Síkela umetá cestu pro gigafactory. Starosty mají obměkčit provize a garance

Finální montáž bateriových systémů, která již probíhá v mladoboleslavské Škodě Auto

Finální montáž bateriových systémů, která již probíhá v mladoboleslavské Škodě Auto Zdroj: Škoda Auto

V Česku zcela unikátní projekt chystá Ministerstvo průmyslu a obchodu. Spolu s několika obcemi na Plzeňsku jedná o založení společného podniku, jenž by ovlivňoval fungování strategického podnikatelského parku, který má vybudovat stát. Ministerstvo si od založení podniku slibuje nalezení kompromisu s obcemi, díky němuž by padly poslední překážky ve snaze přilákat historickou investici koncernu Volkswagen do továrny na bateriové články do elektromobilů za 120 miliard korun.

„Jednání o tomto podniku stále probíhá. Současná navrhovaná podoba předpokládá, že by se ministerstvo stalo jeho podílníkem. Podle tohoto návrhu by podnik řešil provoz budoucího parku, rozvoj dalších aktivit v parku, rozhodování o umísťování investic, realizace výnosů a nákladů plynoucích z provozu a podobně,“ uvádí mluvčí ministerstva Marek Vošahlík.

Obce návrh na vznik podniku vítají. Získaly by kontrolu nad tím, komu by se prodaly dotčené pozemky. Kromě samotné gigafactory Volkswagenu by totiž v parku vznikly i další provozy dodavatelských firem, které by chtěl mít investor – ať už německý koncern, nebo někdo jiný – koncentrované na jednom místě.

„Za sebe plán společného podniku vítám. Spolurozhodovali bychom o případných prodejích pozemků, ovlivnili tak skladbu příchozích investorů, plán staveb a tím i zajistili, že počet zaměstnanců v parku nepřevýší pětitisícovou hranici,“ říká starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

Společný podnik by neřešil „pouze“ prodej pozemků investorům, ale také fungoval jako servisní společnost zaštiťující práce v parku. „Udržoval by komunikace, prováděl zimní údržbu, sekání trávy, odvod dešťových vod. Zřizovací listina nám má garantovat klíčová místa v dozorčí radě společného podniku,“ dodává Sobotka.

Jednání o okolnostech vzniku továrny na 130 hektarech záložního armádního letiště Líně spoluvyjednává agentura CzechInvest. „Stát se snaží vyjít vstříc požadavkům obcí, aby mohly aktivně ovlivňovat rozhodování o provozu a využití podnikatelského parku i v době po jeho vzniku, případně se podílet na výnosech společného podniku v dohodnutém rozsahu,“ vysvětluje mluvčí agentury David Hořínek. Zamýšlené rozložení podílů na výnosech nespecifikoval.

Akcionářem společného podniku za stát by mělo být buď Ministerstvo průmyslu a obchodu, nebo jím zřízená entita. „Předpokládáme, že by vznikal výnos z provozu parku. Dá se asi představit například fond oprav v bytových družstvech a společenstvích vlastníků, z čehož se pak realizují další investice,“ dodává Hořínek.

„Firmy působící v parku by platily poplatek společnému podniku za provozní činnosti včetně marže. Společný podnik by si potom odhlasoval, za jakým účelem by se peníze vynaložily,“ říká Sobotka s tím, že se může například jednat o budování protihlukových stěn nad rámec povinných limitů.

Obce mají získat garance o velikosti parku, maximálním počtu pracovníků či vybudování dopravní insfrastruktury v memorandu a následných smlouvách. Agentura ČTK uvedla, že první fáze – tedy memorandum k dopravě, předběžná dohoda o společném podniku, smlouva se zárukami a první projekty k podpoře – by se měly stvrdit usnesením vlády do prázdnin.

Do prosince bude podle ministra Jozefa Síkely (za STAN) uzavřena finální dohoda mezi Českem a Volkswagenem. Automobilový kolos však v minulosti rozhodnutí o umístění investice opakovaně odkládal. Vedle Česka zvažuje i lokality v dalších zemích v regionu.

„Máme dohodu, že všechny projektové věci začnou běžet, až bude toto finální rozhodnutí. Gigafactory je naprosto zásadní pro budoucnost republiky a náš automobilový průmysl, který zajišťuje desetinu českého HDP a až čtvrtinu exportu. Vláda vnímá získání této investice jako naprostou prioritu pro náš stát,“ prohlásil Síkela.

Přilákání strategické investice se však komplikuje. Velké nadnárodní koncerny se nyní zaměřují hlavně na investice ve Spojených státech, kam je láká masivní státní podpora projektů souvisejících s výrobou elektromobilů či baterií. To se týká i Volkswagenu, jenž nedávno oznámil, že vynaloží v přepočtu více než 44 miliard korun na výstavbu závodu v Jižní Karolíně. Produkovat má až dvě stě tisíc elektrovozů ročně. Evropská komise chce konkurovat tím, že umožní státům zvýšit pravidla podpory.

„Česká vláda, respektive Ministerstvo průmyslu a obchodu, připravuje aktualizovanou, vylepšenou nabídku pro koncern VW podle nových pravidel. Vylepšení celkové podpory by mělo být nastavené tak, aby se Volkswagenu vyplatilo investovat v Česku, ne někde jinde. Nabídka by měla být hotová během léta,“ uvedl v rozhovoru pro E15 Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto, který se jednání mezi dceřinou automobilkou VW a českou vládou účastní.

„Probíhají intenzivní jednání se společností Volkswagen. Jsou zde ale i další investoři, kteří se o Českou republiku zajímají,“ konstatuje ministerstvo bez dalšího upřesnění.

Vedle samotné investiční pobídky zvažuje investor u takto velkých projektů i řadu dalších faktorů, upozorňuje automobilový expert KPMG Ladislav Rulf: "Investor zohledňuje i to, nakolik se v té které zemi stabilizovaly ceny energií, nakolik klesá inflace a nakolik je tam – jako v Česku – vyluxovaný trh práce. Posuzuje i daňovou a právní předvídatelnost a další dlouhodobé faktory. Do úvahy bere i to, nakolik jsou projektu nakloněni místní, což v Líních zatím moc nebyli."

Podle Rulfa jsou však šance Česka na získání továrny vysoké. "Volkswagen finální rozhodnutí na konci loňského roku sice znovu odložil, ale i to signalizuje velký zájem o lokalitu v Líních. Pokud by totiž ostatní středoevropské varianty byly rovnocenné, mohlo už dříve padnout rozhodnutí o umístění investice jinam," míní Rulf.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!