Bezos žaluje NASA. Uzavřela smlouvu se SpaceX a Blue Origin vyřadila z tendru

Blue Origin

Blue Origin Zdroj: Blue Origin

Technologie má také měřit rychlost lodi a vzdálenost od Měsíce a umožnit automatické přistání na lunárním povrchu.
Blue Origin
Blue Origin
Blue Origin
Blue Origin
12
Fotogalerie

Firma Blue Origin Jeffa Bezose žaluje americkou vesmírnou agenturu NASA kvůli svému vyřazení z tenderu na stavbu lunárního modulu a rozhodnutí agentury uzavřít smlouvu v hodnotě 2,9 miliard dolarů (62,6 miliard korun) výhradně s firmou Elona Muska SpaceX. Bezos, bývalý šéf společnosti Amazon, považuje smlouvu za nespravedlivou, informovala dnes stanice BBC.

Agentura NASA potvrdila, že byla na žalobu upozorněna, a v tuto chvíli zkoumá její detaily, píše Le Monde.

Blue Origin v žalobě, kterou u federálního soudu podala v pátek, napadá nestrannost agentury NASA. V rámci programu Artemis by měli astronauti letět v roce 2024 na Měsíc. NASA si v dubnu pro konstrukci obytného lunárního modulu vybrala SpaceX, ale podle Blue Origin byly nabídky natolik srovnatelné, že měla agentura zadat zakázku více firmám.

Několik neúspěšných účastníků tendru se již v dubnu obrátilo na Vládní kontrolní úřad (GAO), ten ale stížnost na konci července zamítl. NASA měla podle GAO naprosté právo vybrat "více vítězů tendru, jednoho vítěze nebo žádného". Blue Origin se však rozhodla v boji proti svému vyřazení z miliardové zakázky pokračovat.

Video placeholde
Kdo je Jeff Bezos? • Videohub

V době vyhlášení výsledků tenderu šéfka programu Kathy Luedersová připustila, že současný rozpočet vesmírné agentury jí brání ve výběru dvou společností. Stalo se tak poté, co americký Kongres agentuře poskytl pouze 850 milionů dolarů (18,4 miliardy korun) namísto požadovaných 3,3 miliard dolarů (71,2 miliardy korun), připomíná BBC.

Program Artemis je zaměřený na průzkum a využití zdrojů ve vesmíru, včetně Měsíce a v budoucnu i Marsu. Má ambici dostat Američany opět na povrch Měsíce, kde byli naposledy v roce 1972. Poprvé by na něm měla stanout také žena. Harmonogram projektu je podle listu Le Monde vnímán jako velmi ambiciózní.