Elektromobily porážejí pandemii. Poptávka už je reálná, ne dotovaná, říká PwC

Elektromobilů na trhu přibývá: Škoda Enyaq iV.

Elektromobilů na trhu přibývá: Škoda Enyaq iV. Zdroj: Škoda

Rok 2020 označuje analýza PwC za bod zvratu, ve kterém se spotřebitelská poptávka po autech s alternativním pohonem stala hlavním hybatelem růstu.
Elektromobilů na trhu přibývá: Tesla Model Y.
Elektromobilů na trhu přibývá: Volkswagen ID.3.
Elektromobilů na trhu přibývá:Hyundai Ioniq 5.
5
Fotogalerie
Jiří Liebreich

Koronakrize loni zásadně ovlivnila světové trhy s automobily, propady prodejů v některých regionech dosáhly rekordních hodnot. Výrazně se ale lišil odbyt aut s konvenčními a alternativními pohony, vyplývá ze zprávy analytické společnosti PwC. Rok 2020 označuje za bod zvratu, kdy měla skutečná poptávka větší vliv na růst prodejů elektromobilů než státní dotace.

Zatímco trh s lehkými osobními automobily se globálně propadl zhruba o šestnáct procent na necelých 76 milionů prodaných vozů, odbyt plně elektrických, plug-in hybridních a hybridních vozidel v Číně a na klíčových trzích v Evropě a USA meziročně stoupl téměř o 46 procent. Celkem se prodalo 4,7 milionu vozů na alternativní pohon, z toho necelé dva miliony čistě bateriových elektromobilů, konstatuje PwC.

Analýza počítá mezi evropské trhy pět největších Francii, Německo, Itálii, Španělsko a Velkou Británii – a pět trhů s vysoce rozvinutou infrastrukturou: Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Rakousko.

Vlna atraktivních modelů

„Bez ohledu na problematičnost roku 2020 se automobilkám podařilo dostat na trh množství modelů s hybridním i čistě bateriovým pohonem, které patří do vysoce poptávaných segmentů, a tudíž oslovily mnohem širší zákaznickou základnu,“ vysvětluje odborník na automobilový průmysl z PwC Pavel Štefek. Na trh vstoupily mimo jiné modely Tesla Model Y, Volkswagen ID.3 a ID.4, ale i Škoda Enyaq, první „ryzí“ sériově vyráběný elektromobil ze Škody Auto s cenovkou nad milionem korun.

Růstu prodejů v Evropě pomáhá řada štědrých dotací na nákup elektromobilů, ale hlavním důvodem rostoucího odbytu už nejsou, tvrdí analýza: „Rok 2020 můžeme označit za bod zvratu, kdy se spotřebitelská poptávka stala hlavním hybatelem růstu.“

Příčinou nového trendu je zrychlení tempa růstu prodejů vozů s alternativními pohony. Evropa v něm předběhla i Čínu. Zatímco na trzích asijského lídra rostl odbyt bateriových elektromobilů a hybridů meziročně o 28 a 11 procent, na největších evropských trzích to bylo o 179 a 248 procent.

Například Norsko se loni stalo vůbec první zemí na světě, kde se prodalo více elektromobilů než aut na benzinový, naftový či hybridní pohon. Odlišně se vyvíjel trh ve Spojených státech, kde ubylo nákupů bateriových elektromobilů o 1,4 procenta a plug-in hybridů dokonce o osmnáct procent.

„Americká vláda nenabízí takové pobídky, jako je tomu v Evropě. Zároveň chyběly impulsy v podobě nových modelů domácích výrobců, kdy americký trh stále táhne zejména Tesla,“ vysvětluje Štefek. To by se mohlo letos alespoň částečně změnit, kdy na trh vstupuje očekávaný Ford Mustang Mach-E.

Čína podporu snížila

Postoj k dotacím napříč regiony se různí. Německo prodloužilo státní podporu ve výši jedné miliardy eur, zhruba 25,7 miliardy korun, na nákup elektromobilů do roku 2025. Vývoj a výrobu ekologičtějších automobilů podpoří třemi miliardami eur.

Naopak Čína začátkem letošního roku plánovaně snížila státní dotace na nákup elektromobilů o pětinu. I tak počítá s růstem podílu prodaných aut s alternativním pohonem ze současných pěti procent na 25 procent do roku 2025.

Podíl bateriových elektromobilů by měl dále růst také v Česku. Pomůže tomu řada nových modelů, která letos vstoupí na trh, předpokládá Štefek: „Trendem bude zdražování vozidel se spalovacím pohonem kvůli stále se zpřísňujícím emisním normám. Ceny bateriových elektromobilů a spalovacích vozidel se tak postupně začnou vyrovnávat a spolu s vyšší dostupností nabíjecích míst budou elektromobily postupně oslovovat širší spektrum kupujících.“

Automobilky tlačí na elektromobilitu výhradně proto, aby platily co nejmenší pokuty, říká šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška. „Evropa hlava nehlava tlačí elektromobilitu. Některé značky tak musejí dosáhnout až třetinového podílu elektroaut na prodejích. Třetina lidí ale nechce jezdit elektroauty. Velikost trhu je deset, maximálně patnáct procent,“ uvedl Peleška v nedávném rozhovoru pro deník E15.

„V roce 2027 se ohlédneme a budeme mít předimenzovanou infrastrukturu, dobíjecí stanice, zrekonstruované trafostanice. Poptávka bude ale poloviční,“ dodal.