Balíkovna na prodej. Česká pošta hledá zájemce o svůj ziskový byznys, cení si ho na čtyři miliardy
Balíkovna, hlavní konkurent Zásilkovny a Alzaboxů s téměř třicetiprocentním tržním podílem, je na prodej. Firma fungovala dlouho jako jediná výdělečná část České pošty. Teď má její oddělení a následný prodej přispět k proměně celého státního podniku.
Česká pošta bude zanedlouho hledat poradenskou službu, která by jí pomohla s prodejem Balíkovny. Celý proces oddělení by pak měl být hotový do jednoho roku. Cena z prodeje nepřekročí čtyři miliardy korun, ale může být i mnohem nižší.
„Záleží na předmětu transakce. My víme, kolik potřebuje Česká pošta, a pak je otázka, co všechno jsme ochotni do transakce dát,“ vysvětlil strategii prodeje Miroslav Štěpán, ředitel České pošty, v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Výnosy z prodeje chce Česká pošta investovat do modernizací svých poboček.
„Aby to mělo pro investora význam, tak se bavíme o majoritním podílu, klidně bych řekl až stoprocentním,“ poznamenal dále Štěpán. Balíkovna s 5,5 tisíce pracovníků vynaložila v posledních letech stovky milionů korun na udržení své pozice na velmi konkurenčním trhu. Letos plánuje další expanzi a do konce roku chce rozšířit svou síť 8,5 tisíce obslužných míst o dalších 1500 boxů.
Prodej nachází oporu i na ministerstvu financí. „Případný výnos z Balíkovny by znamenal transformační peníze pro Českou poštu, aby se nemusely hledat dodatečné zdroje ve státním rozpočtu,“ řekl ministr Zbyněk Stanjura už v dubnu e15.
VIDEO:Podívejte se na rozhovor se šéfem České pošty Miroslavem Štěpánem v pořadu Hráči
Vedení České pošty ale i po případném prodeji stále počítá se spoluprací s novým vlastníkem Balíkovny. Očekává zisk ze svozu, zpracování a z doručování komerčních balíkových zásilek.
Zájem o Balíkovnu by mohli podle Štěpána mít především konkurenti. Portfolio případných zájemců je ale široké. Před rokem vyhrála boj o konkurenční Zásilkovnu investiční skupiny Jiřího Šmejce Emma Capital spolu s fondem CVC Capital Partners. Pozici na trhu se snažila posílit i PPF, která už vlastní podíl v polské logistické firmě InPost. Do doručování po střední Evropě investuje také rakouská Österreichische Post, která patřila také mezi zájemce o Zásilkovnu, nebo GLS patřící pod britskou skupinu International Distribution Services, kterou chce převzít investiční společnost Vesa Equity Invesment Daniela Křetínského.
Dlouhodobé ztrátové hospodaření České pošty se i díky prodeji Balíkovny má zlepšit. Nejpozději do roku 2026 by již transformovaný podnik měl být výnosný. V posledních letech Česká pošta hospodaří v červených číslech. Za rok 2023 vykázala ztrátu 744 milionů korun. Letošní plán počítal na konci roku s kladnou nulou.
Reformu České pošty provázejí i neúspěchy. Například před rokem nakoupila stovku elektrokol za necelých osm milionů korun. Kromě ceny byl nákup kritizován i za nosnost. Plně naložené kolo mohla řídit jen osoba do 60 kilogramů.
Na dotaz ohledně kauzy předražených elektrokol pro pošťáky Miroslav Štěpán uznal, že nešlo o malý přešlap. „Ta elektrokola můžeme označit za velkou chybu. Bylo to dáno vnitřním procesem, který byl na České poště a který umožňoval vypsání veřejné zakázky a akceptování nabídky jednoho jediného zájemce,“ vysvětloval v Blesku s tím, že tato pravidla už se změnila.