Dovolená v klidu aneb Na co pozor, když jedete s cestovní kanceláří | E15.cz

Dovolená v klidu aneb Na co pozor, když jedete s cestovní kanceláří

Honza Matějevský

Prázdniny, dovolená, volno. Jak to letos pojmete? Cestovní kancelář, nebo sami za sebe? Nabízíme pár rad, na co si dát pozor.

"Cestovek" je hodně a jejich nabídka je opravdu velká. Pokud se pro jejich služby rozhodnete, měli byste vědět, kam se chcete vlastně vydat, jaký druh služeb budete chtít a kolik za to chcete dát. Zcela nejhorší je nerozmyšlená, ale tzv. výhodná dovolená. Možná na ni do konce života nezapomenete, ale vzpomínky to nebudou moc veselé.

Cestovní agentura x cestovní kancelář

Víte, jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou? To nejdůležitější je, že agentura není pojištěna proti úpadku. Smí prodávat zájezdy jiných cestovních kanceláří, ale zájezdy sama neorganizuje. Cestovní agentura ale prodává jednotlivé služby, třeba dopravu nebo ubytování pod svým jménem.

Cestovní kancelář musí být pojištěna pro případ úpadku. Pojištěn je ale pouze zájezd. To je předem sestavená kombinace nejméně dvou služeb, třeba dopravy a ubytování. Cestovka ji nabízí za jednu cenu. Zájezd musí přesahovat 24 hodin či zahrnovat ubytování přes noc. Jinak se jedná spíš o výlet, na který organizaci nepotřebujete.

Dejte si pozor na mazané prodejce, obvykle agentury, které vám nabídnou například ubytování a dopravu, ale zvlášť. Ale opět pozor, ty proti úpadku pojištěny nejsou, i když je původně prodávala cestovní kancelář. A je taky dobré se přesvědčit, než zájezd objednáte, zdali má cestovka platnou koncesi.

Cestovní pojištění: Nutnost, nebo zbytečnost? Čtěte, zda se vyplatí riskovat cestu bez něj

Čtěte všechno

Všechny dokumenty cestovní kanceláře čtěte pozorně. Jasně, je to nudné a navíc drobným písmem. Ale vy podepisujete celý dokument, tedy souhlasíte také s nudnými pasážemi a poznámkami pod čarou. A než podepíšete, zkuste porovnat několik katalogů mezi sebou. Ceny, služby a nabídka stejných středisek se mohou zásadně lišit.

A určitě nepřehlédněte smluvní podmínky, i když jsou mnohdy skutečně k nepřečtení. Obsahují ale důležité údaje. Nevynechejte například kapitoly o stornopoplatcích pro případ, že byste chtěli odstoupit od smlouvy, seznamte se s reklamačním řádem i podmínkami, za nichž může kancelář zvýšit dohodnutou cenu.

Není vám něco jasné, nebo v nabídce na něco zapomněli? Zeptejte se, nejde o nic menšího než o peníze. A nespokojte se s obecnými odpověďmi. A pokud nejsou schopni podat přesné informace, běžte raději o cestovní kancelář dál.

Dovolená v Čechách? Fandíme jí čím dál víc

V ceně je také…

Komu by nezáleželo na tom, kde bude bydlet a co bude jíst. Proto je dobré se zeptat na podrobnosti dopravy, ubytování a stravování. Chtějte také znát všechny doplatky či příplatky (pobytová taxa, mořská strana, parkovné, letištní poplatky…), které budete muset k ceně zájezdu zaplatit. Nechte si vysvětlit, zda je v ceně zahrnuto cestovní pojištění a v jakém rozsahu.

Na smlouvu si najděte čas. Zkontrolujte, zda je v ní uvedeno vše, co jsme chtěli: např. stornopodmínky, způsob reklamace, jména všech účastníků, termín, vymezení všech poskytovaných služeb, výše zálohy, cena zájezdu. Co není v cestovní smlouvě, k tomu cestovku nic nezavazuje. A pozor – cestovní smlouva musí být vždy vystavena jménem kanceláře, která zájezd organizuje.

Česko zažívá nebývalý nárůst zájmu o luxusní hotely

Last Minute

Zájezdy na poslední chvíli, tedy Last Minute, jsou nabízeny několik dnů před odjezdem či odletem. Pokud se dokážete připravit na odjezd během několika hodin, využijte výhodné nabídky posledních míst. Cestovní kanceláře se snaží o zaplnění všech nevyužitých míst nebo zrušených poukazů a nabízí velmi výhodné slevy blížící se cenám bez marže.

Populární jsou také nabídky velmi levných zájezdů těsně před odletem Buy & fly nebo Super Last Minute. Nabídka je omezená pouze na 24 hodin dopředu. Pokud máte domluvné volno, ale zatím žádné plány, je to ideální volba.

Cestovní kanceláře se snaží vyprodat poslední volná místa, která byla těsně před odletem stornována, nebo se je nepodařilo prodat až do odletu. Nemusíte se bát, že nižší ceny zájezdu budou negativně ovlivňovat jeho kvalitu.

Čedoku se pod novým majitelem podařilo zlepšit výsledky, stále je však ve ztrátě

 

Autor: Honza Matějevský
 

Mzdová kalkulačka