investuje rovněž německý Volkswagen nebo britský Jaguar Land Rover.

Nejsou to však jen tradiční automobilové značky, kdo se aktuálně chystá dobýt trh s elektrickými vozy. V posledních letech jim roste nebezpečná konkurence v podobě rychle se rozvíjejících start-upů, které se na vývoj elektromobilů specializují od samého začátku. Patří k nim například americký Lucid Motors, řízený bývalým manažerem Tesly Peterem Rawlinsonem.

Lucid, finančně podporovaný Saúdskou Arábií letos plánuje poprvé vstoupit na burzu a ve druhé půli roku uvede do prodeje svůj nový model Lucid Air. Ten je na základě mínění odborníků ještě dokonalejší než dosud neotřesitelný Model S od Tesly. Právě Lucid Motors může za pár let představovat nejvážnějšího rivala pro impérium Elona Muska. 

Kandidátů je ovšem více. Čínský státem vlastněný SAIC Motor nedávno prorazil se svým levným modelem Hong Guang Mini. Tento elektromobil stojí jenom 4500 dolarů, tedy méně než 100 tisíc korun a jeho výrobce v lednu prodal v Číně dvojnásobný počet kusů než Tesla.